A doua venire a lui Tiriac. Ion Alexandru Tiriac

Autor: Iuliana Roibu Postat la 13 septembrie 2010 2416 afişări

Decizia lui Ion Tiriac de a-l lasa pe fiul sau cel mare, Ion Alexandru Tiriac, la carma afacerilor din Romania reprezinta un moment de cotitura pentru grupul fondat de fostul tenisman. Care sunt primele decizii luate de Ion Alexandru Tiriac si cum vor influenta acestea viitorul grupului?

Se considera in acest sens "un deschizator de drumuri" pentru piata locala, prin insusi faptul ca asezarea Stejarii si conceptul dupa care este gandit nu mai exista in Romania, iar pozitionarea lui ca un produs aspirational are potential de a crea o piata noua si, pe cale de consecinta, o comunitate de colocatari care sa se plieze proiectului. "Nu m-am gandit eu primul la asta", accepta Tiriac Jr. Povesteste despre familia Pastor (al carei chirias este de 30 de ani la Monte Carlo), cea care a facut un fel de parteneriat in anii '50 cu familia regala din Monte Carlo pentru o serie de dezvoltari imobiliare.

Conceptul familiei Pastor a fost de a construi blocuri de apartamente in zone exclusiviste - cu vedere la mare, in cladiri confortabile si cu vecinatati ingrijite - doar pentru a le inchiria si niciodata pentru vanzare. "Au creat un produs exclusivist, mai ales ca in Monte Carlo nu prea mai e loc de construit nimic, si se comporta ca atare. Asta vreau sa fac si eu aici: e un pariu si nu spun ca nu e riscant, dar eu sunt convins ca va prinde pe piata intocmai ca in Monte Carlo, pentru ca e un produs unic", explica Ion Alexandru Tiriac. Povesteste insufletit despre Stejarii si este constient ca aceasta este prima decizie importanta a sa in businessul familiei, care l-ar putea pune intr-o lumina foarte buna sau foarte proasta.

Stefania Baldovinescu, care conduce departamentul de consultanta din cadrul Colliers International, considera surprinzatoare decizia grupului Tiriac de a opri complet vanzarile Stejarii si de a inchiria tot complexul: "Noi am recomandat in multe cazuri inchirierea apartamentelor noi, insa cred ca o solutie mai buna ar fi fost inchirierea si continuarea campaniilor de vanzare". Mai ales ca, dupa cum spune consultantul, un apartament odata inchiriat isi pierde valoarea de apartament nou, iar pretul cu care acesta poate fi vandut scade. Pe de alta parte insa, banii care ii intra in acest rastimp in cont dezvoltatorului din chirii pot compensa aceasta depreciere a apartamentului si ii pot intre timp permite sa dezvolte si alte proiecte.

Modelul de inchiriere si vanzare este aplicat de Grupul Tiriac in cazul Residenz, complex de apartamente din Chitila aflat la ultima etapa de constructie. Daca in cazul Residenz, inchirierea poate fi doar o etapa pana la decizia clientului de a cumpara apartamentul, Tiriac Junior insista ca in cazul Stejarii vanzarea iese complet din plan: "Nu mai exista in vocabularul meu conceptul de vanzare in Stejarii. Am un produs unic si il voi trata ca atare". Baldovinescu considera ca Stejarii are intr-adevar o serie de elemente care il diferentiaza de alte proiecte pozitionate pe categoria lux in Bucuresti, insa crede ca, dincolo de concierge, serviciul tehnic 24/24 sau pozitionarea in mijlocul padurii, si clubul ar trebui terminat mai devreme: "Clientii cauta asemenea proiecte exclusiviste, dar cred ca este esential ca dezvoltatorul sa faca un efort si sa termine facilitatile mai devreme, in special clubul, deoarece astfel ar compensa distanta fata de centru".

Ion Alexandru Tiriac spune ca lucrul la club va incepe in aceasta toamna si va dura cam un an jumatate, fiind apoi urmat de etapa a doua din Stejarii: "Eu ma vad, chiar ma vad, in 2014, cum merg de la poarta complexului pana la padure si stiu ca nu mai exista asa ceva in Romania. Nimeni nu mai e nebun sa bage atatia bani si vreau sa fiu sigur ca 20-30 de ani nu va exista nimic similar in Romania". Cu convingerea aceasta, Tiriac Junior considera ca procesul decizional legat de Stejarii s-a incheiat si ca, dincolo de banii aflati in joc, mai este la mijloc si "latura sentimentala a proiectului", pe care il numeste "acasa": "Vreau sa fie o comunitate, cartierul nostru: faptul ca eu ma mut aici si ca tata se muta aici spune multe despre serviciile care vor fi disponibile in acest complex". La fel ca si cu brandingul Tiriac Auto, ideea de apartenenta la "un ceva exclusiv" domina discursul lui Ion Alexandru Tiriac.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/a-doua-venire-a-lui-tiriac-ion-alexandru-tiriac-7186616
7186616
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.