Cine sunt tinerii români cu spirit antreprenorial care au ales să facă business cu şi prin YouTube?

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 22 februarie 2016 9374 afişări

Evident, nu toţi cei care pornesc un business în domeniu pot avea succes, iar Boţeşteanu crede că acest lucru se datorează în foarte mare măsură persoanei care îşi asumă poziţia din faţa camerei. „Cred că unii vloggeri se pricep mai bine decât alţii să proiecteze entuziasm (sau apatie, pentru nişa mai critică). Iar acest entuziasm este contagios, împlineşte spectatorul printr-o stare de bine, de satisfacţie. Succesul vloggerilor în a sintetiza ceea ce spectatorii au ajuns să aştepte de la ei cred că se traduce prin consecvenţă, iar asta fidelizează. Spectatorul se întoarce pentru ceva anume şi nu cred că se plictiseşte dacă găseşte ce caută. Beneficiile financiare ajută un vlogger să devină profesionist, în teorie să-şi facă treaba mai bine. Dar pot şi aliena, scoţând autorul din sfera «de-al nostru», păcălind destui în capcana etichetei de «parvenit». Cred că vloggingul ca formă de exprimare are succes pentru că e cea mai eficientă formă de adresare a unui public larg de până acum. Cât de uşor este să înregistrezi din nou după o analiză critică; cât de ieftin este să apeşi un buton şi să mişti un pic veioza ca să pice lumina mai bine? Vloggingul aduce practic televiziunea, cu tot şarmul ei de la început, la discreţia unei singure persoane dornice de exprimare.“

Mai popular decât Smiley

Tot pe consecvenţă s-a bazat şi Mihai Holhoş, fondatorul celui mai mare canal românesc independent de YouTube, atunci când a pus bazele Dozei de Haş. Cunoscut pe internet sub numele de Mikey Hash, tânărul de 29 de ani a reuşit să strângă din 2011 şi până acum aproape 850.000 de abonaţi.

Mihai Holhoş a pornit în aventura pe internet acum cinci ani, când ideea de a face bani pe YouTube era într-o fază incipientă, chiar şi la nivel internaţional: „În România nu exista niciun youtuber, niciun creator de conţinut exclusiv online, era foarte puţin dezvoltată nişa asta, aşa că am încercat să încarc o emisiune pamflet pe care am făcut-o eu la mine în cameră pe genunchi, nu aveam niciun fel de aşteptare. Am dat-o unor prieteni să se uite, iar ei mi-au zis că a ieşit bine şi că ar trebui să mai fac şi altele. Am făcut apoi un clip public şi am primit feedback de la oameni necunoscuţi; mi-a plăcut sentimentul, aşa că am făcut episodul doi din Doza de Haş a doua zi. Oamenii au fost împărţiţi, unora le-a plăcut şi altora nu, dar acela a fost practic începutul. Am postat apoi în fiecare vineri, timp de cinci ani“. A înţeles potenţialul financiar „la câteva luni, poate un an de la primul clip“, dar i-a mai luat încă un an să genereze venituri. „În primii doi ani de-abia am ajuns la 100.000 de abonaţi, deci nu erau cifre foarte mari, plus că piaţa de YouTube era foarte puţin dezvoltată, aşa că mia de vizualizări valora foarte puţin. Nu exista YouTube România, parteneriatele se făceau printr-o adresă de proxy din Statele Unite şi banii intrau foarte greu“, spune Mihai Holhoş. „Oricum, datorită formatului emisiunii nu pot să generez foarte mulţi bani. În Doza de Haş folosesc alte filmuleţe de pe net, comentez alte clipuri pe care le găsesc şi, chiar dacă se încadrează la «fair use» după regulile celor de la YouTube, primesc tot timpul notificări că folosesc content care nu este al meu. Oricum, asta este o discuţie pe care o am eu cu cei de acolo de vreo un an de zile. Ca să clarificăm: bani de pe AdSense-ul clasic nu prea facem.“

A început canalul când stătea la Deva şi îşi aminteşte amuzat de primul său client. „Primul client a fost o pizzerie din Deva care s-a oferit să ne dea pizza gratis la toţi, în fiecare zi de filmare comandam ce voiam şi ne aduceau. A fost primul product placement pe care l-am avut în emisiune. Dar aveam deja sute de mii de vizualizări, adică ne băteam cu televiziunile; diferenţa era că noi primeam doar trei pizza.“ În 2013, un prieten din industria de publicitate i-a propus să vină în Bucureşti şi să lucreze pentru el, folosindu-se de know-how-ul dobândit în trecut. În schimb, i-a oferit un salariu cu care să se poată întreţină în Capitală şi un studio în care să continue producţia video. A plecat de la companie în momentul când i s-a propus să prezinte o emisiune la una dintre cele mai mari televiziuni de la noi, lucru pe care l-a şi făcut, iar ulterior s-a mutat în propriul lui studio.

Primul contract „serios“ de publicitate l-a semnat cu Cosmote. Îşi aminteşte că a fost prezent la lansarea iPhone 5 la un magazin pe Magheru, iar ideea contractului era să promoveze cât mai mult evenimentul. A anunţat pe canal că va merge, iar sute de fani au venit să-l cunoască: „Smiley, care era şi el prezent, se uita la mine şi nu ştia cine sunt. Habar n-avea de ce e atâta vâlvă în jurul meu. El stătea stingher într-un colţ în timp ce eu dădeam autografe“. 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cine-sunt-tinerii-romani-cu-spirit-antreprenorial-care-au-ales-sa-faca-business-cu-si-prin-youtube-15081206
15081206
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.