Cât de inteligente au devenit casele în care locuim

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 26 septembrie 2016 2123 afişări

„Ne aşteptăm ca în următorii cinci ani să asistăm la o evoluţie spectaculoasă a pieţei caselor inteligente întrucât sistemele interconectate vor deveni disponibile la scară largă, iar consumatorii vor alege astfel de soluţii care să le simplifice şi îmbunătăţească viaţa de zi cu zi“, spune reprezentanta Philips Lighting România. „Personal, cred că în viitor casa inteligentă se va sincroniza automat cu programul fiecărui individ. Spre exemplu, dacă plecăm în vacanţă, sistemul de tip Smart Home va închide automat centrala, luminile, va porni senzorii de securitate, camerele de supraveghere, va ajusta la minimum temperatura etc. Repornirea funcţiunilor casei va avea loc programat, în funcţie de calendar şi, astfel, impactul în economia de energie va deveni unul substanţial, atât la nivelul propriei locuinţe, cât şi la nivel de comunitate.“

Un aspect extrem de important când vine vorba de casă inteligentă şi mai ales de conectivitate este, însă, cel al siguranţei. Am auzit de multe scandaluri legate de poze sau e-mailuri furate sau instituţii atacate de hackeri; cât de sigure sunt, în acest caz, dispozitivele pentru smart home? „Cu siguranţă nu o să poţi sta cu IoT-urile în casă fără să ai o soluţie de securitate, indiferent de unde e luată“, spune Alexandru Bălan. Din punctul său de vedere, cei mai mulţi producători nu pun securitatea pe primul loc şi preferă să implementeze soluţii proprii. Excepţiile, spune Bălan, sunt companii precum Google sau Amazon.

Fiind vorba de dispozitive ce fac parte din IoT, Alexandru Bălan insistă asupra numeroaselor ameninţări ce pot apărea; după cum explică el, acestea pot fi clasificate în două categorii: în funcţie de cantitate şi de impact. Cel mai des întâlnită problemă este a parolelor. Oamenii uită deseori să schimbe parolele default, adică acelea programate de producătorul dispozitivului, iar asta face munca unui hacker extrem de uşoară. O altă problemă apărută în numeroase cazuri este legată de faptul că sistemele de operare sunt învechite, iar cei care produc device-uri nu aduc îmbunătăţiri. „Procesul de actualizare ar trebui să fie intuitiv“, spune Bălan, care adaugă şi că producătorii ar trebui să dezvolte o politică de vulnerabilitate în ceea ce priveşte dispozitivele inteligente.

CE PRODUSE MAI CUMPĂRĂ ROMÂNII

Oferta Tp-Link de dispozitive inteligente pentru locuinţă cuprinde becuri şi prize inteligente ce pot fi accesate de oriunde cu ajutorul aplicaţiei Kasa instalate pe smartphone pentru oprire/pornire şi care monitorizează consumul oferind rapoarte săptămânale detaliate despre consumul pe fiecare dispozitiv în parte. Totodată, acestea pot fi controlate vocal prin aplicaţia Amazon Echo. La acestea se adaugă camerele de supraveghere cloud HD, cu filmare pe timp de zi şi de noapte, precum şi sistem de alerte în cazul detectării de sunet sau mişcare. Pentru perioada următoare, compania are în plan lansarea mai multor echipamente de control (routere, în principal) care vor combina atât partea de reţelistică, cât şi de comunicare smart prin integrarea protocoalelor de comunicare Z Wave şi Zigbee. Primul pas a fost deja făcut prin lansarea, în cooperare cu Google, a primului Google OnHub care integrează aceste tehnologii.

„TP-Link tocmai a anunţat o nouă strategie care pune în prim-plan dispozitivele smart pentru a răspunde mult mai bine cerinţelor clienţilor noştri şi stilului lor de viaţă conectat. Obiectivul nostru este de a ne extinde cu noi categorii din gama smart home, smartphone şi a accesoriilor smart şi de a ajunge la o pondere importantă a acestora în vânzările TP-Link în următorii ani. TP-Link ţine in-house toată partea de cercetare şi dezvoltare, precum şi producţia, astfel că ne propunem să venim cu inovaţii cât mai multe într-un termen cât mai scurt“, subliniază Dragoş Jurcă.

„Camerele cloud se vând foarte bine având în vedere şi faptul că sunt deja de câţiva ani pe piaţă şi sunt produse fezabile şi pentru birouri şi mici întreprinderi, însă cererea este în creştere şi pentru prize inteligente. În prezent, dispozitivele smart generează aproximativ 3% din volumele TP-Link şi, de la lansarea lor până în prezent, respectiv în aproximativ 7 luni, am vândut câteva mii de unităţi“, spune el. Produsele care populează piaţa la această oră sunt bazate pe două tehnologii de comunicare între terminal şi centrală: z-wave şi Zigbee. Piaţa se umple însă cu produse chinezeşti mai bune sau mai puţin bune, spun cei de la Atu Tech, companie ce distribuie produse destinate caselor inteligente. Aceştia comercializează în principal soluţii de la Fibaro şi alte echipamente pentru aplicaţii simple comandate din terminale smart phone sau tabletă, produse în Lituania sub brandul ELDES.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.