România a devenit o ţară de consultanţi. Una din 20 de firme dă sfaturi altora

Autor: Ioana Matei Postat la 04 noiembrie 2013 15133 afişări

Cea mai bună radiografie a suferinţei economice a României se vede la Registrul Comerţului. Primele trei activităţi ale companiilor din ţară vizează, în această ordine, comerţul, construcţiile şi consultanţa de afaceri. Care este raportul corect între activitatea economică a unei ţări şi nevoia de consultanţă de business? Sau, mai pe scurt, are România nevoie de 31.799 de firme de consultanţă de afaceri şi management?

De asemenea, concedierile masive din ultimii patru ani, care au culminat în perioada 2011-2012, au făcut ca sute sau chiar mii de persoane cu funcţii în poziţii de management să rămână fără locuri de muncă. „Cei mai mulţi dintre ei şi-au căutat sau îşi caută în continuare un nou loc de muncă, dar şi-au deschis o firmă de consultanţă cu rol de «punte» peste perioada în care nu sunt angajaţi, sperând să obţină mici proiecte ocazionale, prin cunoştinţe şi prieteni cu influenţă în diverse firme şi astfel să-şi completeze veniturile până la obţinerea noului job“, mai observă Barbu. În opinia sa, sunt mult mai puţini cei care, având în spate o specializare şi o experienţă relevante, au simţit cu ocazia pierderii locului de munca un „gust de libertate“ şi şi-au făcut „pe bune“ o firmă de consultanţă, încercând să se poziţioneze în piaţă şi să rămână în această zonă ca ofertanţi de servicii.

Fost CEO, acum consultant. „Sunt foarte multe persoane care au experienţă de management şi la un moment dat se gândesc să părăsească corporaţia şi să ia drumul antreprenoriatului. Drumul cel mai la îndemână este de «coaching» datorită experienţei lor de business“, spune Mădălina Bălan, managing partner al companiei din domeniul resurselor umane Hart Consulting. Astfel, chiar dacă nu au un brand internaţional în spate, din ce în ce mai mulţi foşti CEO în multinaţionale şi-au dat seama că au nevoie de mai multă libertate şi au devenit consultanţi, traineri, head-hunteri sau mentori, îngroşând rândurile celor care acordă consultanţă de business. 

„Mulţi oameni cu funcţii de conducere în companii mari ajung în situaţia în care nu mai vor să fie în continuare în aceeaşi structură de lucru, ci vor să lucreze pe proiecte, pentru mai mulţi clienţi, iar în felul acesta apare aşa-numitul „consultant specializat, «the one person boutique»“,explică Sergiu Neguţ, consultant în cadrul firmei de consultanţă de management strategic Wanted Transformation. După ce a fost timp de şase ani director general adjunct în cadrul reţelei Regina Maria, Sergiu Neguţ a lansat în 2011, împreună cu Adrian Stanciu, director general al Xerox în perioada 1999-2000, şi Cosmin Alexandru, managing director al firmei de cercetare GfK în perioada 1992 - 2005, buticul de consultanţă Wanted Transformation Consultancy. Pe lângă managerii care aleg din proprie iniţiativă să se lanseze în lumea antreprenoriatului prin consultanţă, Neguţ a remarcat că există manageri care ajung în această situaţie  şi împotriva voinţei lor: „Nu reuşesc să îşi păstreze locul de muncă, sunt eliminaţi în diverse moduri şi atunci optează pentru consultanţă drept soluţie temporară până când îşi găsesc un job la fel de bun“.

Sergiu Neguţ s-a regăsit în tipul de consultanţă specializată în creşterea afacerilor, despre care spune că se pliază cu obiectivele sale de angel investor. Acest lucru se traduce prin faptul că, de multe ori, el nu primeşte un onorariu bănesc pentru eforturile sale de consiliere, ci este răsplătit prin acţiuni în cadrul companiilor respective. „Prin faptul că eu sunt acţionar în companie beneficiez de rezultatul muncii mele, iar, dacă tot demersul se închide cu un exit, realizăm monetizarea eforturilor tuturor, inclusiv eforturile mele de consultanţă.“ Fru Fru reprezintă cazul cel mai vizibil în care Neguţ este business angel, cu un procent de acţiuni deţinute de 12%. Este acţionar şi în cadrul unei companii de servicii de marketing, la şcoala privată Maastricht School of Management, şi urmează să îşi finalizeze intrarea în acţionariatul unei companii mai extinse din domeniul resurselor umane, dar şi în cadrul unei companii de comerţ online.

Pe lângă răsplata de business angel, Neguţ este remunerat şi în mod tradiţional, pe baza unui onorariu zilnic, cu bonus de succes în funcţie de atingerea unor parametri. Costurile în industria de consultanţă variază şi sunt rezultatul unei munci de negociere. Potrivit lui Neguţ, în piaţă există servicii low-level, în care prestează manageri cu mai puţină experienţă, care aduc tarife de câteva sute de lei pe zi. La celălalt pol, tarifele pot ajunge la 2-3.000 de euro pe zi şi pot fi depăşite dacă intervin anumite comisioane de succes pentru atingerea unor parametri. Din rândul proiectelor de care s-a ocupat, exemplifică un proiect de restructurare la nivel de dezvoltare organizaţională într-o companie din domeniul medical, cu regândirea integrală a procesului de marketing, vânzări, dar şi la nivel de top management.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/romania-a-devenit-o-tara-de-consultanti-una-din-20-de-firme-da-sfaturi-altora-11615934
11615934
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.