Viziunea unuia din cei mai mari mosieri din tara: Cum ar trebui sa arate o ferma ideala

Postat la 01 februarie 2010 284 afişări

In 20 de ani de capitalism, Stefan Poienaru, de formatie agronom, a ajuns al cincilea mare agricultor din tara, conducand un grup de firme cu afaceri cumulate de 26 de milioane de euro in 2008. Ce reteta a aplicat ca sa ajunga aici povesteste chiar el, in exclusivitate pentru BUSINESS Magazin.

"Eu nu-mi doresc sa am atat de mult teren cat am acum. Personal, nu cred in viitorul exploatatiilor mari", replica insa Stefan Poienaru. Modelul de agricultura pe care il vede pentru Romania este cel al unei suprafete de teren de dimensiuni mici, de tip familial, in care proprietarii sa stie exact ce resurse au folosit si sa beneficieze in totalitate de roadele muncii lor. In viziunea lui, implicarea directa a familiilor ar duce la o mai buna gestionare a exploatatiei, a carei suprafata optima ar trebui sa aiba in jur de 300-500 ha.

"Politica Agricola Comuna se va orienta spre exploatatiile mici, din proprietatea tinerilor, pentru ca aceasta este tendinta in Vest. Exploatatiile mari, ca acelea din Ucraina sau Rusia, nu sunt agreate de UE, pentru ca ele creeaza concurenta neloiala fermierilor mici", crede Poienaru. In plus, contribuabilul european ar putea fi deranjat de ideea de a subventiona un mare cultivator in detrimentul unui fermier mic care practica agricultura de subzistenta. De aceea, Poienaru declara ca este pregatit sa inceapa divizarea companiilor sale in exploatatii mai mici. Optiunea potrivita ar fi o impartire pe ferme, in care salariatii vor deveni participanti directi la castig.

Actualmente, holdingul controlat de Poienaru cuprinde cinci societati. Agrofam Prod se ocupa cu gestionarea terenului din Insula Mare a Brailei, iar Agrofam Com cu terenul din afara Insulei. Agrofam Trading este societatea care se ocupa de partea comerciala a grupului - comert cu cereale, export si aprovizionare a grupului. "E mult mai usor ca o companie sa negocieze pentru tot grupul, deoarece cumparand cantitati mari putem beneficia de discounturi de pana la 40% din pretul de lista", explica proprietarul. Compania specializata in comert coordoneaza si activitatea logistica, de la transport pana la silozuri si baze de receptie. Cea de a cincea firma a grupului este Vitifam, care are in proprietate 60 de hectare de vie si o crama, iar la primavara se pregateste de lansarea in retail a unei marci de vinuri denumita Viata Lunga.

Pentru a avea profit, Poienaru a inteles ca are sansa sa castige din produsele cu valoare adaugata mai mult decat din materii prime vegetale. Agrofam a dezvoltat deci un sector zootehnic, format din doua ferme - una de ovine, care are 4.000 de capete si una de caprine, cu 2.000 de capete. Pentru ca nu putea vinde animalele in viu, conducerea companiei a adaugat un abator (adus pe trailer din Rovaniemi, de la Cercul Polar, pentru care a platit peste 1 milion de euro), o carmangerie si o mica fabrica de procesare a laptelui. Planurile de dezvoltare creionate de Poienaru prevad ca lactatele produse la Fetesti sa iasa pe piata tot in primavara, sub marca Ovidiu, atacand o nisa care nu este foarte bine exploatata in Romania - a produselor din lapte de capra.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
agricultura,
ferma,
Stefan Poienaru,
afaceri
/analize/agricultura/viziunea-unuia-din-cei-mai-mari-mosieri-din-tara-cum-ar-trebui-sa-arate-o-ferma-ideala-5462666
5462666
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.