Romania lipseste de pe harta mondiala a internetului. De ce?

Postat la 17 noiembrie 2009 344 afişări

N-avem mari companii de internet. N-avem antreprenori semnificativi. N-avem investitori in online. Lipsim aproape in totalitate de pe harta mondiala a internetului, pentru ca majoritatea antreprenorilor nu pot sau nu vor sa iasa din patratelul lor in care au inceput si au continuat sa existe si pentru ca investitorii sunt putini si pretentiosi. Ce e de facut?

Gandirea globala despre care vorbeste fondatorul si directorul executiv al hi5.com este insa foarte rar intalnita in mediul online romanesc. Constatarea noastra se bazeaza in primul rand pe faptul ca internetul din Romania este compus in proportie de mai bine de 90% din proiecte relevante doar la nivel local, iar afacerile pornite de romani si cunoscute in afara sunt o specie rara. "Pe de alta parte, antreprenorii sunt putini, iar cei mai multi dintre ei nu sunt realisti si nu isi dau seama cata munca este pentru a transforma o idee intr-un proiect care sa aiba cu adevarat utilitate pentru un numar mare de utilizatori", sustine Orlando Nicoara, directorul general al MediaPro Interactiv si unul dintre primii promotori ai internetului romanesc, cu argumentul ca majoritatea proiectelor online sunt pornite de oameni care alearga in cinci directii in acelasi timp si deci nu-si pot dedica in exclusivitate timpul pentru afacerea respectiva.

"Internetul romanesc se aseamana foarte mult cu o gradinita fara educatoare, unde copiii se bat fara incetare pentru jucarii", rezuma situatia Sergiu Biris, fondatorul site-ului de continut video Trilulilu. Comparatia nu este deloc intamplatoare, "copiii" din .ro - in mare parte mai tineri de 30 de ani, prag dincolo de care sunt deja numiti dinozauri - fiind mai degraba preocupati de discutiile generate pe marginea potentialului pe care il are internetul si a problemelor cu care se confrunta decat de proiectele si ideile noi care ar putea umple golurile din domeniu si ar putea pune Romania pe harta mondiala a WWW.

"Practic, internetul si fotbalul romanesc sunt acum cam in acelasi stadiu: avem potential, exista interes, au aparut staruri, s-au investit bani, au fost succese, dar rezultatele spectaculoase nu sunt consistente", spune Dan Lupu, directorul de investitii strategice pentru zona Europei Centrale si de Est al Intel Capital. Situatia se va schimba atunci cand vor confirma macar cateva proiecte online romanesti, schimband astfel perceptia. "Deocamdata, cred ca internetul nostru ramane la stadiu de piata cu potential, pentru ca proiectele pornite aici si devenite relevante pe plan international se numara pe degete", este de parere Lupu.

Realitatea este ca vorbim inca de o piata foarte mica. "Directia in care merge e buna, exista si crestere, dar mai sunt multe de facut la acest capitol", apreciaza Orlando Nicoara. Veniturile din publicitate sunt infime prin comparatie cu alte tari, pe o piata de aproximativ 20 de milioane de euro anul trecut, potrivit studiului ROADS realizat de IAB Romania si PricewaterhouseCoopers. Multi dintre utilizatori inca sunt reticenti in fata platilor online cu cardul bancar, investitorii in proiecte online sunt destul de putini, iar lista proiectelor originale din .ro si a celor pornite aici si populare in .com este relativ scurta.

Prin comparatie cu Marea Britanie, cea mai mare piata europeana de publicitate, internetul romanesc este mai mult sau mai putin un purice, daca stam sa ne gandim ca numai publicitatea online genereaza acolo venituri de ordinul miliardelor de euro. Dar nici fata de o tara din regiunea centrala si de est a Europei, cum ar fi Polonia spre exemplu, situatia nu arata mai bine: piata poloneza de publicitate online, calculata intr-un studiu similar realizat de IAB Polonia si PwC, s-a ridicat la aproape 280 de milioane de euro anul trecut.

"Cea mai mare problema a internetului romanesc porneste tocmai de la faptul ca majoritatea covarsitoare a afacerilor online se bazeaza pe publicitate pentru a genera venituri. Dar publicitatea nu poate sustine atatea proiecte, cate sunt in .ro", considera Orlando Nicoara, mai ales ca, dupa parerea sa, lupta cu marile trusturi media care se concentreaza tot mai mult asupra internetului este dificila.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/romania-lipseste-de-pe-harta-mondiala-a-internetului-de-ce-5111836
5111836
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.