Radiografia sistemului privat de sanatate. E pregatit sa preia bolnavii din sistemul public?

Autor: Razvan Muresan Postat la 08 mai 2011 274 afişări

Clinicile private investesc sute de milioane de euro anual in deschideri de noi unitati. Intreaga piata este inca mica, estimata la jumatate de miliard de euro in 2011, dar de sase ori mai mare decat in 2004. Opt milioane de consultatii s-au bifat numai in ultimul an in mediul privat, iar miza pentru a castiga noi clienti este din ce in ce mai mare. Din 2011, batalia intre operatori se muta pe segmentul spitalelor. Cat de pregatit e sectorul privat sa preia bolnavii din sistemul public?

TRANZACTII DE ZECI DE MILIOANE DE EURO

Profitabilitatea domeniului a fost luata in vizor de investitorii externi, care nu au stat deloc pe ganduri in ultimii ani. Fondul de investitii detinut de gigantul financiar Société Générale a intrat la MedLife, preluand 36% din actiuni pentru aproximativ 20 de milioane de euro, iar Advent International, fond care detine si producatorul de medicamente Labormed, a cumparat 80% din Centrul Medical Unirea, acestea fiind cele mai importante tranzactii din anii precedenti.

"Apetitul pentru dezvoltare a crescut odata cu intrarea noului actionar in decembrie 2009. In iulie a avut deja loc o achizitie importanta, iar procesul caruia i-am acordat foarte multa atentie este in plina desfasurare", spune Dorin Preda, directorul de dezvoltare a MedLife. Preda vorbeste despre un business-plan care se intinde pana in 2015 si descrie compania drept una "deschisa la nou" si care "poate oricand sa se orienteze dupa oportunitatile din piata". Nimic nu e batut in cuie cata vreme mediul e unul efervescent.

Pachetul majoritar al MedLife, de 51%, este detinut de familia Marcu, in timp ce medicul Wargha Enayati a ramas cu 20% din CMU. "E un avantaj ca un medic sa se afle in fruntea unei institutii de acest fel. Laturile manageriala si medicala merg mana in mana. De asta, in cei 15 ani, am putut sa ne tinem la nivelul cel mai inalt, pentru ca, cunoscand si sistemul de sanatate, te aliniezi mai repede la situatia existenta." Enayati marturisea pentru BUSINESS Magazin ca ar fi fost capabil si de alte afaceri. Si totusi, nu a facut-o. "Ma gandesc ca acum trei-patru ani un baiat cumpara un teren cu cinci milioane si il vindea dupa ceva timp la pret dublu.

Si era foarte smecher", spune Enayati, aratand catre terenul intins care se intrezareste prin peretele din sticla din biroul sau. Atunci "ma gandeam ca eu am o afacere cu 500 de angajati si nu produc atata profit. Era deja lacomie", adauga medicul, completand ca, daca era pe cont propriu, s-ar fi indreptat inspre o alta afacere.

CMU a fuzionat intre timp cu Euroclinic si noua retea privata de sanatate poarta numele Regina Maria, capul incoronat care l-a adus de fapt pe Enayati in Romania, dupa ce a aparat ani la rand religia baha'i. Intrarea fondurilor de investitii este fireasca pentru ca piata serviciilor medicale private este printre putinele care au crescut cu doua cifre de la an la an, chiar si in vremuri de recesiune. Evaluata la 400 de milioane de euro anul trecut, piata e in continua crestere, iar strainii au pus de mult timp ochii pe potentialul Romaniei. Mai exact, tara noastra este a doua, dupa Polonia, care a trezit interesul investitorului suedez Medicover. In anul 1997 Medicover a inaugurat primul centru medical, incepand sa furnizeze si abonamente specifice pentru angajatii companiilor partenere. In prezent, Medicover are grija de sanatatea a peste 70.000 de abonati din 1.500 de companii.

Interesant e si faptul ca la conducerea principalelor retele de clinici private se afla, dincolo de medici, si bancheri cu experienta. Daca privim cazurile MedLife, Regina Maria si Medicover, businessurile stau in mainile unor directori care s-au format in banci: Mihail Marcu, Fady Chreih si, respectiv, Catalina Balan. "Experienta a dovedit ca cei mai multi doctori sunt rupti de realitatile economice si, totodata, ca reteta de succes pentru o afacere in zona serviciilor medicale private este combinatia la varf dintre un manager si un medic", constata Laura Voinea, directorul Mednet Marketing Research Center. Tranzactiile sunt probabile si in perioada urmatoare, insa, dupa cum reiese dintr-o analiza a BUSINESS Magazin de la finele anului trecut, fondatorii se dezlipesc cu greu de afacerea pe care au pornit-o dupa Revolutie.

Insa cresterea tot mai accentuata a pietei poate fi o provocare mult prea mare pentru unii dintre ei. Sau, dupa cum declara anterior seful Colegiului Medicilor din Romania, profesorul Vasile Astarastoae, " nu stiu cat de mult poate controla medicul si la nivel de management conducerea unei afaceri atat de mari". Astarastoae remarca faptul ca afacerea cu clinici private este, pentru fondatorul ei, "precum un copil pe care l-a crescut de mic si care acum a ajuns sanatos si pe propriile picioare". Graitoare sunt si spusele lui Enayati: "Nu vindem bere, tigari sau televizoare si nu cred ca m-as putea desprinde complet. Daca gandesc rational si emotional, m-as intoarce in Germania. Dar uman, ma leaga prea multe de tara asta, de oameni si de ce as putea sa mai fac aici". Sau cele ale lui Ilie Vonica: "In momentul in care am creat un spital cum am visat toata viata, e foarte greu sa ies din afacere. Ce sa fac altceva?".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/radiografia-sistemului-privat-de-sanatate-e-pregatit-sa-preia-bolnavii-din-sistemul-public-8240069
8240069
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.