Povestea celui mai mare transportator roman

Postat la 13 octombrie 2009 8076 afişări

Alin Popa, fondatorul Edy Spedition, si-a restructurat compania si incepe lupta pentru mentinerea locului intai pe piata

"Am luat cateva decizii mai mult sau mai putin atipice la sfarsitul lui 2008 si inceputul lui 2009", povesteste Florin Gontariu, care s-a uitat un timp indelungat pe structura de costuri pana a decis ce si cat si de unde sa taie pentru a fi bine. Dintre masurile luate, care au vizat in special transformarea unor costuri fixe in costuri variabile (cum ar fi vanzarea tuturor cauciucurilor si inchirierea lor ulterioara, plata urmand a fi facuta in functie de utilizarea lor), schimbarea solutiei de management al combustibililor, care a adus o reducere a consumului de 7%, sau renuntarea la polita CASCO, decizia privita cu cea mai mare neincredere. Una peste alta, pachetul de masuri la care a muncit in ultimul an si jumatate board-ul Edy a adus reduceri de costuri de 21%, in conditiile in care veniturile din transport au scazut cu aproximativ 15%. Diferenta se vede in EBITDA: in 2009 va fi mai mare decat cea din 2008 (20% fata de 12%).

Una dintre masurile care a atras atentia pietei asupra a ce se intampla la Edy a fost momentul in care compania a decis ca 200 de camioane Volvo sa fie returnate companiei de leasing prin buy-back. Reducerea comenzilor de transport si valoarea de buy-back stabilita de contractul din 2005 cu Volvo au fost principalele cauze care au stat la baza deciziei de returnare a camioanelor. Edy Spedition a luat pe ele 5 milioane de euro. In conditiile in care oricum nu le foloseau in primele semestre, vanzarea lor a fost oportuna. Dar acum a venit toamna, cererea a inceput sa creasca din nou si managementul Edy se uita in piata pentru achizitia altor camioane: fie la mana a doua (pretul unui camion similar celor returnate la leasing a scazut pana sub 20.000 de euro, iar pretul unuia nou este acum mai mic de 70.000 de euro, suma la care a fost cumparat aproape fiecare cap tractor din flota Edy). Achizitiile trebuie facute acum, insista Gontariu, deoarece cele 800 de tiruri cu care lucreaza acum compania merg 100% si "riscam sa pierdem piata".

Decizia managementului Edy de a renunta la cele 200 de camioane a fost in linie cu ce s-a intamplat pe piata de transporturi in 2009: o estimare facuta de Adrian Bucica, analist al Compass Consulting, arata ca scaderea pietei de transport in 2009 ar putea fi de 22-26% (in termeni de indicatori de parcurs); in termeni de valoare, scaderea ar putea fi mai mare, tinand cont de scaderea preturilor. Tarifele de transport au scazut in 2009 - atat la intern, cat si la extern - cu aproximativ 20%.

In aceste conditii, analiza Compass arata ca in 2009 mai multe firme de transport si-au redus activitatea (returnand camioane luate in leasing sau mergand cu mai putin de 20-30% din flota de camioane, restul fiind "parcata") sau chiar si-au inghetat temporar activitatea, cel mai grav afectate fiind companiile mici si medii, dar si cele care au clienti dintr-o singura industrie. "Pentru firmele mari, daca nu sunt supraindatorate, 2009 va aduce dificultati de incasare, vor fi presiuni datorita reducerii preturilor, datorita utilizarii doar a unei parti din flota (60-80%), dar prin restructurare si un set de actiuni bine tintite vor putea traversa cu bine anul 2009", spune Adrian Bucica despre firmele din linia intai de transportatori, din care fac parte Edy Spedition, Romtrans, Lazar International sau Dumagas. Pentru acestea, mai subliniaza analistul, 2009 va fi anul unor oportunitati, caci e posibil sa concureze pentru noi conturi importante acolo unde un anumit transportator de marime medie trebuie sa se retraga.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/povestea-celui-mai-mare-transportator-roman-4986114
4986114
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.