Ce maşini electrice cumpără românii?

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 06 februarie 2017 3067 afişări

Creşterea cu 100% a numărului de maşini electrice înmatriculate sau dublarea numărului de staţii de încărcare din România sunt statistici ce par să descrie o piaţă efervescentă, care şi-a descoperit potenţialul şi se află într-un amplu proces de extindere.

Conform previziunilor, piaţa mondială de baterii litiu-ion pentru autoturisme ar urma să crească la 221 miliarde de dolari până 2024, potrivit unui raport al Navigant Research. „Maşinile electrice au nevoie de baterii mai mari şi aproximativ 75% din bateriile din sectorul automotive vor fi pentru aceste maşini”, a spus William Tokash, analist al Navigant Research. În raport se precizează că se fac cercetări în domeniu precum baterii litiu-aer, litiu-sulf, care ar putea aduce contribuţi importante în domeniu, dar nu vor fi implementate în automobile decât după 2020.

Costurile bateriilor au scăzut deja cu 65% din 2010 până în prezent, ajungând la o valoare de 350 de dolari/kWh în 2015. Iar până în 2030, pragul ar urma să scadă pentru bateriile maşinilor electrice până la 120 de dolari/kWh şi se poate reduce şi mai mult când noi tehnologii vor apărea în domeniu, argumentează Colin McKerracher, analist al Bloomberg New Energy Finance.

„În 2011, la nivel european s-au vândut 50.000 de vehicule electrice. În 2015, numărul a fost de patru ori mai mare. Cu cât producţia va fi mai mare, cu atât vehiculele electrice vor fi mai ieftine; la fel şi cu bateriile: cu cât producţia de acumulatoare va fi mai mare şi vor exista fabrici dedicate pentru acest lucru, cu atât preţul va fi mai mic”, spune Nicolae Mocioi. Renault, spre exemplu, are o politică de închiriere a bateriilor, arată reprezentantul AVER. Bateriile nu sunt proprietatea clientului şi după un anumit număr de cicluri de încărcare Renault oferă baterii noi. „Este o soluţie propusă, nu spun că este mai bună, dar măcar e o variantă.”

O altă problemă amintită de majoritatea celor intervievaţi este cea a infrastructurii. Şi autorităţile par să fi remarcat problema, astfel că, începând cu anul trecut, Administraţia Fondului pentru Mediu oferă ajutoare în valoare de 2.500 de euro pentru o staţie de mică putere şi până la 30.000 de euro pentru o staţie de încărcare rapidă, de 50 de kilowaţi.

Una dintre companiile prezente pe segmentul soluţiilor de încărcare este E-Motion Electric, care din 2012 şi până în prezent a instalat peste 100 de staţii de încărcare, atât private cât şi publice. „Alături de noi şi-au început activitatea şi alte companii. Astfel, la momentul actual se poate observa o creştere semnificativă a punctelor de încărcare; majoritatea acestor puncte pentru maşini electrice oferă gratuit, la momentul actual, curentul necesar încărcării”, spune Alexandru Rogojinaru, project manager la E-Motion Electric. „Este adevărat că pentru a avea o infrastructură dezvoltată şi pentru a încuraja achiziţia de maşini electrice este necesară o reţea de puncte de încărcare mai mare. Cu cât reţeaua este mai dezvoltată, cu atât mai mult oamenii vor lua în considerare achiziţia unui astfel de vehicul.” Din punctul său de vedere, principalele motive pentru nivelul mic al vânzărilor sunt preţul ridicat al automobilelor electrice - dar în fiecare an se vede o îmbunătăţire în acest sens - şi autonomia mică în comparaţie cu automobilele cu motor termic. E-Motion Electric produce şi comercializează staţii de încărcare care sunt personalizabile 100%, atât din punct de vedere funcţional, cât şi din punctul de vedere al designului. „Din vânzările avute, putem confirma că se observă o creştere a apetitului pentru maşini electrice”, remarcă Alexandru Rogojinaru.

„Principalul aspect pozitiv în ceea ce priveşte infrastructura destinată încărcării autovehiculelor electrice în România este faptul că antreprenori aşa cum suntem şi noi au dat startul, acum doi ani, unui trend crescător în instalarea de staţii publice de alimentare pentru vehicule electrice”, spune Daniel Vlad, director executiv la e-Mobility, companie ce comercializează o gamă variată de staţii de încărcare pentru automobile electrice, pornind de la staţii de încărcare mobile în curent alternativ şi în curent continuu, staţii de încărcare inteligente sau staţii de încărcare rapidă (80% din baterie se încarcă în 20 de minute). Acestea se pretează la autostrăzi, puncte cu trafic ridicat sau benzinării. Ca alte aspecte pozitive, el menţionează o serie de actori privaţi – retaileri ca Mega Image, Kaufland sau Cora – care doresc să ofere clienţilor şi posibilitatea de a-şi încărca automobilul electric. „Pe lângă ei se alătură trendului clădiri de birouri, municipalităţi, lanţuri de benzinării şi nu în ultimul rând dealeri auto care vând automobile electrice.”

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.