Cum te invata consultantii sa platesti impozite mai mici

Postat la 29 septembrie 2009 139 afişări

In urma cu cativa ani, companiile multinationale cu prezente locale si cele cateva mari afaceri ridicate de antreprenorii romani erau singurii clienti ai firmelor de consultanta, iar zicala ca nimeni nu-i profet in tara lui se potrivea perfect in peisajul economic romanesc. Cum si de ce-a ajuns intre timp antreprenorul roman sa bata la usa consultantului de business?

Afacerile mature se confrunta cu situatii din ce in ce mai complexe. Exiturile totale (iesirea din afacere), atragerea unui partener de afaceri in actionariat (fie investitor strategic, fie fond de investitii privat), fuziunea cu o firma concurenta sunt decizii pe care multi le-au amanat din cauza incertitudinilor din piata ori a scaderii valorii companiilor ca urmare a crizei. Dar, pentru aceste firme, consultanta a devenit obligatorie.

Daca a crescut cererea pentru consultanta fiscala, proportional au crescut si pretentiile firmelor care-si externalizeaza problemele fiscale. "Clientii se asteapta ca fiecare opinie sau raport sa adauge valoare organizatiei; nimeni nu este dispus sa plateasca pentru altceva decat pentru solutii complete", spune Emilian Duca, tax partner al firmei de consultanta BDO. De aceeasi parere sunt toti consultantii chestionati. Ionut Simion afirma si el ca odata cu criza s-a diminuat interesul pentru orice proiect care nu ar aduce beneficii economice imediate si precis cuantificabile clientului. Taxele si impozitele reprezinta un cost si cash outflow (flux negativ de trezorerie - iesire de lichiditati din firma), iar la capitolul acesta e normal ca toata lumea sa tina cu dintii de bani. Firmele trebuie sa-si dea seama daca e mai eficient sa-si rezolve problemele prin externalizarea serviciilor fiscale catre firmele specializate sau folosindu-se de propriul departament fiscal.

Obiectivele sunt aceleasi, explica Alex Milcev, partener in departamentul de asistenta fiscala al Ernst & Young: reducerea costurilor fiscale si limitarea riscurilor fiscale asociate cu activitatea de baza, cum este riscul de amenzi sau cel de ajustari costisitoare de baza impozabila pentru varii impozite si taxe. In situatia economica de azi, considera Milcev, antreprenorii sunt mult mai atenti la problemele de lichiditate si incearca sa reduca sau macar sa amane anumite plati catre bugetul statului, fara penalitati de intarziere. Mai ales ca acestea sunt destul de mari - in jur de 36% pe an. "Consultantul fiscal e obligat azi sa aiba o atitudine deschisa si pozitiva si sa identifice solutii pentru dezvoltarea afacerilor. Clientul plateste in primul rand plusvaloarea si trebuie sa simta lucrul acesta in asistenta pe care o ofera consultantul fiscal", spune Alex Tabacu, partener in divizia de taxe a firmei de avocatura Voicu & Filipescu.

Segmentele unde cererea de consultanta fiscala a crescut sunt strans corelate cu activi-tatile autoritatilor fiscale, iar asistenta in relatia cu autoritatile fiscale este un serviciu frecvent solicitat, tocmai pentru ca atitudinea Fiscului s-a radicalizat si este foarte agresiva in ultima perioada. "Intalnim in practica abordari si interpretari ale cadrului legislativ absolut originale, indreptate spre colectarea a cat mai multi bani la bugetul de stat, chiar cu riscul ca masura respectiva sa fie contrara legii", sustine Tabacu, fara a intra in detalii.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cum-te-invata-consultantii-sa-platesti-impozite-mai-mici-4940996
4940996
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.