Dupa vanzarea Plus (Si) Ethos

Postat la 01 martie 2010 54 afişări

Dupa ce aproape tot anul trecut a fost blocat in letargie, 2010 a debutat spectaculos in domeniul retailului alimentar: vanzarea retelei de discount Plus si a lantului de supermarketuri Ethos. Dincolo de efervescenta imediata, mai importante sunt efectele acestor tranzactii.

Cresterea a fost favorizata deopotriva de schimbarea comportamentului de consum si de investitiile masive din domeniu: in medie, retelele din acest segment au deschis un magazin la fiecare trei zile, peste 100 de noi spatii in tot anul. In privinta cifrelor de afaceri insa, singurul lant de profil care a raportat deja rezultatele aferente lui 2009 este Penny Market, detinut de grupul german Rewe. Vanzarile Penny, ce conduce in clasament in functie de numarul magazinelor (100 la finalul lui 2009, cu sase mai mult decat Plus Discount) au ajuns la 400 de milioane de euro, cu 7% mai mari decat in 2008 si cu 23% in lei. Vanzarea Plus este a doua miscare de anvergura in segmentul in care activeaza, dupa ce la finalul anului trecut fondul de investitii Enterprise Investors a preluat reteaua Profi intr-o tranzactie estimata la 66 milioane de euro.

Cum s-a ajuns aici? Intr-o discutie cu ziaristii romani ce fusesera invitati in toamna anului 2005 sa vada magazinele Plus in Germania, Michael Hurter, CEO al Plus Europa, dezvaluia planurile pentru Romania. Investitii de sute de milioane de euro in spatii de vanzare si centre logistice, tinta pentru cifre de afaceri, estimari pentru cosul mediu de cumparaturi. La acea vreme, in randul consumatorilor romani circula ideea ca magazinele de discount se adreseaza mai degraba saracilor, desi aproape ca nu era masina mai ieftina de 10.000 de euro parcata in fata magazinelor Plus din Germania. Era o diferenta mare de perceptie intre clientii germani si cei romani, dar ultimii ani au sters aceasta distanta. Tot la acea vreme, intrebati de planurile pentru Romania, membrii board-ului Plus nu excludeau nicio optiune. Ideea cuceririi consumatorilor romani era departe de realizare, iar cea de vanzare a afacerii era la fel de indepartata. Totusi, ambele lucruri s-au intamplat.

Lidl, unul dintre gigantii comertului alimentar cu discount din Europa, a preluat operatiunile dezvoltate de Plus in Romania (98 de magazine in prezent) si Bulgaria (23 de magazine). Tranzactia, evaluata la peste 200 de milioane de euro, a vizat si centrele logistice care deservesc spatiile de vanzare, dar si proiectele aflate in dezvoltare. Astfel, germanii de la Lidl, care si-au amanat in repetate randuri intrarea pe piata romaneasca, marcheaza un inceput in forta al afacerilor pe plan local. Cu peste 8.000 de magazine la nivel international, Lidl este unul dintre cei mai agresivi comercianti din segmentul discounterilor. Dovada si ultima tranzactie, prin care si-a sporit numarul de spatii cu peste 120 de magazine dintr-o singura miscare.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Ethos,
Plus,
comert,
discount,
M&A,
fuziuni,
achizitii,
preluari
/analize/comert/dupa-vanzarea-plus-si-ethos-5634169
5634169
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.