Ghid de ţinută şi conduită în afaceri. Cum se îmbracă cei care mişcă economia României

Autor: Ioana Matei Postat la 25 august 2013 5111 afişări

Nimeni nu devine om de afaceri peste noapte. La fel cum nimeni nu învaţă peste noapte cum să poarte o conversaţie, cum să îşi aleagă butonii de la cămaşă şi vinul la restaurant sau cum să negocieze contracte relaxat în timp ce joacă golf. Stilul personal creşte simultan cu businessul şi ar fi bine ca niciunul dintre ele să nu rămână în urmă.

Ghid de ţinută şi conduită în afaceri. Cum se îmbracă cei care mişcă economia României

Comenzile merg până mai departe, de la cravate şi papioane, cu preţuri cuprinse între 120 şi 150 de euro, până la butoni personalizaţi, care costă circa 60-80 de euro. „Bespoke vine efectiv de la englezescul «to be spoken», a fost o perioadă în care stofele de calitate erau rare şi exista o cerere foarte mare pentru acestea, astfel că cei care doreau să îşi cumpere acele costume exprimau verbal această cerere, în Londra secolului XVII„, explică Răzvan Gabriel Ioniţă, fondator şi manager al atelierului de haine Gabriel Bespoke, amuzat de faptul că uneori, la telefon, clienţii i se adresează cu „Alo, domnule Bespoke?„. Ioniţă şi-a început afacerea după începerea crizei, în 2010, perioadă când s-au dezvoltat mai mulţi producători de haine la comandă; a investit circa 10.000 de euro şi speră să ajungă anul acesta la o cifră de afaceri de circa 40.000 de euro.

Alex Drăgan şi Alex Moise sunt printre cei care au intrat şi mai recent pe piaţă, în 2012, cu Sarto made to measure, dar şi prin fondarea unei Academii de Stil, cu care organizează traininguri în companii, atrăgându-şi astfel o parte dintre clienţi. Alex Drăgan explică faptul că „made to measure-ul„ este ceva între bespoke, crearea unei haine de la 0 şi ready-to-wear. Un costum comandat la ei costă între 2.000 şi 8.000 de lei, variind în funcţie de fineţea firului de lână. Cu cât creşte fineţea materialului, cu atât mai mult acesta se va îndepărta dinspre zona de purtări zilnice spre ceremonial. La cămăşi, preţurile sunt cuprinse între 600 şi 1.200 de lei.

Drăgan oferă spre exemplu un client din energie care, după ce i-a contactat prin intermediul secretarei, şi-a comandat câte patru costume pentru fiecare sezon, dar există şi clienţi care îşi comandă câte 20-30 de cămăşi odată. Printre regulile identificate de Drăgan, un costum de tip made to measure se asortează unei perechi de pantofi cu un preţ cel puţin egal cu cel al costumului. Iar ceasul ar trebui să pornească de la un preţ egal cu cel al costumului şi pantofilor adunate.

Deşi există „pantofi buni„ care pornesc de la 1.000 de lei, tot cei făcuţi la comandă sunt preferaţi de „oamenii care deţin afaceri proprii şi până la cei care conduc ţara asta sau alte ţări„, după cum declara Radu Morariu, managerul din ţară al magazinului de pantofi bespoke Maftei într-un interviu anterior pentru BUSINESS Magazin. Pantofii făcuţi la comandă au preţuri cuprinse între 700 şi 3.000 de euro: „Cea mai scumpă este pielea de aligator - rezistă foarte bine în timp şi este maleabilă„.

SACOU, ROCHIE, TOCURI. SUNT IMPORTANTE?

„Chiar dacă imaginea nu îţi va închide dealul, cu siguranţă va deschide multe uşi„, observă Mădălina Pascu, conducătoarea activităţilor salestrust.eu, companie responsabilă cu instruirea oamenilor de vânzări. „În România nu se pune problema dacă se acordă atenţie imaginii, ci cât de mult ar trebui să se acorde.„

Ea a observat că, în cazul celor care vând, importanţa imaginii creşte invers proporţional cu nevoia faţă de produsul vândut: „Dacă vinzi insulină, aspectul nu va fi important, dar dacă vorbim despre produse pentru care există necesitatea de a creşte nevoia, impactul imaginii poate aduce o creştere de 60%„. Vestimentaţia ţine mai mult de stima de sine decât de etichetă, gust sau modă - este concluzia la care a ajuns Iuliana Stan, manager al Human Synergistics. „Atunci când oamenii îi respectă pe cei din jur, dar şi pe ei, vor şti să se îmbrace, în funcţie de context şi de mediu.„

Deocamdată, nu există servicii made to measure pentru femei, prin urmare, majoritatea se îndreaptă spre haine tip ready made (aflate pe rafturile retailerilor), din zona de preţuri medium şi high. „Nu există branduri targetate pe costume de business, din acest motiv există multe femei care îşi aleg hainele din afara ţării„, a observat designerul Simona Hulber.

„O femeie îmbrăcată în costum, la care este asortată o pereche de pantofi cu toc şi cămaşă, este o femeie de business, inspiră încredere şi putere„, adaugă ea. Un costum de calitate depăşeşte 1.000 de lei, dar tipul de costum de business pentru doamne nu poate fi găsit foarte uşor. În magazine, un costum poate ajunge la 450-500 de euro, la un brand din zona premium.

Geanta este cel mai important transmiţător de mesaje, după pantofi, iar ambele ar trebui să pornească de la 1.000 de lei. „Cred că, în cazul femeilor, cei cu care intri în contact se vor uita la geantă. Nu trebuie să fie neapărat de la Louis Vuitton, dar nu trebuie să fie nici cumpărată de la metrou„, punctează consilierul de imagine Irina Markovits. Activitatea ei se împarte între consilierea clienţilor individuali şi serviciile corporate pentru companii precum Orange, Petrom, OTP Bank sau Bancpost. Serviciile de consiliere individuală pornesc de la un preţ de 60 de euro, pentru o şedinţă de cumpărături, în care Markovits îşi duce clientele în magazine şi le spune de ce haine au nevoie, iar cele de consiliere personalizată, în care le analizează garderobele, pornesc de la 200 de euro, pentru o şedinţă de circa trei ore.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
om de afaceri,
business,
cover story,
stil,
haine,
moda
/cover-story/ghid-de-tinuta-si-conduita-in-afaceri-cum-se-imbraca-cei-care-misca-economia-romaniei-11271088
11271088
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.