Cum sa-ti cuceresti propria tara

Postat la 25 august 2009 148 afişări

Companiile romanesti care se pot masura cu multinationalele se numara pe degete, la fel ca si domeniile in care mai au un cuvant de spus. Strainii fie domina net sectoare intregi, fie tintesc sa o faca, iar numarul lor este in crestere. Ce atuuri mai au romanii in fata lor, si cu deosebire acum, pe vreme de criza?

In schimb, o pozitie foarte vehementa pe acest subiect o are Ioan Micula, care detine impreuna cu fratele sau Viorel Micula grupul de firme European Drinks. “In timp ce companiile romanesti au acces doar la credite la care trebuie sa plateasca un plus (costul imprumutului, n.red.) de 9%, strainii pot plati doar un plus de 0,25% pentru finantari”, declara Ioan Micula. El considera ca firmele romanesti sunt dezavantajate acum fata de cele straine, iar legislatia “ignora problemele antreprenorilor romani, care creeaza mai mult de jumatate din locurile de munca de pe piata”. El crede ca daca legislatia nu va lua in considerare si nevoile firmelor romanesti, numarul somerilor va creste cu inca 500.000 in mai putin de un an.

Din punctul de vedere al managerului sau al angajatului, spune Hein van Dam de la Deloitte Balkans, o multinationala este, in teorie, un loc mult mai stabil, dar nu trebuie uitat faptul ca si marile companii ajung la un moment cand “trebuie sa ia decizii dificile pentru binele afacerii, chiar daca asta inseamna sa restructureze anumite pozitii”. Ioan Micula subliniaza aceeasi idee: acum, toate domeniile merg in jos si firmele, neavand de ales, trebuie sa recurga la dis po nibilizari in incercarea de a-si mentine afacerile pe linia de plutire. In plus, pe viitor “teama de a face noi investitii va fi mult mai mare decat pana acum, pentru ca investitorii romani nu numai ca nu sunt incurajati, ci chiar dimpotriva”, insista proprietarul European Drinks, fara a explica insa cum ar putea statul sa faca aceasta fara sa se loveasca de opozitia Comisiei Europene, atenta in mod deosebit la ajutoarele pasibile sa fie considerate drept dovezi de discriminare a unor categorii de firme in raport cu altele.

Managementul lichiditatilor si cash flow-ul au devenit acum mai importante ca oricand, spune reprezentantul Deloitte, “iar companiile independente, chiar daca au acces la finantari pentru capitalul rulant, trebuie sa cheltuiasca mai mult”. Pentru ei, finantarea este mai scumpa. Or, pentru dezvoltare este nevoie de cheltuieli mari, mai costisitoare pentru cei care nu au “un frate mai mare”. Ioan Micula a preferat sa pastreze secretul asupra resorturilor care au crescut trustul si nu a comentat nici in privinta “armelor” pe care le-a folosit in lupta cu multinationalele. A spus insa ca “aportul de know-how sau retetele teoretice functioneaza pe hartie. In realitate, daca mediul de afaceri e ostil, poti avea orice fel de echipa de manageri doresti, ca nu e suficient”.

In momentul actual, grupul de firme European Drinks pierde - din pricina dimensiunilor ample, care il apropie ca tip de functionare mai degraba de procedurile dintr-o multinationala - un avantaj specific companiilor independente: flexibilitatea si rapiditatea de schimbare. “Desi companiile independente pot arata mai rau pe hartie, pot sta mult mai bine in ce priveste viteza de reactie”, afirma Hein van Dam. Un fondator vede ca principal avantaj in independenta afacerii sale rapiditatea de a lua decizii si adaptarea mai simpla la schimbare, pe cand intr-o multinationala acest proces este mai greoi. “O companie autohtona are avantajul ca este mai flexibila si poate lua decizii rapid, ceea ce conteaza foarte mult in adaptarea strategiei in aceasta perioada”, spune Raul Ciurtin.

Avantajul este cu atat mai valoros cu cat si companiile multinationale sunt influentate de criza si trebuie sa mizeze pe aceeasi carte: adaptarea strategiei. Dar, puncteaza presedintele Albalact, “pe anumite segmente ale bugetului de marketing, o companie multinationala se poate descurca intr-adevar mai bine”. O nuanta in discutie aduc reprezentantii Farmec, cel mai mare producator roman de cosmetice si liderul pietei in termen de volum al vanzarilor de produse, in care sunt prezente marci ca Beiersdorf, Nivea si L’Oreal. “Avem o pozitie privilegiata, chiar in raport cu multinationalele, datorita traditiei si calitatii produselor noastre”, declara Horea Turdean, director de marketing si vanzari.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cum-sa-ti-cuceresti-propria-tara-4801247
4801247
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.