Marketingul a murit! Trăiască marketingul!

Autor: Dorin Oancea Postat la 14 noiembrie 2011 175 afişări

Nu suntem primii care spun asta şi mulţi dintre interlocutorii cu care am vorbit ne-au contrazis şi au simţit nevoia să nuanţeze serios afirmaţia că marketingul, aşa cum îl cunoaştem Şi cum a fost definit în urmă cu multe zeci de ani nu mai funcţionează. Dar o spunem cinstit: este numai o jonglerie gazetărească, o strategie de marketing, menită să atragă. Ce vrem să spunem de fapt este mai complicat; este vorba de schimbare, de clientul 2.0, de web 2.0 şi de vânzări 2.0, aşa cum spune unul dintre invitaţii la cea mai recentă ediţie a BUSINESS Club, discuţie pe care o puteţi citi în paginile următoare.

Un alt asigurător, ING Asigurări de Viaţă şi-a adaptat comunicarea tuturor profilurilor de consumatori, aşa cum au fost identificate de compania de cercetare Anamnesis în aprilie 2010. "Cercetarea a delimitat trei categorii de persoane în funcţie de stilul de viaţă, de aspiraţiile şi motivaţiile acestora, de felul în care privesc şi planifică viitorul sau de atitudinea privind banii; este vorba de "hedonişti", cei care se bucură cât pot de viaţă, cheltuiesc mai degrabă pentru plăcerile imediate şi sunt optimiste în privinţa viitorului, "persoanele calculate", care dispun de resurse financiare, dar sunt foarte chibzuite în cheltuirea lor şi "întreprinzătorii", cei cărora le place să se descurce singuri şi se implică în mai multe proiecte odată", spune Carmen Soare, director de marketing la ING Asigurări

de Viaţă.

Acelaşi Seth Godin spunea undeva că ideea de bază a marketingului celor 4 P, că cineva poate programa consumul cuiva, este depăşită. Promovarea online a eliminat limitările de spaţiu de emisie impuse televiziunilor sau radiourilor sau de amplasare din cazul publicaţiilor sau a publicităţii stradale. Dar în cazul internetului apare o limitare puternică, cea legată de atenţie. Este discutabil dacă prima pagină a ziarului sau a unei reviste poate fi înlocuită cu acelaşi succes de un link primit de la un prieten sau sugerat de Google. "Într-o lume de surferi trebuie să creezi cel mai bun val posibil. Adevărata revoluţie este să creezi valul şi nu doar să-l încaleci", spune Godin.

Principalul mediu pentru a crea valuri în acest moment este lumea reţelelor sociale, către care se îndreaptă atenţia mai tuturor marketerilor. "Social media este astăzi pe buzele tuturor, însă rar am văzut campanii bune pe Facebook şi Twitter şi mai nou pe Google plus. Sunt situaţii în care printul este extrem de eficient, mai ales pentru corporate communication, tot aşa cum sunt campanii în care Facebook poate face multe pe marketing communication", spune Violeta Luca de la Flanco.

Social media este locul în care clienţii pot cunoaşte toate celelalte faţete în afara celei strict comerciale ale unui brand, crede Radu Apostolescu de la eMAG. "Este locul în care ai ocazia să comunici altfel şi altceva decât prin promoţii şi discounturi, este locul în care brandurile pot deveni parteneri reali de conversaţie cu clienţii lor. Cea mai mare greşeală este să încerci să vinzi ceva în social media."

Nu avem pretenţia că am vorbit despre toate faţetele schimbării. Pur şi simplu marketingul nu mai înseamnă, cum bine observa jurnalistul american Michael Hyatt, să răcneşti într-o piaţă aglomerată, ci să intri în dialog cu călătorii, şi nici să generezi tranzacţii, ci să clădeşti relaţii.

Citiţi în continuare o discuţie pe tema schimbărilor din marketing.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/marketingul-a-murit-traiasca-marketingul-8964075
8964075
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.