70+10+10+10 - formula viitorului financiar 
al românilor

Autor: Ioana Matei Postat la 11 mai 2015 4299 afişări

Formula 70+10+10+10 (în care 70% din venit merg în cheltuieli curente, 10% în investiţii pasive, 10% în investiţii active şi 10% în caritate) ar putea schimba ritmul în care se dezvoltă asigurările pe piaţa din România. Prinşi de grija zilei de astăzi, românii uită de ziua de mâine, de unde şi subdezvoltarea pieţei locale de asigurări. De unde începe procesul de conştientizare că viitorul, vârsta de pensionare şi neprevăzutul sunt mai aproape decât cred cei mai mulţi români?

„Grija cu privire la ziua de mâine este mai mare pentru populaţia din oraşe, respectiv cea cu venituri peste medie, iar această grijă se extinde către temeri precum siguranţa fami-liei în cazul unor evenimente neplăcute (accidente, deces, pierderea locului de muncă) sau precum vârsta pensionarii şi respectiv a susţinerii  insuficiente de la stat. Pentru celelalte categorii de populaţie, din zona rurală şi/sau cu venituri foarte mici, grija principală rămâne cea legată de hrană, educaţia primară a copiilor şi sănătatea lor, descrie priorităţile populaţiei şi Daniela Bărbieru, sales leader Mercer Marsh Benefits pentru Austria/CEE. Astfel, ea observă că beneficiile precum asigurarea de sănătate, de viaţă şi chiar pensile, în ul-timul timp, sunt dorite de angajaţi tocmai pentru că le oferă o plasă de siguranţă, un confort atunci când se gândesc la viitorul financiar. În plus, angajaţii acordă în ultimul timp o atenţie sporită şi altor servicii cuprinse în pachetul de beneficii, pe lângă salariu, iar extinderea acestor servicii şi pentru dependenţi (soţ/soţie, copii) este din ce în ce mai cerută şi mai apreciată în rândul angajaţilor. Bărbieru spune că şi pensiile încep să câştige teren în cererile angajaţilor, în contextul creşterii nevoii de economisire şi limitării implicării statului în susţinerea persoanelor vârstnice.

Anca Roşcăneanu, directorul general al brokerului de asigurare Gras Savoye România, crede că în piaţa asigurărilor nu a avut încă loc o schimbare profundă: „În acest moment, în ceea ce priveşte asigurările nu ex-istă o schimbare de mentalitate, ci doar o situaţie care se repetă în fiecare an: există obligativitatea poliţelor RCA, fără de care niciun posesor de autoturism nu poate circula şi pe care o achiziţionăm cu precădere de frica amenzilor şi a ridicării numerelor de înmatriculare şi ne gândim mai puţin la beneficiile pe termen lung.“ „Piaţa de asigurări de viaţă a mers încet, mă aştept să văd creşteri mai susţinute, dar nu vor fi impresionante până când nu va exista deductibilitate fiscală“, explică şi CEO-ul Metropolitan Life.

Chiar şi odată cu intro-ducerea pragului de deductibilitate, va mai trece o perioadă lungă până la atingerea maturităţii pieţei: „Este nevoie de o perioadă de mai mult de jumătate din durata unei generaţii pentru a ajunge la maturitate“. În plus, ea vede nevoia recunoaşterii faptului că serviciile de stat nu sunt gratuite, iar introducerea unei coplăţi ar fi un prim pas în direcţia reformei pe segmentul asigurărilor de sănătate. Procentul persoanelor care conştien-tizează importanţa unei asigurări este mic, iar creşterea anuală este aproape nesemnificativă, având în ve-dere potenţialul pieţei. Potrivit Ancăi Roşcăneanu, unul dintre cele mai apreciate beneficii este serviciul medi-cal, capitol la care beneficiile pornesc de la produsul de bază, abonamentul medical, care este de obicei oferit categoriilor profesionale de la baza ierarhiei, mergând până la asigurarea privată de sănătate, oferită de obi-cei categoriilor profesionale unde intervine şi o parte de negociere a pachetului salarial, adică celor în poziţii de middle şi top management. Companiile ar putea schimba mentalităţile angajaţilor prin promovarea preven-ţiei, de la servicii medicale la servicii financiare, cum ar fi economisirea pe termen lung, care pot fi oferite in-tegral sau în sistem de coparticipare, iar Anca Roşcăneanu a observat acest lucru în ultimul timp la propriii clienţi. „Problema se ridică pentru acei angajaţi care lucrează pentru un salariu minim pe economie, dar şi în cazul angajaţilor din sistemul public. Pentru aceste categorii, schema de beneficii se reduce semnificativ, de cele mai multe ori fiind vorba doar de obţinerea bonurilor de masă şi eventual carduri de reduceri. De aseme-nea, o altă categorie pentru care ar trebui intervenit urgent în vederea formării unei mentalităţi sănătoase de prevenţie sunt tinerii care intră pe piaţa muncii, de obicei între 18 şi 25 de ani, pentru care banii contează mai mult decât asigurarea de sănătate sau pensia.“

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/70-10-10-10-formula-viitorului-financiar-al-romanilor-14241804
14241804
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.