Unde au disparut masini de 2,5 mld. euro intr-un an

Postat la 24 noiembrie 2009 62 afişări

Prabusirea consumului in ultimul an a lovit din plin unul dintre cele dinamice sectoare de dupa Revolutie - vanzarile de masini. In cel mai prost an dintre ultimii zece, chiar si pionierul comertului cu masini, Ion Tiriac, a decis sa renunte la actiunile pe care le mai avea in cadrul importatorului Mercedes-Benz.

Poate nu chiar toti dealerii trebuie salvati, completeaza Mihai Bordeanu, brand manager pentru Balcani al Lexus, marca de lux din cadrul grupului Toyota. El nu se fereste sa avanseaza un scenariu extrem pentru piata romaneasca.

"Daca nici acum, pe vreme de criza, managerii nu pot sa aseze compania pe niste fundamente economice sanatoase, probabil ca nu ar fi reusit sa o faca niciodata. Pana la urma, si falimentul e o solutie", crede Bordeanu.

Faliment este si cuvantul pe il foloseste si Brent Valmar in discutia cu BUSINESS Magazin, cand avanseaza cel mai pesimist scenariu al sau pentru dealerii auto. "Cei ce au grija ca in structura de buget sa asigure un balans intre venituri si cheltuieli si care au in spate marci puternice au sanse mari de supravietuire. Cei ce au sperat intr-o luna de miere peste ani vor avea dificultati", sustine Valmar, care vede in urgentarea procesului de restructurare a afacerii principalul beneficiu al crizei. "Este bine ca intervine si o perioada mai grea, pentru ca se reaseaza lucrurile pe o baza mai reala, in ciuda faptului ca eforturile au fost mai mari cu privire la oportunitati, care exista si intr-o piata cu conditii mai dificile".

Inapoi in viitor

Baza "mai reala" de care vorbeste Brent Valmar ar putea insemna anul acesta vanzari totale de 130.000 de autoturisme noi, o valoare la mai putin de jumatate de nivelul de varf al pietei auto din 2007.

La acest volum, piata auto s-ar intoarce cu aproape sase ani in urma, in 2003, cand incepea o perioada de crestere accelerata. Diferenta esentiala, spun consultantii, este ca acum cele 130.000 de masini ce urmeaza a fi vandute se vor imparti intre mult mai multi dealeri decat in 2003, iar acesti dealeri vor fi presati sa lanseze cat mai multe oferte promotionale, ceea ce in final se va traduce in profituri si mai mici sau chiar pierderi. Ori, in cuvintele lui Vlad Rusu, seful marcii Skoda in Romania, cel mai bine vandut brand de masini mici de import in 2008, "nu se mai vinde nimic in auto fara discount".

Razboiul preturilor intre dealerii auto a devenit evident chiar si pentru cei din afara industriei auto in ultimele luni ale anului trecut si primele luni ale acestui an, cand orice model de masina, fie proaspat lansat sau la finalul ciclului de viata, beneficia de reduceri de preturi de pana la 40%. "Intr-adevar, exista si aspecte pozitive, cel putin pentru cei care aveau de gand sa isi cumpere o masina. Datorita campaniilor de lichidare de stocuri, dealerii au oferit o serie intreaga de modele speciale", spune Valmar. Piata premium din Romania a fost chiar mai puternic afectata decat cea a marcilor de volum. Vanzarile au scazut cu peste 60-70%, in conditiile in care cresterile in segmentul premium s-au datorat in special cele cu motoare mari, pentru care acum nu mai exista cerere. Practic, o data cu scaderea vanzarilor, miza devine ocuparea locului in piata, dupa cum spune Stephan Breschan, directorul general al BMW Group Romania.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/unde-au-disparut-masini-de-2-5-mld-euro-intr-un-an-5121479
5121479
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.