Romania lipseste de pe harta mondiala a internetului. De ce?

Postat la 17 noiembrie 2009 344 afişări

N-avem mari companii de internet. N-avem antreprenori semnificativi. N-avem investitori in online. Lipsim aproape in totalitate de pe harta mondiala a internetului, pentru ca majoritatea antreprenorilor nu pot sau nu vor sa iasa din patratelul lor in care au inceput si au continuat sa existe si pentru ca investitorii sunt putini si pretentiosi. Ce e de facut?

"Asemenea tranzactii atrag atentia si confirma potentialul pe care-l are internetul romanesc", considera Orlando Nicoara, directorul general al MediaPro Interactiv, una dintre investitiile pe care le coordoneaza fiind in directia Okidoki.ro, motorul de cautare lansat in versiune beta la finalul anului trecut si oficial in urma cu cateva saptamani, cu obiectivul declarat de a depasi Google in termeni de relevanta pe piata locala. Motorul numara cateva zeci de mii de cautari in fiecare zi, efectuate de un ordin de mii spre zeci de mii de utilizatori. "In aceste conditii, deja am depasit faza investitiilor, care de altfel nu au fost foarte ridicate, si trebuie sa incepem sa generam venituri", afirma Nicoara, facand referire la modelul de business bazat pe publicitate pe care il lanseaza saptamana aceasta.

Capacitate de finantare exista, ceea ce inseamna ca singura problema ramasa, dupa parerea mai multor antreprenori din domeniu, este faptul ca tinerilor care formeaza valul urmator de antreprenori le lipseste curajul de a depasi granitele internetului romanesc, preferand sa ramana cuminti in patratelul lor. "Alegerea investitorului, spre exemplu, este esentiala, pentru ca daca este bine ales iti poate asigura o a doua runda de finantare, atunci cand vrei sa iesi cu proiectul pe piata internationala", aprecia recent Bogdan Iordache, directorul general al Conectoo si fondatorul Alphatalks, care se afla in discutii pentru obtinerea unei investitii intre 50.000 si 100.000 de euro.

De cealalta parte a baricadei, cei ce investesc sunt de cele mai multe ori motivati de exemplele initiativelor consacrate in online, care dupa cativa ani de la lansare s-au vandut pe sume enorme - cazul Facebook, spre exemplu, care a vandut 2% din actiuni catre Microsoft, pentru suma de 240 de milioane de dolari. Chiar si atunci cand pe masa sunt puse sume mici, finantatorii au asteptari destul de inalte cu privire la exitul din aceste companii online, fara a intelege ca, pe termen lung, internetul va fi oricum cel mai bun multiplicator al banilor investiti, dupa cum apreciaza Orlando Nicoara.

"Daca nu ai planuri sustinute de extindere si nu tintesti un exit de 50-100 de milioane de euro, fondurile nici macar nu discuta cu tine", spune Vladimir Oane. Aceasta explica probabil de ce o serie de antreprenori cu proiecte online aflate inca la inceput mizeaza ca vor reusi sa vanda afacerea la maturitate pe sume uriase. Este si exemplul lui Bobby Voicu, care spera ca in trei ani ar putea vinde RevvNation.com pentru 200 de milioane de euro, sau al lui George Lemnaru, care crede ca eRepublik ar putea fi vandut la un moment dat pentru 50 de milioane de euro.

"Dimensiunea si valoarea unei companii depind totusi foarte mult de tintele pe care si le stabileste antreprenorul", considera Ramu Yalamanchi. In opinia lui, daca fondatorul isi propune un obiectiv relativ usor de atins, cum ar fi, spre exemplu, o cifra de afaceri de 100.000 de dolari sau un exit de cateva milioane, cel mai probabil sumele se vor cifra sub acest nivel. In schimb, daca tintele sunt dificile, putand parea chiar ridicole, sanse sunt sa fie chiar depasite, pentru ca antreprenorul se va implica mai mult.

Dincolo de toate acestea, poate cel mai important minus al internetului romanesc ar fi lipsa unei infrastructuri, nu tehnice, ci mai degraba de natura organizationala. Ar fi nevoie de o concentrare a tuturor elementelor care definesc internetul. "Silicon Valley este o mare infrastructura. Oamenii de acolo respira internet. Toata zona de business este ca un motor german de produs start-up-uri pe banda rulanta. Exista sute de investitori si echipe de avocati specializati pe probleme de web", scria recent Vladimir Oane pe Startups.ro, punctand influenta pe care o poate avea un asemenea mediu asupra antreprenorilor din online. Greu de crezut insa ca un Silicon Valley de Romania ar avea sansele (si ratiunea) sa apara in viitorul apropiat.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/romania-lipseste-de-pe-harta-mondiala-a-internetului-de-ce-5111836
5111836
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.