Puiu Popoviciu, portret de miliardar roman

Postat la 15 aprilie 2008 1005 afişări

Deschiderea celui mai mare mall din Romania in aceasta saptamana - Baneasa Shopping City - il aduce din nou in atentie pe Gabriel Puiu Popoviciu. Cum a reusit discretul om de afaceri sa construiasca un imperiu estimat la cateva miliarde de euro si cat de diferit este el fata de alti miliardari romani?

Legaturile lui cu mediul politic si de afaceri nu se opresc insa aici. Asocierea cu Universitatea de Agronomie pentru dezvoltarea proiectului Baneasa (o miza care a atras atentia multor moguli imobiliari, precum Gheorghe Becali), faptul ca este nasul de cununie al lui Ionut Costea (presedintele Raiffeisen Banca pentru Locuinte si cumnatul liderului PSD Mircea Geoana) si decizia guvernatorului Mugur Isarescu de a achizitiona un apartament in cadrul zonei rezidentiale a proiectului Baneasa sunt alte exemple care au generat speculatii cu privire la felul cum legaturile lui Popoviciu din mediul politic si de business i-au sustinut afacerile.

Cum a ajuns insa Gabriel Popoviciu de la compania de birotica si tehnica de calcul infiintata la inceputul anilor ’90 la un imperiu de afaceri evaluat de unii dintre consultanti la mai multe miliarde de euro?

Una dintre retetele omului de afaceri alaturi de partenerii sai, in special Radu Dimofte, dar si Nicolae Badea, presedintele clubului de fotbal Dinamo, a fost extinderea permanenta a ariei de activitate in domeniul comertului, al serviciilor sau in imobiliare, Popoviciu fiind un obisnuit al targurilor imobiliare de la Cannes (MAPIC si MIPIM sunt cele mai importante evenimente anuale de profil din Europa in domeniul comercial si, respectiv, al proiectelor de cladiri de birouri sau proiecte integrate).

De alfel, proiectul Baneasa Shopping City a fost promovat in cadrul MAPIC din toamna anului 2007, acolo fiind semnate si contractele cu unele dintre lanturile de magazine ce au devenit ancorele principale ale complexului, potrivit declaratiilor oficialilor.

Popoviciu este acum presedinte al consiliului de administratiei al companiei care detine franciza si opereaza magazinul IKEA din complexul Baneasa si controleaza prin intermediul mai multor companii offshore francizele pentru lanturile de restaurante KFC si Pizza Hut, considerate, potrivit informatiilor vehiculate in piata, printre cele mai profitabile la nivel mondial.

Cele doua companii prin care sunt operate retelele de restaurante - American Restaurant System si US Food Network - inregistrasera in anul 2006, potrivit datelor de la Ministerul Finantelor, un profit cumulat de 4,5 mil. euro la afaceri de 34 de milioane. Pentru comparatie, McDonald’s, cel mai mare operator de restaurante din Romania, a avut in aceeasi perioada un profit cu aproape 20% mai mare, in conditiile unor afaceri aproape duble.

O alta directie de dezvoltare importanta pentru Gabriel Popoviciu si partenerul sau de afaceri Radu Dimofte a fost sectorul hotelier. Portofoliul controlat de cei doi oameni de afaceri, prin mai multe companii offshore, cuprinde cinci hoteluri, a caror capacitate insumeaza 1.031 de camere, ceea ce ii situeaza astfel printre cei mai importanti proprietari de hoteluri romani. Portofoliul este unul dintre cele mai valoroase din Romania, datorita pozitiei acestor hoteluri in Capitala.

Hotelurile din Bucuresti controlate de Gabriel Popoviciu sunt fostul Dorobanti, fostul Parc si fostul Turist. Spre deosebire de George Copos, care a achizitionat Athénée Palace dupa ce acest hotel era deja integrat in lantul hotelier Hilton, proprietatile lui Popoviciu au fost privatizate, renovate si ulterior intrate in parteneriat cu un lant international. Cel mai cunoscut dintre hoteluri este Howard Johnson, fostul Dorobanti, deoarece este si singurul din portofoliul sau clasificat la cinci stele, si bine pozitionat in geografia Capitalei.

Conform unei clasificari valorice a hotelurilor acceptate international, o camera de cinci stele intr-un hotel dintr-o capitala poate avea o valoare intre 100.000 si 160.000 de euro, depinzand de facilitatile hotelului, de pozitionare si de piata imobiliara. Conform acestei clasificari, hotelul Howard Johnson valoreaza intre 30 si 45 de milioane de euro. Celelalte doua hoteluri din Bucuresti ale omului de afaceri, Best Western Parc si Ramada Plaza, se apropie impreuna de aceasta valoare, cel putin deocamdata.

Hotelul Parc, care a fost primul hotel romanesc intrat intr-un lant international, la inceputul anilor 2000, este deocamdata clasificat la trei stele si inrolat in reteaua Best Western, coordonata la nivel local de Malin Malineanu. Hotelul, care valoreaza conform aceleiasi clasificari in jur de 25 de milioane de euro, la fel ca si fostul hotel Turist, va intra intr-un proces de renovare pentru a fi reclasificat la patru stele si incadrat in noul complex Ramada Plaza, care va fi operational la sfarsitul lui 2009.

Cele doua hoteluri vor deveni, asadar, din nou un complex, asa cum au fost pana la privatizarea din anii ’90. Turist si Parc erau inainte de 1990 componente ale Centrului National de Invatamant in Turism si singurele hoteluri aflate direct in subordinea Ministerului Turismului, de unde au fost si privatizate.

Strategia de unire a celor doua hoteluri intr-un sigur complex a fost urmatorul obiectiv al lui Gabriel Popoviciu dupa lansarea Howard Johnson si mai ales dupa obtinerea drepturilor de franciza asupra brandurilor hoteliere ale lantului Wyndham, coordonate la nivel local de Tinu Sebesanu si compania de consultanta Trend Hospitality. “Era normal ca, fiind acelasi proprietar, cele doua hoteluri sa se transforme intr-un complex, pentru a aduce valoare mai mare pe piata”, spunea Tinu Sebesanu anul trecut, cand pregatea lansarea primei parti a Ramada Plaza.

 

 

Cititi aici care sunt afacerile lui Popoviciu si ale partenerului sau de afaceri Radu Dimofte 

Legaturile cu mediul politic

O reteta simpla: terenuri si afaceri cu statul

Cine sunt colaboratorii miliardarului

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/puiu-popoviciu-portret-de-miliardar-roman-2554345
2554345
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.