Incepe cea mai grea perioada de dupa '89: lupta pentru cash

Postat la 28 iunie 2010 74 afişări

Patru firme din cinci din Romania au probleme cu fluxul de numerar.Furnizorii nu-si mai primesc platile, facturile inregistreaza intarziari la plata mai mari decat termenele convenite, numarul cecurilor sau al biletelor la ordinrefuzate este in crestere, sporeste numarul insolventelor. A obtine bani gheata pentru a functiona a devenit o lupta dar o lupta fara castigatori.

Un exemplu de acest gen il oferea Eusediu Margasoiu, partener la compania de consultanta The Network, cand declara pentru Ziarul Financiar ca pe o piata care s-a contractat in volum cu 18%, producatorii de carne de pasare au redus anul trecut preturile cu 11% in medie, marjele de castig au ajuns aproape nule, iar in conditiile in care gradul de indatorare ajunge chiar si la 50%, companiile au ajuns sa lucreze doar pentru banci. Scaderea de pret a fost solicitata de comercianti, iar problemele producatorilor de carne de pasare au fost amplificate si de eliminarea subventiilor de 1,6 lei pentru un pui acordate crescatorilor.

O alta problema a companiilor din Romania, evidentiata si de Banca Mondiala, este slaba capitalizare: in general, companiile au crescut pe banii altora, pe datorie, pe increderea partenerilor sau cu credite de la banci. Cristian Ionescu afirma ca, fata de un raport corect intre capitalurile proprii si datorii de 50/50, in Romania se intalnesc companii cu un raport intre banii proprii si cei atrasi de cel mult 15-20%. "Unele nu mai au banii lor in firma, iar intreprinzatorii se mira de ce sunt refuzati de un asigurator de credite, cum este Coface sau de banci, atunci cand solicita imprumuturi", spune Ionescu. Iar sistemul de plati a fost denaturat si de faptul ca bancile cu expunere mare pe anumite companii prefera sa le mentina artificial in viata. "Raul a fost facut. Bancile nu isi mai cresc expunerea si incearca acum sa mai recupereze din bani", adauga seful Coface.

Bancile au influentat si comportamentul sefilor de companii: in anii de boom economic, in documentele pe care bancile le solicitau de la companii pentru acordarea de credite apareau si proiectii de cash flow, dar accentul cadea pe situatia financiara din ultimii trei ani si mai ales pe garantii, ceea ce avea ca rezultat estimari incomplete, nerealiste ale performantei. Situatia s-a repetat la nivel macroeconomic. "Nici statul, el insusi prost administrator, nu s-a preocupat de cash flow. Ne-am jucat de-a cash flow-ul si ne-am mintit cu totii. Adevarul este ca sunt extrem de putini profesionisti in companii", explica Anda Racsa.

Cum au reactionat managerii la dificultatile financiare invocate de Banca Mondiala? Multinationalele, spune Anda Racsa, simteau inca din 2008 efectele crizei in alte parti ale lumii si au inceput sa actioneze: restructurari, monitorizari, planuri de actiune. "Alti manageri nu inteleg nici acum, in 2010, ce se intampla si se sinucid intr-un mod placut", zambeste amar Anda Racsa.

Ce poate face o companie pentru a-si imbunatati fluxul de lichiditati? Sa isi aleaga bine clientii; clientul-tinta nu inseamna vorbe goale de genul "companii dinamice, de nisa, cu portofoliu de clienti sau cu renume pe piata", ci pur si simplu un client care plateste. Si, cum puterea de cumparare s-a modificat, compania trebuie sa se dovedeasca suficient de elastica in a-si adapta serviciile si produsele. In ultimii 20 de ani, managerii din Romania s-au concentrat in special pe vanzare, explica Anda Racsa, si nu s-au procupat deloc de cash. "Aveau nevoie de bani, luau de la banca, se concentrau pe vanzare. Dar in viitor vor supravietui numai cei ce isi restructureaza portofoliul de clienti si vanzarile si care au sisteme de administrare a fluxului de numerar."

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
economie,
lupta,
cash,
firme
/cover-story/incepe-cea-mai-grea-perioada-de-dupa-89-lupta-pentru-cash-6447135
6447135
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.