Cum sa-ti cuceresti propria tara

Postat la 25 august 2009 148 afişări

Companiile romanesti care se pot masura cu multinationalele se numara pe degete, la fel ca si domeniile in care mai au un cuvant de spus. Strainii fie domina net sectoare intregi, fie tintesc sa o faca, iar numarul lor este in crestere. Ce atuuri mai au romanii in fata lor, si cu deosebire acum, pe vreme de criza?

Tot in Capitala urmeaza sa mai fie deschis un magazin pana la sfarsitul anului, in completarea retelei care numara 15 magazine in prezent. Vanzarile au ajuns anul trecut la 250 mil. euro, ceea ce plaseaza Dedeman pe locul secund in piata, dupa Praktiker si inaintea Bricostore. Dupa reprezentantul Deloitte, firmele locale independente ar fi avantajate daca ar alege nu lupta frontala cu strainii, ci confruntarea in segmentele de unde pot obtine cele mai bune marje de profit. Aceasta varianta a fost aleasa de producatorul de lacuri si vopsele Köber, detinut de familia cu acelasi nume, care estimeaza pentru anul in curs rezultate similare cu cele din 2008, cand a avut o cifra de afaceri de 50 mil. euro.

Compania a incheiat in a doua jumatate a anului trecut prima etapa a unei investitii de 10-12 mil. euro intr-o noua unitate de productie prin care va ataca segmentul vopselurilor ecologice, pe baza de apa. Noua fabrica ar fi trebuit sa ajunga la capacitate maxima anul acesta, insa criza va amana momentul, atata vreme cat domeniul ar urma sa inregistreze scaderi, conform producatorilor, nu doar in 2009, ci si anul viitor. Köber este singura firma independenta de profil, principalii competitori fiind Policolor (detinuta de fonduri de investitii), Düfa (preluata de patru ani de fondul de investitii Advent), Fabryo Corporation (aflata in posesia Oresa Ventures) si compania cu capital grecesc Atlas Corporation.

Sunt, asadar, afaceri autohtone care se bat cu competitori internationali - in unele cazuri (Arabesque, Mobexpert) chiar si in afara granitelor. Fiecare are atuurile si dezavantajele sale, care cantaresc mai mult sau mai putin, in functie de domeniu si de istoria cu care vine. Raul Ciurtin spune ca “nu-i usor, dar nici dificil, daca ai o echipa de management profesionista, sudata, realista si care cunoaste bine piata si tendintele ei”. Chiar propriile greseli se pot dovedi cele mai bune lectii, chiar daca de preferat e ca rateurile altora sa foloseasca drept studiu de caz. Dan Sucu spune ca i-ar fi convenit sa aiba experienta pe care o are deja o multinationala - “dar am incercat sa compensez lipsa informatiilor altfel - calatorind foarte mult, ani in sir, si intelegand asa lucruri pe care altfel le-as fi putut afla doar in cateva ore”.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cum-sa-ti-cuceresti-propria-tara-4801247
4801247
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.