Cum sa-ti cuceresti propria tara

Postat la 25 august 2009 148 afişări

Companiile romanesti care se pot masura cu multinationalele se numara pe degete, la fel ca si domeniile in care mai au un cuvant de spus. Strainii fie domina net sectoare intregi, fie tintesc sa o faca, iar numarul lor este in crestere. Ce atuuri mai au romanii in fata lor, si cu deosebire acum, pe vreme de criza?

Familia Turdean controleaza pachetul majoritar de actiuni, iar pana la inceputul lui 2009, la conducerea companiei s-a aflat timp de patruzeci de ani Liviu Turdean, cel mai longeviv manager din Romania. Dupa el, “am fost intotdeauna aproape de consumatorul roman, cu oferte adaptate nevoilor sale”, ceea ce a fost un atu fata de concurenta. Desi functioneaza dupa modelul unei afaceri de familie unde pozitiile de conducere sunt intesate de descendenti ai lui Liviu Turdean, compania s-a mentinut intr-un mediu concurential puternic, nepierzand teren in fata multinationalelor.

Dezvoltarea pietei cosmeticelor a avut drept consecinta o mai buna educare a consumatorului, “care a devenit mai selectiv si a invatat ca un produs strain sau unul foarte scump nu ofera in mod obligatoriu calitate”, afirma Turdean. Farmec este una din putinele companii pentru care 2009 nu a adus vesti proaste, ci dimpotriva. “Anul acesta, mai mult ca oricand, avem de partea noastra si un context favorabil produselor romanesti, pe care consumatorii le redescopera”, sustine Turdean.

Pentru presedintele Mobexpert, a avea o afacere in tara de origine, deci a sti din capul locului mai bine cum merge piata, nici macar nu poate fi trecut pe o lista distincta a avantajelor pentru un antreprenor, pentru ca este un lucru inerent: “Nici nu poate fi luat in discutie, pentru ca e normal ca orice companie in tara de origine sa aiba o serie de atuuri - stii ce gandeste un compatriot si cunosti realitatile”. Un avantaj notabil pentru firmele autohtone, puncteaza Dan Sucu, a fost insa intarzierea strainilor de a ataca piata romaneasca, prin comparatie cu tarile din regiune. Astfel, unii antreprenori romani au avut prilejul de a-si dezvolta afacerile inainte de venirea strainilor, profitand de o anumita defazare fata de intrarea acestora in Ungaria sau Polonia. “Afacerile locale au avut in anii ‘90 ragazul de a-si creste dimensiunea, iar acesta a fost un avantaj fata de alte piete din regiune”, explica proprietarul Mobexpert.

Acesta este si avantajul pe care l-a avut Vasile Armenean. Afacerea fondata la Suceava in urma cu 15 ani a ajuns sa se lupte umar la umar cu Nestlé Ice Cream, inregistrand anul trecut vanzari de 20 mil. euro. Ratele de profitabilitate mici din piata locala de inghetata au tinut la distanta mult timp marile companii straine, care au preferat ani in sir sa fie prezente pe piata doar prin intermediul importurilor, asa cum a facut Nestlé, inainte sa cumpere la nivel regional compania greceasca Delta Ice Cream. Si Unilever, liderul european in vanzarile de profil, a pasit anul acesta pe piata locala de inghetata, prin preluarea distributiei pentru brandul Napoca de la Friesland Foods.

Piata de profil nu a atins inca pragul de maturitate, iar consumul se face preponderent pe criterii de pret, ceea ce explica de ce firmele autohtone au reusit sa se impuna. Si retelele de electronice si electrocasnice au (inca) avantajul de a se dezvolta si pozitiona in piata inainte de venirea strainilor care aproape bat la usa. “Criza a intarziat venirea lor, pentru ca ar fi fost acum pe piata”, spune Dan Ostahie care isi declara convingerea ca in 2012 concurenta va cuprinde si nume straine in domeniu. “Nu au cum sa nu vina. Daca e un izvor cu apa buna, vin si altii sa bea din ea”, spune presedintele Altex, care e de parere ca multinationalele nu au pasit pana acum pe piata nu atat din pricina dimensiunii, ci pentru ca era o problema cu predictibilitatea afacerilor.

“Acum mediul e si mai dificil decat prima data”, spune Vasile Armenean, actionarul Betty Ice, referindu-se la incercarea esuata a Unilever de a intra direct pe piata romaneasca in urma cu circa zece ani. “Ei vor intra in special in lanturile mari de retail si noi nu ne intersectam aici cu ei.” Iar pentru a pune la punct o retea nationala de distributie iti trebuie minimum zece ani, spune proprietarul Betty Ice. “E nevoie, pe langa resursele financiare consistente, de tehnologie avansata si un sistem de distributie eficient. Iar eficienta este strans legata de fler si de experienta pe piata”, comenteaza Armenean.

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cum-sa-ti-cuceresti-propria-tara-4801247
4801247
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.