Ziaristii care au reusit in business

Postat la 29 iulie 2008 306 afişări

Presa de afaceri din Romania a dat de-a lungul ultimului deceniu si jumatate nu numai stiri si analize si comentarii, ci si un numar de oameni de afaceri ce detin sau administreaza la ora actuala businessuri considerabile.

Vorbeste despre anul de zile petrecut in compania mixta romano-franceza ca despre o superexperienta in care a invatat nu numai meserie, cat despre sufletul omenesc: “Cu destule cunostinte si prieteni in presa mi-am imaginat ca va fi simplu si usor si ca voi putea rezolva problemele cu cateva telefoane; timpul mi-a dovedit ca prietenii au ramas prieteni, dar ca relatiile se schimbasera”, surade Paius. Dupa un an demisioneaza de la MobilRom si trece la Image Promotion, o mica firma de relatii publice care in acel moment facea parte din grupul MediaPro. Image Promotion, unde Paius detine acum 80% din actiuni, a devenit in timp o companie cu peste 20 de angajati, clienti importanti, precum Coca-Cola sau Philip Morris si o cifra de afaceri care a oscilat de-a lungul anilor in jur de jumatate de milion de euro.

 

Primul deceniu de dupa Revolutie a prilejuit si aparitia unui bancher si antreprenor care s-a preocupat de “Metafora vie de la Aristotel la Paul Ricoeur”, dupa titlul lucrarii cu care a absolvit Universitatea Babes-Bolyai, sectia de Filozofie-Istorie. “Am fost ziarist sase luni, daca nu includ anii de liceu cand am fost corespondent la Radio Cluj si foarte mandra, pentru ca aveam un reportofon mai mare decat valiza nucleara a presedintelui SUA”, spune Virginia Gheorghiu astazi. Intre 1995 si 1997 a avut doua emisiuni la TVR 2. “´Una dintre ele, <La puterea a 2-a>, o realizam cu Gabriel Giurgiu, si pentru ora si canalul unde era difuzata am inteles ca facea un rating bun.”

 

Virginia Gheorghiu a fost purtator de cuvant al Guvernului cam in aceeasi perioada in care s-a aflat acolo si Crenguta Rosu, ocazie cu care a colaborat cu jurnalistii, cum a facut-o si ulterior, in activitati de lobby, advocacy, marketing si corporate affairs prin firma ei, Context Consulting. Gheorghiu a fost de asemenea vicepresedinte al Grupului Tofan in perioada de glorie a producatorului si distribuitorului de anvelope si acum este director supleant pentru Romania, Ucraina, Moldova, Georgia si Armenia la Banca Europeana pentru Constructie si Dezvoltare. 

 

Familia Rosu, Doru Lionachescu si Virginia Gheorghiu fac parte din ceea ce se poate numi generatia romantica a presei romanesti. Sfarsitul mileniului si relansarea economica a Romaniei de dupa anul 2000 ii aduce insa in prim-plan pe lupii tineri.

 

Absolventi de ASE, veniti in presa economica inca din timpul facultatii, Horia Galateanu, Radu Ionescu sau Laurentiu Ispir recunosc ca au invatat in presa, dar spun ca au avut si de oferit. “Cei mai multi din jurnalistii de dupa ‘90 erau convertiti din alte discipline sau zone de activitate; de aceea o venire a unei delegatii FMI se transforma, in sectiile economice, intr-un haos, pentru ca nimeni nu intelegea nimic. Cei de la ASE au inceput sa scrie aplicat”, sustine Laurentiu Ispir, primul redactor-sef al revistei BUSINESS Magazin. A venit la fondul de investitii Oresa Ventures la inceputul anului 2005 si este acum investment director. A negociat investitiile fondului in producatorul de vopseluri Fabryo, in compania de materiale de constructii Bau Profil si in brokerul de credite Gemini, devenit Kiwi Finance. Ispir spune ca traieste acum lucrurile despre care inainte doar scria. “Ce regret? (tace indelung)... nu pot sa spun ca regret jurnalismul, e vorba de oamenii de acolo, de echipa.” El evidentiaza ceea ce-i deosebeste pe tineri de cei mai in varsta: ei au devenit repede constienti de atuurile lor si, pe un fond economic favorabil, si-au jucat cartile cat se poate de bine.

 

Horia Galateanu, 33 de ani, absolvent de ASE, a cochetat cu presa economica inca din facultate, pentru ca a lucrat o perioada la ziarul Bursa. In 1998 vine la nou-infiintatul Ziarul Financiar. “In perioada cand scriam lucrarea de diploma citeam, la British Council, Financial Times; imi placea si mi-a placut si Ziarul Financiar, tiparit pe hartie asemanatoare si cu continut atractiv.” Un an de zile lucreaza ca editor al sectiunii de Companii a Ziarului Financiar si apoi trece la revista Biz in 2000. La Biz ramane doi ani, perioada cand coordoneaza revista din postul de editor, echivalentul redactorului-sef, spune Galateanu. A urmat consultanta la Roland Berger: “A fost o evolutie - la ziar aveai acces la proiecte, industrii si piete, in consultanta intelegi, capeti pragmatism, vedere de ansamblu”, spune Galateanu.

 

Ulterior, petrece un an la Metropola Imobiliar, divizia de real estate a grupului de companii Montero, ca director general, si apoi se muta ca manager general la distribuitorul de articole sportive si de pescuit Gipo, preluand compania la solicitarea lui Dragos Rosca, CEO al fondului de investitii Gemisa (si fost coleg la Roland Berger), care a cumparat Gipo pescuit in 2006. In acest an, Gipo a fuzionat cu Sport Distribution Group, companie detinuta tot de Gemisa, si urmareste dublarea cifrei de afaceri in acest an, de la cele 7 mil. euro realizate anul trecut intentionand sa ajunga chiar la afaceri de 50 mil. euro peste trei ani.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
afaceri,
business,
ziarist,
investitii,
jurnalism
/cover-story/ziaristii-care-au-reusit-in-business-2833659
2833659
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.