Marketingul a murit! Trăiască marketingul!

Autor: Dorin Oancea Postat la 14 noiembrie 2011 175 afişări

Nu suntem primii care spun asta şi mulţi dintre interlocutorii cu care am vorbit ne-au contrazis şi au simţit nevoia să nuanţeze serios afirmaţia că marketingul, aşa cum îl cunoaştem Şi cum a fost definit în urmă cu multe zeci de ani nu mai funcţionează. Dar o spunem cinstit: este numai o jonglerie gazetărească, o strategie de marketing, menită să atragă. Ce vrem să spunem de fapt este mai complicat; este vorba de schimbare, de clientul 2.0, de web 2.0 şi de vânzări 2.0, aşa cum spune unul dintre invitaţii la cea mai recentă ediţie a BUSINESS Club, discuţie pe care o puteţi citi în paginile următoare.

BUSINESS MAGAZIN: Am vrea să discutăm despre relaţia dintre companii şi clienţi, despre modul în care criza a modificat modalităţile de comunicare şi felul în care clientul relaţionează cu produsele unei companii. Vrem să vedem dacă marketingul a murit. Mă uit în jur şi mă simt cumva tras pe sfoară de marketingul actual, cumva orientat împotriva voinţei mele.

MARIUS MELEŞTEU, STRAUSS: Cred că este mult spus. Lucrurile se schimbă, e adevărat şi probabil că marketing ca în anii '80 nu se mai poate face.

MIHAELA NICOLA, THE GROUP: Până recent s-a făcut marketing cu aceleaşi tehnici şi mijloace precum în anii '80.

MARIUS MELEŞTEU, STRAUSS: În multe companii încă mai există aşa ceva pentru că se lucrează după experienţe trecute. Asta se vede şi în mesajele publicitare şi în campaniile publicitare şi în modul în care multe companii îşi cheltuie resursele, unde încearcă să-şi găsească consumatorii, cum îi înţeleg, cât de naiv le vorbesc. Pentru că, până la urmă, există şi o mare neînţelegere a consumatorilor, mai ales în momentele de criză.

BUSINESS MAGAZIN: A apărut un consumator de criză?

MARIUS MELEŞTEU, STRAUSS: Da şi este foarte schimbat pentru că are mai puţini bani, gândeşte decizia de cumpărare pentru produse unde înainte nici nu se uita şi cumpăra pentru că-i permitea buzunarul. Deci decizia de cumpărare este foarte mult afectată de partea financiară.

ADRIAN JANTEA, BRD: Eu cred că această criză a marcat deja încheierea unei etape în viaţa consumatorului. Cred că lucrurile nu vor mai arăta niciodată la fel cum arătau înainte de criză. Pentru că lucrez în domeniul bancar, despre asta vreau să vorbesc. Niciodată nu vom mai avea cererea de credite pe care am avut-o în anii 2006, 2007, 2008. Aceea a fost o etapă oarecum sălbatică, de consum agresiv generat de nevoi pe care le avuseseră şi până atunci nu puteau să şi le permită. Odată cu apariţia crizei, consumatorii au devenit mult mai pretenţioşi, iar noi, cu toţii, va trebui să ne adaptăm acestor pretenţii pentru că ele nu se vor termina odată cu criza. Lucrurile vor fi mult mai interesante. Deja va trebui să vorbim de competitivitate, ceea ce înseamnă o scădere de preţuri, la care noi trebuie să răspundem cu o creştere a calităţii serviciilor. Iată că lucrurile intră într-o direcţie interesant de gestionat şi care va fi benefică pentru consumator. Apropo de marketingul ca în anii '80, deja vorbim de web 2.0, de customer 2.0, de vânzări 2.0, consumatorii nu mai caută ofertele pe site-urile companiilor, ci pe reţele de socializare. Decizia de cumpărare a unui produs vine mult mai mult din experienţele trăite de alţi consumatori. Lucrurile o să arate altfel şi în privinţa marketingului.

BUSINESS MAGAZIN: Aţi calculat câţi dintre clienţii dumneavoastră vin pe calea reţelelor de socializare?

ADRIAN JANTEA, BRD: Nu, dar anul acesta am făcut un chat cu clienţii noştri, referitor la subiectul Prima casă. Au fost foarte multe discuţii interesante, dar nu pot să spun că deja ne vin clienţi din reţelele de socializare. Nu avem acest calcul, dar mă uit şi la experienţa personală. Înainte de a face o achiziţie mă duc foarte mult

înspre experienţele trăite de alţii şi abia după aceea decid dacă voi cumpăra sau nu.

BUSINESS MAGAZIN: A avut dreptate Seth Godin când a spus că trăim în economia aceea a triburilor?

MIHAELA NICOLA, THE GROUP: Eu cred că nu marketingul, ci, mai degrabă, monologul în marketing a murit. Faptul că dumneavoastră întrebaţi despre prezenţa unor branduri de companie în reţelele de socializare şi faptul că unele companii au cont în reţele de socializare şi noi îi acceptăm ca prieteni în reţea înseamnă că marketingul nu a murit. Înseamnă că s-a adaptat, s-a reinventat într-un fel în care consumatorul înţelege astăzi dialogul cu brandurile organizaţionale. Nu prefiguraţi moartea marketingului, că el nu moare, ci e o împletire de instrumente care determină şi produsul, ţin cont de nevoile consumatorului şi comunică acestuia în feluri noi, adaptate aşteptărilor pe care

le are.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/marketingul-a-murit-traiasca-marketingul-8964075
8964075
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.