România a devenit o ţară de consultanţi. Una din 20 de firme dă sfaturi altora

Autor: Ioana Matei Postat la 04 noiembrie 2013 15133 afişări

Cea mai bună radiografie a suferinţei economice a României se vede la Registrul Comerţului. Primele trei activităţi ale companiilor din ţară vizează, în această ordine, comerţul, construcţiile şi consultanţa de afaceri. Care este raportul corect între activitatea economică a unei ţări şi nevoia de consultanţă de business? Sau, mai pe scurt, are România nevoie de 31.799 de firme de consultanţă de afaceri şi management?

A regândit şi sistemul de marketing al întregului sistem de vânzări, dar şi cultura organizaţională la nivel de board dintr-o companie telecom. Comparând munca de consultant cu cea din multinaţională, Neguţ crede că veniturile sub formă de cash sunt comparabile cu salariul de bază din orice poziţie de management. Iar, din punctul de vedere al volumului de muncă investit, tentaţia pentru el a fost să muncească mai mult. Este mulţumit de ceea ce face, iar singurul lucru care îi lipseşte este situaţia de a fi direct responsabil pentru un business în care sunt implicaţi sute de oameni şi sentimentul de a conduce o astfel de echipă în direcţia utilizării maxime a resurselor fiecăruia. „Am mai întâlnit oameni care lucrează în industria consultanţei şi care au spus că le lipseşte nivelul de siguranţă de a avea lunar aceleaşi venituri, dar cred că este o caracteristică a celor aflaţi la un nivel junior de consultanţă.“

O altă decizie de alegere a consultanţei în detrimentul unui job de CEO a fost cea a lui Silviu Hotăran, care, în 2008, după ce a fost mai bine de 12 ani CEO al Microsoft România, a trecut la conducerera filialei locale a companiei de training GKTI Semper Human, unde face „antreprenoriat educaţional“: „Nu mi-am propus niciodată să fiu manager sau consultant, dar iată care e lecţia: să nu ne fie frică şi să avem curajul să încercăm experienţe noi“. După ce a crescut Microsoft de la patru la 125 angajaţi şi a fost responsabil direct de 12 ţări, a descoperit că pasiunea lui principală este lucrul cu oamenii. A fost o consecinţă naturală orientarea spre firma Semper Human, pe care el a înfiinţat-o şi a alăturat-o grupului elveţian Gustav Käser, ca urmare a unui program de leadership la care participase anterior, alături de toţi angajaţii Microsoft din Europa de Est. „Dintre toate programele de dezvoltare pe care le-am făcut, şi am făcut multe, acesta m-a făcut să îl ţin minte.“

În octombrie 2008 s-a alăturat grupului, iar printre clienţii pe care i-a avut au fost companii din domeniul IT precum Total Soft, Bitdefender, Microsoft, IBM sau HP. Hotăran nu are angajaţi, pentru că, spune el, trece printr-o perioadă în care îi place să se implice personal în dezvoltarea businessului prin proiecte de leadership, vânzări, construcţia echipelor şi managementul stresului. „Antreprenoriatul în educaţie“ pe care îl face se referă la programe de dezvoltare în care lucrează cu grupe de zece persoane şi care pot să dureze chiar şi peste şase luni. În acest interval, există întâlniri periodice cu echipa, unde discută diverse aspecte ale managementului, vânzării, comunicării, iar între aceste întâlniri există perioada de practică la locul de muncă sau acasă. „Eu nu dictez un curs, ci mă implic în aceste antrenamente; temele comune sunt legate de viziune, atitudine, influenţă, diferenţa dintre succes şi mediocritate reprezintă adesea capacitatea noastră de a influenţa mediul în care trăim.“ Hotăran are 
între 15 şi 20 de clienţi, care i-au adus anul trecut o cifră de afaceri de 150.000 euro. Cel mai mult îi lipsesc oamenii de la Microsoft, dar îşi face timp pentru a se reîntâlni cu foştii colegi, atât din România, cât şi din afară.

Şi expaţii care au venit în ţară şi-au dat seama că în consultanţă există multe oportunităţi. După ce a construit de la zero Bucureşti Mall, Plaza România şi Băneasa Shopping City în calitate de CEO al dezvoltatorului imobiliar Anchor Group, Ali Ergün Ergen a devenit consultant şi priveşte din exterior realitatea imobiliară a Capitalei. „Trecem prin vremuri dificile şi am primit de la mai mulţi dezvoltatori solicitarea de a-i ajuta în diverse proiecte. Lucrând într-o corporaţie, nu puteam să împărtăşesc experienţa mea mai multor parteneri, prin urmare am fondat afacerea TBE Solutions.“ După plecarea de la Anchor, Ergen avea posibilitatea relocării, dar a preferat să rămână în România, dorindu-şi să revoluţioneze ideea de centru comercial. Deşi a pornit afacerea în aprilie anul acesta, în urma unei investiţii iniţiale de circa 100.000 de euro, plănuieşte deja extinderea într-un sediu nou şi creşterea numărului de angajaţi până la sfârşitul anului, de la 6 până la 30, ca urmare a solicitărilor primite.

Lucrează în prezent la două proiecte mari: dezvoltarea centrului comercial Coresi din Braşov, unde grupul Immochan investeşte circa 55 de milioane de euro, şi un nou centru comercial în zona Bucureştii Noi. Alte două proiecte ale TBE se află în afara ţării, în Europa Centrală şi de Est, dar nu este încă pregătit să ofere detalii despre acestea. Pentru toate proiectele, serviciile de consultanţă pornesc de la concept şi merg până la dezvoltare, închiriere, management, departamentul financiar, servicii, departamentul tehnic, relaţia cu ancorele - chiriaşii principali, cum sunt retailerii alimentari, de bricolaj sau de modă. Mai mult, pentru o parte dintre proiectele în care se implică, nu exclude viitoare parteneriate de management.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/romania-a-devenit-o-tara-de-consultanti-una-din-20-de-firme-da-sfaturi-altora-11615934
11615934
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.