Premiile BM pentru inovaţiile anului 2017

Autor: Bogdan Angheluţă, Florin Casota, Ioana Matei, Ioana Mihai-Andrei Postat la 18 decembrie 2017 1295 afişări

Ce este inovaţia şi de ce suntem inovatori modeşti? Care sunt motoarele care catalizează inovaţia? care este reţeta inovaţiei? sunt doar câteva dintre temele dezbătute la ediţia din acest an a conferinţei Cele mai inovatoare companii din România.

Emiliana Dovan-Zaharia, Adservio: Poate pentru că nu am avut niciodată contact cu sectorul public, nu aştept să se întâmple ceva, vreo strategie guvernamentală, aşa că este foarte important cui lasă fondatorii afacerea. Atât timp cât îţi atragi lângă tine oameni care au acelaşi spirit şi care au înţeles ideea, aceştia pot duce afacerea mai departe. Atât timp cât oamenii care au investit ani de zile într-o afacere inovatoare sunt încă la cârma ei, nu cred că ei vor slăbi ritmul. Cei care inovează se ataşează de business.

Bogdan Pismicenco, Kaspersky Lab: Cred că depinde foarte mult de cum vom reuşi să ţinem în ţară aceşti oameni inovatori. Alte ţări au înţeles că atunci când nu ai suficient potenţial inovativ la tine în ţară, trebuie să creezi un program pentru a-i aduce din altă parte - ei vor crea pentru tine în cele din urmă. E un subiect care s-a discutat foarte mult la noi, cum să ţinem tinerii olimpici în ţară, dar se pare că am rămas doar la stadiul de discuţie; ei în continuare pleacă. Eu nu cred că aceşti tineri se aşteaptă să lucreze la stat, dar companiile private ar putea să le ofere mai mult.

Cătălin Chiş, APS: Toate lucrurile pe care le ştiam înainte, acum 10-20 de ani, se păstrează, dar primesc noţiuni din ce în ce mai sofisticate şi mai marketizate. Există o anumită reticenţă a generaţiilor de a folosi tehnologia, pentru că ne este frică de ea. Viitorul va fi interesant, o provocare pentru toată lumea.

Bogdan Pismicenco, Kaspersky Lab: Mi se pare revoluţionar că o companie care nu are nicio maşină este totuşi cea mai mare companie de transport din lume - vorbesc de Uber, dar ideea e valabilă şi în cazul altor companii, aşa cum este şi Airbnb.

Cătălin Chiş, APS: Ceea ce se încearcă acum în anumite zone este de fapt o rezistenţă la schimbare, dar e o chestiune de timp până când lucrurile vor merge pe făgaşul normal. Pentru mine, o companie inovatoare este Bitdefender, pentru că de-a lungul istoriei au fost multe companii care au încercat să facă programe de antivirus, inclusiv eu, dar ei au reuşit să îşi construiască un brand, să inoveze şi să dea perspective financiare astfel încât astăzi să valoreze foarte mult.

Vargha Moayed, EY: Singura persoană care apreciază schimbarea e un bebeluş cu scutecul murdar. Celor mai mulţi dintre noi nu ne place schimbarea, e în natura umană să fie aşa. În istorie am mai văzut aceste momente de schimbare profundă, gândiţi-vă cât de mulţi angajaţi erau în agricultură, apoi am trecut la industrializare şi, ulterior, la servicii. Prin urmare, am mai fost acolo; acum există însă două diferenţe majore: schimbarea s-a accelerat, este din ce în ce mai rapidă, iar asta înseamnă şi mult mai puţin timp pentru a ne adapta. În al doilea rând, avem mult mai multe state democratice, în care oamenii nu vor mai accepta ideea că această schimbare le-ar putea distruge viaţa şi vor vota politicieni populişti în semn de protest. Este inconştienţă din partea politicienilor şi a societăţii să creadă că oamenii vor accepta pur şi simplu schimbările, ar trebui să existe politici publice care să-i ajute pe oameni în această tranziţie. Trebuie să trecem de la lupta împotriva schimbării - pentru că e destinul umanităţii să inoveze - la oferirea ajutorului pentru oamenii care vor face tranziţia.

BM: Aveţi o perspectivă optimistă sau pesimistă în ce priveşte viitorul?

Cătălin Chiş, APS: Sunt foarte optimist de principiu, chiar dacă una dintre companiile pe care le am se numeşte Life is Hard. Consider că mă caracterizează optimismul. Este posibil să apară o diferenţă tot mai mare între inovarea în România şi inovarea în afara ţării, cele mai multe firme pe care le avem în sectorul IT produc valoare foarte mare în afară şi suntem folosiţi ca o forţă de muncă în lohn pentru companiile din afară. În acelaşi timp, nici nu avem maturitatea necesară pentru a inova, inventa produse destinate pieţei din România care să creeze valoare aici. Suntem minunaţi, ştim să facem produse, înţelegem, putem abstractiza o grămadă de lucruri într-o grămadă de sectoare, dar nu ştim să ducem într-un proces economic lucrurile respective. Există foarte mulţi bani în piaţă, la diverşi investitori privaţi sau publici, problema este însă pe ce îi folosim.

Emiliana Dovan-Zaharia, Adservio: Nu văd posibilă existenţa unei strategii, fie ea pe 5 sau pe 50 de ani; cred că inovarea şi schimbarea o să vină în funcţie de individ, şi mai cred că ar fi bine să îmbunătăţim educaţia, să construim următorii lideri încă de la început.

Bogdan Pismicenco, Kaspersky Lab: Eu am foarte multă încredere în noua generaţie, tinerii gândesc total diferit faţă de cum văd eu lucrurile. Chiar dacă şcoala este în continuare aşa cum am avut-o şi noi, ei au învăţat totuşi să fie rebeli, iar acest lucru e bun de cele mai multe ori. Sunt optimist datorită noii generaţii.

Vargha Moayed, EY: Oricine care are legătură cu inovaţia trebuie să fie optimist. Este greu să nu fii optimist în ceea ce priveşte România, pentru că e greu de crezut că ar putea să fie mai rău decât a fost în ultimii 25 de ani. Cred că aveţi diferite modele pentru a deveni, ca ţară, mai inovatori.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.