Dupa vanzarea Plus (Si) Ethos

Postat la 01 martie 2010 53 afişări

Dupa ce aproape tot anul trecut a fost blocat in letargie, 2010 a debutat spectaculos in domeniul retailului alimentar: vanzarea retelei de discount Plus si a lantului de supermarketuri Ethos. Dincolo de efervescenta imediata, mai importante sunt efectele acestor tranzactii.

Ioan Soloman, cel care a dezvoltat reteaua de supermarketuri Ethos, una din putinele afaceri cu capital autohton din comertul romanesc ce au supravietuit anului 2009, trebuie sa se simta usurat. A reusit sa vanda.

La ora inchiderii editiei, Soloman - care nu a dorit sa ofere niciun fel de detalii despre tranzactie - confirmase totusi ca se afla in faza finala pentru a-si vinde afacerea, dezvoltata impreuna cu sotia sa in ultimii 18 ani. Este a doua tranzactie din domeniul retailului alimentar finalizata in februarie, dupa ce reteaua Plus a intrat in portofoliul germanilor de la Lidl, companie ce face parte din grupul Schwartz, prezent in Romania din 2005 prin intermediul retelei Kaufland.

Intre cele doua tranzactii exista deopotriva asemanari, dar si deosebiri izbitoare. Volumul tranzactiilor nu intra in discutie la capitolul asemanari: valoarea estimata pentru vanzarea operatiunilor Plus este de 200 de milioane de euro, in timp ce in cazul Ethos ordinul de marime este de cateva zeci de ori mai mic.

In comun au insa faptul ca au depasit primul an dificil din retail, iar proprietarii au vandut inainte de ceea ce se anunta a fi cel mai greu an pentru comertul romanesc. Alexandru Vlad, directorul general al retelei Selgros Cash&Carry, spunea nu demult ca "2010 va fi la fel de greu ca anul acesta (2009 - n.r.), daca nu cumva mai greu", iar cei ce bugeteaza cresteri in industria bunurilor de larg consum "sunt un pic prea optimisti". Prin urmare, cel mai probabil si mai fezabil, conform lui Ciprian Moga, managing director in cadrul companiei de consultanta in retail iQuest Consulting, este ca retailerii "sa-si pregateasca si sa deruleze proiecte pentru 'cel mai rau caz' ".

Lui Soloman, ultimii doi ani i-au adus multe greutati, dupa ce a renuntat pe ultima suta de metri sa-si vanda afacerea, la inceputul lui 2008, cand credea ca ar putea negocia in termeni diferiti in 2009. Numai ca in timp ce Soloman se astepta ca un an mai tarziu sa aiba mai multa forta in negociere (planuia sa-si creasca vanzarile cu 50% si sa mai deschida inca patru noi magazine), schimbarea a fost exact in sens invers. 2009 nu i-a adus un contract de exit mai avantajos, ci multe dureri de cap: vanzarile au scazut, a fost nevoit sa inchida cinci magazine ("detest sa dau oameni afara", spunea anul trecut antreprenorul) si a fost amenintat cu insolventa de furnizori.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Ethos,
Plus,
comert,
discount,
M&A,
fuziuni,
achizitii,
preluari
/analize/comert/dupa-vanzarea-plus-si-ethos-5634169
5634169
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.