Avanpremiera verii: fara prea multe semne bune

Postat la 15 iunie 2011 84 afişări

Primele semne de revenire economica au fost deja anuntate de guvern. Sunt timide si ii impresioneaza prea putin pe oamenii de afaceri care continua sa manifeste prudenta in declaratii. Invitatii Business Clubului din aceasta luna, organizat de BUSINESS Magazin, vorbesc despre cum va arata a doua jumatate a anului pentru mediul de afaceri si ce sanse sunt ca vara sa aduca o crestere a vanzarilor si o reechilibrare a fortelor din companii.

CAMELIA HOINARESCU, RIO BUCOVINA: Da, exista o solutie in a face export. Dar exista oportunitati si in Romania. Totdeauna, indiferent de situatia economica sau conditiile de piata, undeva sau cumva exista oportunitati. Doar ca trebuie gasite. Rio Bucovina vinde in mare parte lichide fara alcool, pe asta este specializata. Pot sa va spun ca din 2009 si pana acum compania si-a crescut cifra de afaceri. Dar pe perioada de criza a mizat pe investitii - in produse noi, in capacitati de productie. Si a cautat nise noi. Numai anul trecut am lansat doua produse care sunt imbuteliate la cantitati mari, de cinci si sase litri. In plus, ne extindem portofoliul si incercam sa gasim alte categorii de lichide. Avand capacitati de distributie, pentru ca am investit si in distributie, ne-am gandit sa ne extindem si pe alimente, produse ce pot fi distribuite impreuna cu apa, cum ar fi produsele de baza. Ne-am gandit sa ne extindem cu marci proprii pentru produse de baza pentru ca acestea au rulaje in continuare. N-o sa inceteze nimeni sa consume ulei, zahar, faina.

ANDA SÎRBU, CORA: Ce tipuri de produse de baza?

CAMELIA HOINARESCU, RIO BUCOVINA: Ne-am gandit la ulei si zahar pentru ca este pacat de capacitatile de distributie pe care le avem, iar consumul de apa nu a crescut fata de anul trecut. Cel putin pana acum.

CATALIN OLTEANU, FM LOGISTIC: Eu as trage o concluzie. Cine si-a controlat bine afacerea si si-a marketat corect produsele pe piata; cine a avut un studiu de marketing adecvat a gasit acea forma prin care sa se adreseze pietei. Fie ca a intrat puternic in segmentul de produse economice, fie ca a gasit alte nise. A gasit cum sa se adreseze pietei in noile circumstante. Suntem reprezentanti ai unor companii care au functionat bine, ba chiar au reusit sa se intareasca in timpul crizei. Sunt de pilda foarte multi transportatori care nu au reusit sa-si marketeze corect businessul si care s-au <dus>, unul cate unul. In locul lor, noi, care ne-am miscat mai bine, am reusit sa ne adaugam cota de piata, sa crestem cifra de afaceri, uneori chiar si profitul. Asta este o realitate economica. Si as mai vrea sa adaug ca salvarea noastra este exportul. Daca ne uitam la China de astazi, ea face foarte mult export cu care isi subventioneaza piata interna.

CAMELIA HOINARESCU, RIO BUCOVINA: Pai, noi nu avem produse. Ce sa exporte?

CATALIN OLTEANU, FM LOGISTIC: Exporta Logan.

ANDA SÎRBU, CORA: Cred ca e singurul produs cu brand exportat.

CATALIN OLTEANU, FM LOGISTIC: Pot sa va povestesc din experienta mea anterioara, cand am lucrat la Solectron, o firma care exporta. N-a produs o secunda pentru piata romaneasca de la bun inceput. Iar firma aceea a ridicat orasul (Timisoara), pentru ca oamenii au inceput sa castige mai mult, sa consume mai mult. O firma cu 1.500 de angajati a ajutat foarte mult economia locala pentru ca producea mai mult. Firma platea taxe, erau o sumedenie de alti angajati relationati de fabrica.

CAMELIA HOINARESCU, RIO BUCOVINA: Era practic un sistem.

CATALIN OLTEANU, FM LOGISTIC: Dincolo de asta, spuneti-mi un produs pe care il putem vinde, asa cum au irlandezii berea sau scotienii whisky-ul.

ANDI DASCAL, PRODVINALCO: Tocmai pentru ca nu am avut si nu avem e putin probabil ca vom avea in viitor. Dar in firme exportatoare lucreaza putini oameni. De aceea nu cred ca este o legatura directa intre cresterea exportului si cresterea consumului. Decat daca am avea o strategie pe termen mediu si lung.

CATALIN OLTEANU, FM LOGISTIC: Sunt doua variante de crestere economica acum. Fie sa lasi inflatia si sa lasi o aparenta de crestere economica si tot omul se duce sa ia credit si consuma mult, asa cum a fost in trecut. Sau faci in asa fel incat sa vinzi produsele in alta parte, sa aduci bani si cu acei bani faci si consum.

DRAGOS GELETU, KLG EUROPE: Lucrurile sunt destul de simple. Noi ne uitam numai la productie, dar putem face servicii. Olanda, de exemplu, este una dintre cele mai mici tari din Europa si este liderul mondial in logistica, castigand miliarde de euro din logistica. Romanii au cea mai mare oportunitate acum, pentru ca suntem poarta de est a Europei. Portul Constanta insa nu este promovat deloc. Sunt o multime de clienti mari care vor sa faca centre de distributie in Romania. Balanta comerciala acum este de 20% export si 80% consum intern. Sunt lucruri simple care ar putea fi facute pentru ca Romania sa castige din acest lucru, pentru ca marfurile sa intre in Europa prin Constanta, in loc sa ajunga la Rotterdam si sa calatoreasca 2.000 km pe uscat pana aici.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
club bm,
revenire,
semne,
economie
/special/avanpremiera-verii-fara-prea-multe-semne-bune-8341990
8341990
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.