Afacerea Parcarea. Cine câştigă milioane de euro în oraşul unde parcarea e un calvar

Autor: Razvan Muresan Postat la 15 iulie 2012 961 afişări

Să locuieşti într-un oraş ca Bucureştiul înseamnă să trăieşti zi de zi calvarul găsitului unui loc de parcare. Locuitorii capitalei pierd zilnic zeci de minute şi mai ales nervi, fie că vor să-şi parcheze maşina acasă, în oraş, la birou sau când merg în vizite. Câţi bani se câştigă anual din afacerile cu parcări? Cât au de câştigat dezvoltatorii din vânzarea locurilor din complexurile rezidenţiale? De ce au trecut deja 20 de ani până la construcţia primei parcări şi ce strategie are municipalitatea? Vom scăpa vreodată de problemele pe care alte ţări le-au rezolvat de ani buni?

Cumpăr locuinţă, vreau loc de parcare

"Existenţa locului de parcare are diferite grade de relevanţă în decizia de achiziţionare a unei locuinţe, în funcţie de segmentul de piaţă rezidenţială în care se integrează respectiva locuinţă", spune Alexandru Pricop, managing partner în cadrul Coldwell Banker Affiliates of Romania, unul din liderii pieţei de consultanţă imobiliară de pe piaţa locală. Astfel, pe segmentul locuinţelor vechi, unde preţul reprezintă principalul factor de diferenţiere, existenţa unui loc de parcare are o relevanţă scăzută. Pentru cei care achiziţionează o locuinţă nouă pe segmentele cele mai ieftine de piaţă, existenţa locului de parcare nu este decisivă. Schimbările apar pe segmentul locuinţelor noi cu preţuri peste medie, existenţa unui loc de parcare e determinantă în procesul de selecţie, ţinând cont şi de faptul că proiectele rezidenţiale de pe acest segment sunt amplasate în special în zona de centru-nord a Bucureştiului, unde numărul locurilor de parcare este mai mic.

Roxana Gîrceag, directorul de marketing al Regatta, companie imobiliară specializată în consultanţă, constată că în până la 90% din cazuri clienţii refuză să cumpere dacă nu au asigurat măcar un loc de parcare, iar exigenţa ajunge până la a renunţa la imobilul preferat dacă această condiţie nu este îndeplinită. Din punct de vedere urbanistic, dezvoltatorii de ansambluri rezidenţiale sunt obligaţi să construiască câte un loc de parcare pentru fiecare locuinţă şi câte două locuri de parcare dacă locuinţa are peste 100 de metri pătraţi. În general, locurile de parcare se află la subsolul clădirilor, însă ansamblurile rezidenţiale cu locuinţe mai ieftine oferă atât parcări subterane, cât şi exterioare. Referitor la parcările subterane, prin vânzarea acestora dezvoltatorul îşi recuperează, eventual, doar investiţia, susţin oficialii Regatta. În general, costurile se acoperă odată cu vânzarea apartamentelor, însă dacă parcarea e supraterană, locurile de parcare sunt profitabile. Pe de altă parte, pe segmentul mediu-plus şi cel de lux, garajul sau parcarea subterană este necesară - "să spunem obligatorie" - iar vânzarea, respectiv preţul acestor spaţii nu constituie o problemă sau un impediment în achiziţionarea locuinţei.

Alexandru Pricop estimează costul de construcţie al unei parcări subterane între 15% şi 20% din investiţia totală, iar dacă se adaugă şi fundaţia procentul urcă la 30-35%. Parcarea exterioară are un cost mult mai redus - "apropiat de zero" - dar atrage atenţia că în cazul parcării exterioare este necesar un lot mai mare de teren pe care dezvoltatorul alege să nu îl utilizeze pentru a construi. "În acest moment nu se obţine profit din vânzarea locului de parcare într-un ansamblu rezidenţial nou şi asta deoarece preţurile au scăzut semnificativ pe durata anilor de criză economică", spune managerul Coldwell Banker Affiliates of Romania. Un loc de parcare în subteran înseamnă aproximativ 30 de metri pătraţi, iar dacă se construieşte la o medie pe proiect de aproximativ 400 de euro/mp - un nivel redus - un loc de parcare poate presupune o investiţie de minimum 12.000 de euro.

"Procentul în care aceste costuri au impact asupra totalului investit scade odată cu creşterea numărului de etaje, dar în acelaşi timp aceasta depinde şi de proiect - de dispunerea şi suprafaţa apartamentelor", explică Robert Teodorescu, sales department manager al Regatta.

La fel ca preţurile locuinţelor, şi cele ale locurilor de parcare au coborât la jumătate - de la 5-20.000 de euro pentru un loc în subteran la 0-5.000 de euro pentru unul pe pământ. "Locul de parcare trebuie privit ca o anexă, vine la pachet, e ceva auxiliar. Şi procesul de amortizare e mult mai dificil: durează 15-20 de ani, faţă de 10-12 ani în cazul unei locuinţe", spune Ionuţ Negoiţă, şeful dezvoltatorului complexului imobiliar RIN. Alexandru Pricop estimează că în ansamblurile rezidenţiale dezvoltate în Bucureşti există peste 15.000 de locuri de parcare. Dacă luăm în calcul o valoare actuală de vânzare de cel puţin 5.000 de euro, tot portofoliul ar trebui să valoreze peste 75 de milioane de euro. Cum anual se vând în Bucureşti minimum 1.000-1.500 de locuinţe noi, iar o cincime nu oferă loc de parcare, valoarea sumelor cheltuite de clienţi pentru achiziţionarea locurilor de parcare este de circa 7,5 milioane de euro.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/afacerea-parcarea-cine-castiga-milioane-de-euro-in-orasul-unde-parcarea-e-un-calvar-9858980
9858980
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.