Romania lipseste de pe harta mondiala a internetului. De ce?

Postat la 17 noiembrie 2009 344 afişări

N-avem mari companii de internet. N-avem antreprenori semnificativi. N-avem investitori in online. Lipsim aproape in totalitate de pe harta mondiala a internetului, pentru ca majoritatea antreprenorilor nu pot sau nu vor sa iasa din patratelul lor in care au inceput si au continuat sa existe si pentru ca investitorii sunt putini si pretentiosi. Ce e de facut?

Pentru Mihai Rusu, un programator in varsta de 30 de ani, antreprenoriatul a ramas intotdeauna la stadiul de idee si a preferat sa se angajeze in SUA, dupa o serie de doua interviuri telefonice, urmate de alte cinci purtate la sediul companiei. Asa a ajuns, anul trecut, sa lucreze pentru Google la sediul central din Mountain View, California, unde pana acum a intalnit alti zece romani. "Nu cunosc cifra totala a romanilor care lucreaza la Google, dar nu par sa fie foarte putini. Majoritatea lucreaza insa in birourile din Europa, tinand cont de distanta fata de Romania", crede Rusu.

"Nu sunt nici multi, nici putini, iar majoritatea sunt programatori", adauga si Octavian Costache, unul dintre programatorii Google din biroul de la New York. Vivi, cum este cunoscut in blogosfera romaneasca, a ajuns sa lucreze pentru Google la scurt timp dupa ce a terminat facultatea, perioada studentiei fiind marcata de activitatea de freelancer si de lucrul la diferite proiecte personale. Traseul a fost acelasi - doua interviuri telefonice, urmate de celelalte cinci, purtate cu ingineri din SUA. "Primii pasi pe care i-am facut in New York au fost din Times Square in jos pe Broadway. Totul e ca in filme si nu se intampla des sa traiesti simtind asta", spune Costache. De intors, nu crede ca s-ar mai intoarce in tara prea curand. In urma cu doi ani, a fost la un pas sa vina inapoi in Romania, pentru a porni un start-up online, insa a renuntat din cauza partenerului sau, care a dat inapoi de la planurile initiale. "Am ramas insa destul de conectat la internetul romanesc - fac periodic harti ale publicitatii si am inceput recent sa cartografiez si politica. Poate la mijloc e un sentiment de apartenenta", apreciaza Octavian "Vivi" Costache.

In aceste conditii, n-ar trebui sa fie de mirare ca antreprenorii din online se imputineaza, iar cei care aspira sa dezvolte proiecte internationale pot fi numarati pe degete. Unul dintre exemple ar fi Vladimir Oane, care impreuna cu Dragos Ilinca si Dan Ciotu a conceput in urma cu doi ani uberVU, un motor de indexare si cautare conversationala. Principiul de functionare al uberVU este opusul metodei de cautare folosite de motoarele traditionale. Spre exemplu, daca pentru Google, internetul este organizat in site-uri legate prin link-uri, uberVU trateaza internetul ca pe o mare conversatie, motiv pentru care rezultatele returnate vor fi conversatiile purtate pe site-uri de socializare, precum bloguri, forumuri sau retele sociale.

UberVU a castigat SeedCamp - o competitie anuala dedicata tinerilor antreprenori din Europa, Orientul Mijlociu si Africa, iar de atunci a atras finantari de pana un milion de euro pentru dezvoltare, de la SeedCamp si Eden Ventures, avand in plan sa castige la inceputul anului viitor o noua finantare, astfel incat sa angajeze oameni in New York si San Francisco care sa se ocupe de incheierea de parteneriate. "Proiectul a pornit ca o joaca, fiind bazat pe o idee gandita timp de numai doua zile, din care acum nu s-a mai pastrat aproape nimic", spune Vladimir Oane (26 de ani), care impreuna cu Dragos Ilinca se ocupa din Londra de relatiile cu investitorii, de noile parteneriate si de aspectele de marketing, in timp ce dezvoltarea se face din biroul de la Bucuresti, unde lucreaza sase oameni. O prioritate pentru Oane este acum monetizarea, in plan fiind lansarea unui cont premium care sa ofere functionalitati suplimentare profesionistilor, de altfel cel mai reprezentativ segment din randul utilizatorilor uberVU. Un asemenea cont ar costa probabil cateva zeci sau poate sute de euro pe luna, un venit mai consistent (cateva mii de euro pe luna) urmand sa fie obtinut din ContextVoice, motorul tehnologic din spatele uberVU, care poate fi instalat si folosit de companii.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/romania-lipseste-de-pe-harta-mondiala-a-internetului-de-ce-5111836
5111836
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.