Berea artizanală, noua modă din industria băuturilor. Cine sunt românii care fac bere artizanală şi cât de profitabil e un asemenea business

Autor: Florin Casota Postat la 02 octombrie 2017 7155 afişări

Ce au în comun un IT-ist, un designer, un fost director al Carrefour, un inginer, un bancher, un psiholog, un publicitar şi un fost director de fabrică de bere? În cazul de faţă, în primul rând, pasiunea pentru bere şi în al doilea rând, faptul că sunt implicaţi în dezvoltarea berii artizanale din România.

Microberăria Zăganu a deschis recent un bar cu o capacitate de 90 de persoane pe Calea Victoriei din Capitală. „Ne dorim de multă vreme acest bar, însă abia acum, după patru ani de la înfinţarea berăriei am avut resursele să îl punem pe picioare.” Bănescu spune că prin acest local vor să vândă şi să promoveze berile proprii şi să promoveze „întreaga mişcare a berilor artizanale româneşti”.

„Şi pentru noi e bine că apar baruri specializate precum cel deschis de Zăganu, pentru că e destul de dificil să intrăm în baruri. Adică într-un bar mic sau într-unul mai hipsteresc sau mai deschis la cap, intri. Dar într-un bar mare industrialii plătesc pentru exclusivitate şi nu poţi să intri”, este de părere fondatorul Sikaru. Bănescu spune că investiţia în bar a fost una care „ne-a depăşit puţin aşteptările”, menţionând doar că au investit „atât cât a fost nevoie pentru ca barul Fabrica de Bere Bună să arate bine”.

În ceea ce priveşte cifra de afaceri a companiei pentru anul în curs, Laurenţiu Bănescu are în plan o creştere de 20% faţă de 2016, când afacerile au depăşit 3,4 milioane de lei.

Clinica de Bere este unul dintre pionierii beri artizanale din România, iar în 2010 şase prieteni din diferite domenii (doi ingineri în telecomunicaţii şi IT, un bancher, un psiholog şi doi antrepenori (servicii IT şi panouri solare) s-au gândit să deschidă prima fabrică de bere artizanală din România şi „după numai un an am reuşit să transformăm visul nostru în realitate”, spune Marius Mircea, directorul executiv al companiei.

În acest moment, Clinica de Bere produce două sortimente: o bere albă nefiltrată şi alta blondă, tot nefiltrată. Pentru realizarea acestora toate ingredientele sunt importate din Germania, „pe piaţa din România neavând atâta diversitate”. Fondatorii susţin că au investit în afacere în jur de 1 milion de euro, iar „prioritatea noastră nu este recuperarea investiţiei într-un interval specific de timp, ci rentabilitatea operaţională. Autosusţinerea businessului, fără să mai fie nevoie să credităm firma este obiectivul nostru principal”, explică Heinrich Loth, directorul general al Clinicii de Bere. Firma a avut o cifră de afaceri de 700.000 de euro anul trecut, iar previziunile pentru finalul anului 2017 indică 1,2 milioane de euro.

Întrebaţi dacă se consideră responsabili pentru reînvierea tradiţiei berii artizanale în România, Loth este de părere că „am redeschis un drum important pentru reînvierea tradiţiilor locale. Între timp avem experienţa şi mărimea necesară pentru a juca un rol important pe această piaţă, în următorii ani”. Clinica de Bere este singura microberărie membră a Asociaţiei Berarilor din România, ce include cei mai mari jucători industriali din domeniu, iar fondatorii spun că „Clinica de Bere nu trebuie înţeleasă ca o provocare pentru industria de bere. Noi nu dorim să milităm împotriva produselor industrializate, ci să oferim o alternativă pentru cei care îşi doresc să-şi diversifice viaţa şi să consume produse şi alimente neindustrializate”.

Cristian Dinu şi Mircea Georgescu sunt fondatorii companiei Hop Hooligans, în traducere „huligani ai hameiului”, şi produc bere artizanală într-o fabrică amplasată în Jilava, Ilfov. Pentru ei, fabricarea de bere a fost pasul natural de la „a face bere acasă”; au investit în pornirea afacerii în jur de 90.000 de euro şi „rămâne de văzut în cât timp se va recupera investiţia”. Compania se află în primul an de viaţă, iar pentru 2017 au „speranţa că vom face un mic profit pentru a investi în echipament mai performant”.

În acest moment, berile produse de Hop Hooligans se află în barurile de specialitate din Bucureşti şi din ţară şi în unele magazine mici. „Deloc în centrele comerciale. Volumul nu ne-ar permite şi sunt şi alte chestiuni de luat în calcul în colaborările cu centrele comerciale ce nu ne-ar avantaja”, spune Cristian Dinu.

Patru oameni lucrează acum în companie: cei doi fondatori, care poartă pălării (au o colecţie extinsă), „şi berari, distribuitori, responsabili cu părţile legale, cu marketingul, cu achiziţiile, cu vânzările şi lista poate continua”, plus alţi doi angajaţi care se ocupă de îmbuteliere.

Radu Chiţu este poate un exemplu atipic pentru antreprenorul din domeniul berii artizanale. Are peste 20 de ani de experienţă în industria berii şi Cazino, berea pe care o produce, nu este prima încercare în domeniu. „În 1991 am demisionat dintr-o funcţie călduţă şi am pus în funcţiune o fabrică de bere în Ovidiu (Constanţa). După cinci ani, a trebuit să renunţăm. Lumea voia altceva. Acum clienţii vor din nou altceva, produse mai puţin industriale, artizanale”, spune Radu Chiţu. El a absolvit Facultatea de Industrie alimentară din Galaţi în 1968, şi a fost inginer-şef, secţia fermentaţie, la Fabrica de Bere Constanţa, apoi inginer-şef la Brau Union Romania şi director al fabricii Heineken Constanţa.

Şi Cazino vinde trei tipuri de bere nefiltrată şi nepasteurizată îmbuteliată la 330 ml, dar oferă şi „o bere lager pe care o îmbuteliem la PET de 1 litru în faţa consumatorului”, afirmă antreprenorul. Despre investiţie spune că a fost realizată în regie proprie între anii 2011 şi 2016, utilizând echipamente şi materiale achiziţionate încă din 1997, „astfel încât e greu de apeciat valoarea exactă; ceva în jurul a 150.000 euro”.

În primul an de funcţionare, sub numele de Cazino, Chiţu a produs 7.400 de litri, iar pentru 2017 ţinta este de 30.000 de litri. Cât despre recuperarea investiţiei, el spune că „sperăm ca în doi-trei ani să bifăm acest obiectiv, însă aceasta depinde de cât de bine va fi înţeles mesajul transmis de producătorii artizanali”.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
bere,
star,
pasiune,
romania,
piata,
business,
fabrica,
artizanala,
craft,
pet

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.