Berea artizanală, noua modă din industria băuturilor. Cine sunt românii care fac bere artizanală şi cât de profitabil e un asemenea business

Autor: Florin Casota Postat la 02 octombrie 2017 7155 afişări

Ce au în comun un IT-ist, un designer, un fost director al Carrefour, un inginer, un bancher, un psiholog, un publicitar şi un fost director de fabrică de bere? În cazul de faţă, în primul rând, pasiunea pentru bere şi în al doilea rând, faptul că sunt implicaţi în dezvoltarea berii artizanale din România.

AVENTURIERI ÎN LUMEA BERII

Francezul Arnaud Dussaix trăieşte în România de mai bine de 20 de ani şi alături de doi prieteni români şi-a îndeplinit visul de a produce bere. „Împreună cu doi prieteni am avut un vis: să facem bere bună; în România nu găseam decât bere industrială, fără gust. Făceam în bere în garajul meu, apoi am zis să facem la o scară un pic mai mare”, spune francezul, care a lucrat timp de 16 ani pentru Carrefour România. El a ajuns în România deoarece nu a vrut să facă serviciul militar obligatoriu şi „exista posibilitatea să găseşti un job în civil în afara Franţei. În loc de nouă luni în armată, am lucrat 16 luni la Ambasada Franţei din România, la serviciul comercial, pe domeniul agroalimentar”.

Francezului i-a plăcut România, iar la intrarea Carrefour pe piaţa locală s-a angajat în cadrul retailerului; după 16 ani în care a deţinut diverse funcţii, a preferat să plece din companie decât să părăsească ţara: „Au considerat că sunt de prea mult timp în România şi au vrut să mă mute în Algeria. Nu am fost de acord şi am decis să plec”.

A ales să-şi încerce norocul în industria berii, însă francezul nu era la prima experienţă de acest fel, el făcându-şi propria bere de mai mulţi ani „în garaj, într-un vas mic, de 20-30 de litri”. Nu-şi mai aduce aminte exact ce gust avea prima bere, dar spune că a fost mai puţin reuşită; adaugă că acum, reţeta a fost perfectată de cei trei fondatori ai Sikaru după degustări îndelungate. „Totul se face prin testare, la început pe scară mai mică; apoi, când am ajuns la o bere care ne place, făceam cantităţi mai mari.” În prezent, de gustul berii se ocupă mai mult românii, francezul fiind ocupat cu partea comercială, administrativă, „ceea ce e destul de greu de făcut în România”.

Acum berile Sikaru se vând în HoReCa, în circa 40-50 de locaţii, dar şi în cadrul retailerilor precum Carrefour, Auchan sau Cora. „E greu să negociezi cu retailerii mari. E scumpă intrarea, iar a doua problemă este că eşti minuscul, ai spaţiu mic la raft şi nu ai multă vizibilitate”, spune Dussaix, care apreciază că aceste magazine permit o prezenţă în toată ţara, iar lumea află mai uşor de produse. Berile Sikaru sunt produse în Bucureşti, într-un spaţiu din cartierul Militari, iar francezul estimează că investiţia realizată până în prezent se plasează între 100.000 de euro şi 150.000 de euro; cifra de afaceri de anul trecut a fost de circa 100.000 de euro şi pentru 2017 prognozează o creştere de 30%. „Am găsit un spaţiu pe care l-am renovat şi amenajat în mare parte cu propriile forţe, apoi l-am echipat cu toate utilajele necesare pentru a fabrica şi îmbutelia bere. Nu am recuperat încă investiţia”, spune francezul zâmbind.

În acest moment, în portofoliul Sikaru sunt şapte tipuri de bere, iar toate ingredientele sunt cumpărate din străinătate. „În România găseşti foarte puţin hamei, iar noi nu suntem prioritari, ci producătorii industriali”, spune antreprenorul care menţionează că pentru berile Sikaru cumpără până la 15 tipuri de hamei diferit din SUA, Cehia şi malţ din Belgia. Fabrica Sikaru produce în acest moment în jur de 500 de hectolitri pe an, iar planul este să ajungă la circa 3.000-4.000 de hectolitri. „Spaţiu de creştere există. E nevoie de mai mult volum, e scump când nu ai un minim de volum necesar”, punctează Dussaix.

Startup-ul Fabrica de Bere Bună, ce produce berea Zăganu, a fost înfiinţat de Laurenţiu Bănescu şi Alexandru Geamănu. Laurenţiu Bănescu a absolvit Facultatea de Contabilitate şi Informatică de Gestiune în cadrul ASE în 2001 şi, după absolvire, a lucrat vreme de zece ani pentru mai multe companii printre care Coca-Cola, Red Bull, Henkel şi Tuborg. Alexandru Geamănu a studiat în cadrul Facultăţii de Automatică şi Calculatoare din cadrul Universităţii Politehnice din Bucureşti; nu a profesat niciodată însă în domeniu şi şi-a construit cariera în publicitate, în BTL, în agenţii precum D’Arcy, Saatchi & Saatchi, Mercury şi Odyssey.

De la prima idee, cristalizată în urma unei discuţii, în decembrie 2012, a durat aproape un an până să vândă prima bere produsă în Fabrica de Bere Bună. Au căutat iniţial fabrici de bere din străinătate pe care să le aducă în România, dar costurile prea mari i-au îndemnat să îşi îndrepte atenţia spre piaţa locală.

Au găsit astfel o fabrică de bere închisă, după ce îşi încetase producţia în urma unui faliment; spaţiul, aflat la poalele vârfului Zăganu (Carpaţii Orientali), aproape de staţiunea Cheia, era în conservare. Achiziţia şi modernizarea fabricii i-au costat aproximativ 250.000 de euro, parte fonduri proprii, iar restul, finanţare de la bănci.

Acum fabrica a ajuns la o capacitate de aproape 4.800 de hectolitri, „după ce am adăugat câteva tancuri noi de fermentare şi plănuim să construim în continuare, să ne dezvoltăm organic capacitatea”, devenind unul dintre cei mai importanţi berari artizanali de pe plan local. Astăzi, berea produsă la fabrica din Vălenii de Munte este prezentă în baruri, restaurante, mini­marketuri şi magazine specializate, dar şi în cele mai mari supermarketuri ale reţelei Mega Image. În total, brandul Zăganu este prezent în circa 300 de puncte de vânzare din retail şi HoReCa.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
bere,
star,
pasiune,
romania,
piata,
business,
fabrica,
artizanala,
craft,
pet

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.