România a devenit o ţară de consultanţi. Una din 20 de firme dă sfaturi altora

Autor: Ioana Matei Postat la 04 noiembrie 2013 15133 afişări

Cea mai bună radiografie a suferinţei economice a României se vede la Registrul Comerţului. Primele trei activităţi ale companiilor din ţară vizează, în această ordine, comerţul, construcţiile şi consultanţa de afaceri. Care este raportul corect între activitatea economică a unei ţări şi nevoia de consultanţă de business? Sau, mai pe scurt, are România nevoie de 31.799 de firme de consultanţă de afaceri şi management?

Desigur, nu întotdeauna planurile consultanţilor au succes. Complexul comercial Doldora Bazaar, deschis de către fostul fotbalist Gică Popescu şi alţi doi parteneri la finalul lui 2010, a fost închis recent şi de la începutul lunii iulie se află în insolvenţă, în condiţiile în care rezultatele proiectului au fost mult sub aşteptări. Proprietarii Doldora susţineau la deschiderea complexului că aşteaptă de la acest centru încasări de 150.000 de euro pe lună din chirii, însă la patru luni de la deschidere menţionau că socotelile pe care le-au făcut înainte de deschidere au devenit irelevante. În noiembrie 2012, invitat la ZF Live, Popescu afirma că investiţia în Doldora a fost făcută luând în considerare studiile unui consultant, fără să îi ofere numele, şi că în ciuda faptului că a urmat atent indicaţiile acestuia, proiectul nu a funcţionat.

El preciza atunci că aceşti consultanţi ar trebui să răspundă. „Niciodată consultantul nu poate să estimeze cu exactitate ce se va întâmpla pe piaţă, este ca un plan de afaceri ai cărui parametri se schimbă. E cel mai uşor să dai vina pe consultant“, dar orice decizie de business implică un grad de risc, spune Cristian Bişa. Consultantul poate fi vinovat în condiţiile în care a avut responsabilităţi şi influenţe mari în firmă, crede CEO-ul de la The Consultants. Aceasta este o situaţie rară, „influenţa activităţii de consultanţă fiind mică şi privită mai mult ca «un supliment nutritiv», cum ar fi vitaminele, şi mai rar ca „un aliment de bază“.

Tarifele pentru „suplimentele nutritive“ de consultanţă variază în funcţie de dimensiunea firmelor, a bugetelor alocate consultanţei şi a naturii obiectivelor. Pentru The Consultants, spre exemplu,  proiectele care vizează un departament sau o echipă dintr-o organizaţie pot valora între 7.000 şi 10.000 euro, dar există şi proiecte de 30-50.000 euro, culminând cu un proiect de 120.000 euro. Pentru proiectele punctuale - pornind de la şedinţe de traininguri - tarifele variază între câteva milioane şi 3.000 euro pe zi, potrivit reprezentanţilor pieţei. Într-o companie multinaţională din domeniul auditului şi consultanţei, poziţiile de entry level sunt remunerate cu 600-800 de euro pe lună, iar un senior poate ajunge la peste 7.000-8.000 de euro pe lună, în cazul unor companii care au politica de a-şi plăti angajaţii după aceleaşi grile de salarizare în toate statele în care derulează activităţi.

Cristian Bişa, fondatorul manageranticriză.ro, a observat că proiectele de consultanţă sunt mai bine plătite în afara României. Bişa lucrează pe proiecte de strategie şi de restructurare şi a fondat şi o platformă online în care acordă consultanţă online, cu tarife care variază între 20 euro/lună şi 100 euro/lună. „Nevoia de consultanţă este generală şi este puternică, mai ales în contextul în care multe companii au ieşit un pic zdruncinate din criză“, explică Sergiu Neguţ, convins că ne aflăm într-o etapă de postcriză în care consultanţii au un rol important. Piaţa de consultanţă de management este direct proporţională cu evoluţia economiei - în perioada de criză creşte cererea companiilor pentru restructurare şi optimizarea proceselor interne, iar în perioadele de boom companiile solicită consultanţă pentru obţinerea unui ritm de creştere superior competitorilor, observă şi Cristian Bişa. Perioada crizei a redus profiturile firmelor de consultanţă pentru afaceri şi management cu 75%, pe fondul creşterii cifrei de afaceri cu 23% şi a numărului de angajaţi cu 62%.

Companiile cu cifre de afaceri de minimum un milion de euro îşi permit consultanţă de management, potrivit reprezentanţilor pieţei. Costul unui astfel de proiect poate fi absorbit şi poate fi suportat doar în cazul unei companii cu o cifră de afaceri din care creşterea rezultată  să permită plata unui consultant de renume, potrivit fostului CEO al Regina Maria. Din cele circa 600.000 de firme active înregistrate la Registrul Comerţului, aproximativ 0,3% depăşesc în cifră de afaceri valoarea de un milion de euro, prin urmare publicul-ţintă al companiilor de consultanţă de management este redus, iar concurenţa este puternică. „Criteriul principal de selecţie apare în relaţia cu firmele de succes de pe piaţă, care sunt vizate de majoritatea consultanţilor, concurenţa fiind intensă“, după cum a remarcat şi Adrian Barbu. 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/romania-a-devenit-o-tara-de-consultanti-una-din-20-de-firme-da-sfaturi-altora-11615934
11615934
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.