2015, cel mai bun an de după criză pentru piaţa imobiliară. Prima Casă şi investitorii în locuinţe vor umple blocurile

Autor: Ioana Matei Postat la 11 ianuarie 2015 6163 afişări

Semnalele pozitive trimise de bănci în piaţă prin intermediul dobânzilor mici, de guvern prin programul Prima casă şi chiar de BNR prin declaraţiile guvernatorului BNR despre o nouă bulă au determinat populaţia să revigoreze piaţa rezidenţială după şase ani de inerţie.

„Apartamentul nou pentru clasa medie“ este strategia dezvoltatorilor care vor să se poziţioneze cu şanse maxime de succes pe piaţă. Constructorii de locuinţe au înţeles că, în acest moment, cumpărătorii se îndreaptă în principal către apartamente de 2 şi 3 camere în blocurile noi. Mulţi dintre aceştia ajung, în multe situaţii din cauza locaţiei sau preţurilor apartamentelor noi, să cumpere apartamente din blocuri vechi. Peste 70% din tranzacţii sunt cu apartamente vechi, însă oficialii pieţei sunt convinşi că acest nivel se va îmbunătăţi gradual în favoarea apartamentelor noi. „În Bucureşti, blocurile de apartamente au în medie 45 de ani de la data fabricaţiei, prin urmare devine nesustenabil să contractezi un credit pe 25-30 ani pentru o astfel de achiziţie“, spune directorul general al Alpha Real Estate. Chiar dacă activitatea investiţională s-a intensificat, prioritate au avut proiectele care se încadrează în plafonul de preţ de 60.000 de euro. Un semn de maturizare a pieţei este dat de faptul că procentul cumpărătorilor interesaţi de segmentul de preţ de sub 20.000 de euro a scăzut anul trecut cu până la 1%, în timp ce segmentul locuinţelor cu preţul de peste 40.000 de euro a crescut cu circa 15%, potrivit imobiliare.net.

Un tip de locuinţă care va deveni din ce în ce mai căutată în anii următori nu va fi cea mai ieftină locuinţă, ci aceea la un raport calitate-preţ corect: construită la un nivel de calitate şi siguranţă crescut, aliniată la cerinţele pieţei, cu suprafeţe medii şi atent compartimentate, observă şi şeful departamentului de marketing şi cercetare al Adama. „Localizarea proiectului rezidenţial devine tot mai importantă pentru că este necesar ca viitorii proprietari să aibă în imediata apropiere toate facilităţile necesare – un ansamblu rezidenţial amplasat în oraş, în cartiere de tradiţie, bine conectat la infrastructura rutieră, în zone accesibile şi având în apropiere opţiuni multiple pentru cumpărături, educaţia copiilor etc. Pe scurt, apartamentul nou adresat clasei medii”.

Investiţiile Adama în piaţa rezidenţială locală postcriză se ridică la 16 milioane de euro, exclusiv din fondurile companiei. În 2014, a construit 50 de unităţi premium în cea de-a patra clădire Copou Bellevue aflat în Iaşi, iar anul trecut a finalizat faza a doua din două complexuri din Titan, printre planurile de investiţii viitoare ale companiei numărându-se şi un bloc cu 77 de apartamente în cartierul Berceni din sudul Capitalei. „Un trend demn de luat în calcul, dispărut în perioada de criză, este achiziţonarea locuinţelor din faza de construcţie a acestora. Clienţii au înţeles că, în cazul dezvoltatorilor serioşi, achiziţia din faza de plan nu mai reprezintă un risc şi pot beneficia de preţuri cu discount dacă vor cumpăra în această fază”, explică reprezentanta Adama. Ea oferă ca exemplu ultima fază de dezvoltare a ansamblului Copou Bellevue, construit de Adama în Iaşi unde, la predarea clădirii, 75% dintre apartamente erau deja vândute.

O altă oportunitate ţine şi de noul profil al clientul final, profil care se întrevede în ultima perioadă tot mai puternic – profilul unui consumator matur, informat, care alege în cunoştinţă de cauză. Faptul că gusturile clienţilor s-au mai rafinat se reflectă şi în proiectul Cortina Residence, unul dintre cele mai mari proiecte falimentare de după boom. Controlat iniţial de grupul italian Cefin şi de fondul de investiţii Heitman, care plănuiau ca pe un teren de 7.500 de metri pătraţi din strada Horia Măcelariu să ridice un bloc cu 270 de locuinţe de lux ale căror preţuri porneau de la 169.000 de euro, în vara lui 2013, terenul şi structura începută a proiectului rezidenţial au fost cumpărate de firma Auto F1 Advantage Team, controlată de oamenii de afaceri Marian Cătălin Constantin şi Akram Abu-Lail pentru un preţ de circa

3,7 milioane de euro.

Dezvoltatori cu experienţă în sectorul rezidenţial după ce au dezvoltat câteva sute de apartamente în zona prelungirea Ghencea din sud-vestul Capitalei, ei mizează pe segmentul clienţilor cu venituri medii şi peste medie, adresând preţuri de circa 1.200 euro pe metrul pătrat. „Anul trecut a fost considerat unul bun pentru piaţa autohtonă, iar aşteptările pentru cel în curs nu se lasă mai prejos“, spune Bogdan Rusu, directorul departamentului de vânzări al Cortina Residence, potrivit căruia 20% din totalul de 270 de locuinţe ce urmează să fie finalizate anul acesta sunt deja contractate, iar anul acesta preconizează dublarea numărului.

Bogdan Rusu şi-a dat seama recent că cel mai dificil lucru este să îl faci pe client să cumpere, după ce a experimentat şi perioada de boom, când lucra la InCity şi, la târguri, oamenii stăteau la coadă pentru a cumpăra proiecte pe hârtie. În promovarea noului proiect mizează pe zona Herăstrău şi pe detalii precum  o faţadă ventilată ce imită fotosinteza. Potrivit lui, numărul clienţilor care au cumpărat apartamente cu preţuri de peste 80.000 de euro a crescut cu jumătate în 2014 faţă de 2013, anul trecut fiind primul în care s-au înregistrat creşteri de preţuri, atât pe segmentul de buget Prima casă, cât şi pe segmentul mediu, de 900-1.000 de euro pe metrul pătrat. „Studiile ne arată că pe segmentul 20.000-40.000 de euro cererea a scăzut foarte mult, simultan crescând interesul pentru intervalul de peste 60.000-80.000 de euro. Cred că asta va fi tendinţa şi noi pe asta vom miza şi după acest proiect, pe zone centrale, ultracentrale, foarte aproape de centru şi de gurile de metrou, sau pe zonele de interes precum zona de nord“, explică directorul de vânzări.

„Oamenii şi-au dat seama că în infrastructură nu se vor întâmpla foarte multe lucruri în următorii cinci-zece ani şi preferă să economisească, să cumpere ceva aproape de nevoile lor decât să se mute la marginea Bucureştiului sau în afara Bucureştiului şi să fie stresaţi toată viaţa“, observă el. Cine sunt clienţii cu astfel de bugete? Potrivit lui Rusu, sunt tinerii cu vârsta cuprinsă între 25 şi 45 de ani, cu venituri medii sau peste medie, nu neapărat angajaţi de multinaţională, ci şi expaţi care cumpără aici considerând că reprezintă o bună oportunitate ca investiţie.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/2015-cel-mai-bun-an-de-dupa-criza-pentru-piata-imobiliara-prima-casa-si-investitorii-in-locuinte-vor-umple-blocurile-13756823
13756823
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.