Incepe cea mai grea perioada de dupa '89: lupta pentru cash

Postat la 28 iunie 2010 74 afişări

Patru firme din cinci din Romania au probleme cu fluxul de numerar.Furnizorii nu-si mai primesc platile, facturile inregistreaza intarziari la plata mai mari decat termenele convenite, numarul cecurilor sau al biletelor la ordinrefuzate este in crestere, sporeste numarul insolventelor. A obtine bani gheata pentru a functiona a devenit o lupta dar o lupta fara castigatori.

Firmele pot specula, de exemplu, oportunitatile crizei. Nicolae Sorescu, director general al Radacini Group, dealer pentru Opel, Chevrolet, Mazda, Suzuki sau Cadillac, spune ca firma s-a dezvoltat tot timpul fara credite, chiar daca a fost mai lenta. "Intotdeauna am pus mare accent pe costuri si pe cash. Avand cash, am putut cumpara anul trecut din Ucraina stocuri de masini de la dealerii Opel intrati in faliment la preturi foarte mici, pe care le-am vandut in Romania la preturi fara concurenta, insa in conditiile in care aveam o marja de profit importanta", explica Sorescu.

La fel ca si pentru alti dealeri auto, o sursa importanta de lichiditati a fost anul trecut exportul de masini. "Reteta a fost simpla. Dimensiunea uriasa a programelor bazate pe prima de casare din Germania sau Franta i-a facut pe dealerii de acolo sa absoarba din tarile din Europa toate masinile disponibile. Inchipuiti-va: veneau cu TIR-urile lor pana la noi in depozite, si pana sa incarce masinile pe platforma, banii ne si intrau in cont. Incasam mai repede banii decat de la un client din tara", spune amuzat Sorescu, care afirma ca exporturile au reprezentat anul trecut un "procent scris cu doua cifre" din vanzarile totale. Astfel, in timp ce piata a scazut la mai putin de jumatate, vanzarile de masini ale Radacini s-au redus cu doar o treime. "Valoric, cred ca scaderea a fost chiar mai mica anul trecut, undeva poate la 15% fata de cele 100 de milioane de euro din anul 2008, pentru ca a crescut foarte mult activitatea de service", adauga Sorescu.

Numai ca acum, banii de la firmele de asigurari (clienti importanti pentru reparatii) nu mai vin la o cateva saptamani, ci chiar si la 45 de zile. "Daca mai punem la socoteala si faptul ca firmele de leasing, care plateau pentru achizitia masinilor in 3-5 zile, au ajuns sa plateasca la doua saptamani, atunci e mai evidenta presiunea pe care noi, cei din industria auto, o avem pentru asigurarea banilor necesari activitatilor curente".

Cel mai simplu lucru este sa spui "cash is king". Cel mai complicat lucru este sa pui in practica asta. Adica strategie, restructurari ale portofoliului de produse si clienti, ajustari de preturi, structuri flexibile, colectari de creante in mod real si sustinut, finantarea activitatii din fonduri proprii si atragerea de parteneri. Abia dupa aceea vin elementele imponderabile, care sunt de multe ori asa de supraevaluate in arsenalul managerului roman - speranta, norocul, ajutorul statului sau trecerea crizei.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
economie,
lupta,
cash,
firme
/cover-story/incepe-cea-mai-grea-perioada-de-dupa-89-lupta-pentru-cash-6447135
6447135
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.