Cum te învaţă şcoala românească să fii antreprenor. Sau cum nu te învaţă

Autor: Razvan Muresan Postat la 26 ianuarie 2014 4103 afişări

Când termină şcoala, puţini tineri iau în calcul antreprenoriatul. Cei mai mulţi vor să se angajeze în multinaţionale şi să câştige bine sau poate să plece din ţară. De ce şcoala românească, deşi a introdus materia în şcoli, nu reuşeşte să transmită elevilor informaţii din economia reală şi dorinţa de a deveni antreprenori?

LECŢIILE ANTREPRENORILOR. Antreprenorul Florin Talpeş, al treilea cel mai admirat om de afaceri din România, potrivit anuarului 100 Cei Mai Admiraţi CEO, realizat de Business Magazin, a clădit alături de soţia sa afacerea Bitdefender, produsul românesc care ajunge în prezent la peste 500 de milioane de clienţi de pe toate continentele. Principala lecţie pe care ar da-o unui absolvent de liceu sau de facultate care vrea să demareze un business este să înveţe o meserie. „Mai întâi să îşi educe autonomia şi gândirea critică. Apoi să înveţe o meserie, un domeniu. Are deja o idee de afacere într-un domeniu în care a căpătat experienţă de un an sau doi, în care a văzut cât de cât ce înseamnă piaţa, ce greşeli se fac, care sunt nevoile pieţei, care sunt nemulţumirile clienţilor? Dacă da, să bată incubatoarele, acceleratoarele, care sunt din ce în ce mai multe în piaţă, să îşi confrunte ideile/planurile cu prietenii sau cu cei care au ceva mai multă experienţă.“

Antreprenorul crede că mulţi debutanţi în mediul de afaceri au percepţia că, dacă au o idee, aceasta e unică şi nu trebuie să o dezvăluie pentru că altcineva le-o fură. „În realitate cred că astăzi am câştiga mai mult dacă ne confruntăm ideea pe care o avem cu toţi cei despre care credem că pot avea o părere pertinentă. Prin culegerea de feed-back din mai multe surse valoroase, nu facem decât să ne îmbogăţim ideea în aşa manieră încât o facem şi mai valoroasă şi mai capabilă de reuşită şi deci mai greu de atins de alţii. Trebuie să discute cu întreprinzători care sunt în localitatea lui, să încerce să înveţe de la ei, să încerce să îi ia ca mentori.“  

CITIŢI AICI opinia lui Florin Talpeş despre teama de eşec a tinerilor care vor să devină antreprenori.

De aceeaşi părere este şi Mihaela Nicola, fondatoarea The Group, unul dintre principalii jucători din piaţa locală de comunicare. Nicola spune că evoluţia organică şi care potenţează succesul unei afaceri pe cont propriu presupune etapa de studiu şi măcar doi-trei ani de muncă într-un sistem, într-o echipă, într-un domeniu, de preferinţă în cel în care va dori să îşi lanseze propria afacere. După ce a deprins cunoştinţele teoretice şi a descoperit intimitatea funcţionării unei companii, poate, cu îndrăzneală şi cu responsabilitate, să aleagă antreprenoriatul: „Altfel este un exerciţiu mai apropiat de loterie decât de analiza de afaceri. În fapt este o mare diferenţă între situaţia în care eşti responsabil de plata TVA către stat şi situaţia în care ştii de la şcoală despre faptul că acesta trebuie plătit prompt“. Antreprenoarea aduce în discuţie evaluări empirice care indică faptul că tinerii din Europa Răsăriteană sunt în mai mare măsură seduşi de ipostaza antreprenorială, procentual, decât cei din ţările cu mecanisme stabile, întrucât pieţele emergente oferă mai multe oportunităţi. Opţiunea antreprenoriatului este mai prezentă în conversaţiile studenţilor români decât în ale celor din Marea Britanie, Germania sau SUA.

„Prin participarea la internshipuri şi cursuri sau seminarii private şi prin programe de mentorat care reprezintă iniţiative ale unor fundaţii nonprofit, tinerii pot afla mai multe despre cum pot deveni antreprenori. Internetul, reţelele de socializare şi de contacte directe, media pot fi surse de informare utile de unde tinerii pot găsi diverse iniţiative, burse, programe care le pot deschide orizonturile şi forma abilităţile de viitori antreprenori“, spune şi Mădălina Bălan, fondatoarea companiei HART Consulting, cu activităţi în domeniul HR.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
antreprenori,
scoala,
tineri,
elevi,
economie,
educatie
/cover-story/cum-te-invata-scoala-romaneasca-sa-fii-antreprenor-sau-cum-nu-te-invata-11969290
11969290
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.