Wearables, mai mult decât ceasuri şi brăţări

Autor: Florin Casota Postat la 18 iulie 2016 1666 afişări

Alte gadgeturi purtabile „invizibile“ ar putea fi hainele inteligente, în interiorul cărora sunt ascunse tot felul de cipuri şi tehnologii sau camuflarea acestor tehnologii în bijuterii. Două exemple în acest sens sunt trackerul celor de la Misfit acoperit cu cristale Swarovski sau Ringly, un inel care se luminează de fiecare dată când primeşti o notificare pe telefon.

În spatele cortinei

Ceea ce învârte rotiţele acestor gadgeturi este software-ul, un subiect despre care se vorbeşte puţin. Poate urmează aceeaşi traseu ca şi în cazul telefoanelor inteligente, când la începuturi toată lumea vorbea de design şi caracteristici, iar acum atenţia s-a îndreptat mai mult către aplicaţii şi jocuri. AMA România este subsidiara companiei AMA Studios care se ocupă cu dezvoltarea de jocuri şi aplicaţii pentru ochelari inteligenţi, ceasuri sau headseturi. Compania are pe plan local o echipă de 20 de angajaţi implicaţi în dezvoltarea de jocuri şi aplicaţii pentru dispozitive mobile. 

AMA România a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 550.000 de euro, iar pentru 2016 estimează o creştere de circa 30%. „Cred cu tărie că dezvoltarea de jocuri şi aplicaţii din sfera entertainmentului poate demonstra punctele forte ale acestor dispozitive revoluţionare, încurajând totodată un alt fel de tipar de utilizare“, spune Alexandru Paraschiv, manager al AMA România. El adaugă că dezvoltarea de aplicaţii pentru dispozitive wearable nu este fundamental diferită de dezvoltarea pentru mobile, dar trebuie să ţină cont de specificaţiile şi limitările tehnice. „Pentru ochelarii inteligenţi ne gândim la cum se va comporta jocul având un anumit tip de accelerometru, giroscop, dar şi o suprafaţă de proiecţie şi viteză de procesare cu mult reduse faţă de o tabletă sau un telefon mobil“, exemplifică Paraschiv.

Un astfel de joc dezvoltat de AMA ce implică utilizarea unui produs purtabil este Populate. Jocul funcţionează pe mai multe dispozitive mobile (telefon mobil sau tabletă) şi foloseşte ochelarii inteligenţi pe post de controller, iar jocul va fi lansat pe ochelarii inteligenţi ORA‑2. „Proiectul Populate îşi propune dezvoltarea unei platforme care să ajute la dezvoltarea unui nou tip de experienţă de joc. Platforma utilizează o soluţie de generare a personajelor 3D create digital şi de simulare a comportamentului lor“, spune Paraschiv. 

Pentru proiectul Populate s-a format un consorţiu de companii compus din AMA, Golaem - o companie franceză ce produce software pentru popularea digitală cu personaje a imaginilor de fundal şi mediului înconjurător pentru filme, seriale TV şi reclame, şi Colegiul Trinity din Dublin, un grup de cercetători activi la nivel internaţional în domeniul graficii computerizate şi a altor aspecte vizuale computerizate. Proiectul a primit finanţare din partea Uniunii Europene prin programul Horizon 2020 pentru cercetare şi inovaţie. Jocul nu este încă disponibil pentru descărcare; până acum AMA a lansat trei jocuri pentru ceasurile inteligente Gear şi Gear 2 de la Samsung, numite Puzzle 2, Abalone şi Escape, iar până în prezent jocul a fost descărcat de 34.000 de ori.

Securitate

De-a lungul acestui material am menţionat mai multe cuvinte cheie: senzori, monitorizare şi date. Iar datele sunt foarte importante, mai ales cele legate de sănătatea noastră, însă accesarea acestora de către terţi poate avea consecinţe neplăcute. „De regulă, producătorii acestor dispozitive nu au drept prioritate securitatea în momentul în care le fabrică, ci se asigură că oferă o experienţă de utilizare plăcută şi că onorează promisiunile de pe etichetă. Dat fiind că majoritatea dispozitivelor purtabile se conectează cu telefonul personal, orice ameninţare care ajunge pe telefon poate să colecteze date personale şi să le aducă la cunoştinţa atacatorului“, este de părere Liviu Arsene, senior eThreat analyst la Bitdefender.

Chiar şi aşa, uneori informaţiile personale sunt folosite în scop comercial în mod anonimizat şi agregat, fără a se putea identifica nominal indivizi. „Dispozitivele colectează cantităţi enorme de date (localizare, obiceiuri, stil de viaţă, comportament, pasiuni, credinţe, stare de sănătate etc.), care analizate individual sunt inofensive, însă corelarea acestora de către terţi poate crea un portret digital extrem de detaliat al oricărei persoane, fără consimţământul acesteia“, spune Arsene. În acest context, studii recente arată că mai bine de „45% dintre utilizatorii dispozitivelor purtabile şi ai aplicaţiilor care le însoţesc sunt îngrijoraţi că răufăcătorii ar putea să le fure informaţiile legate de starea de sănătate. De cealaltă parte, 80% dintre utilizatorii acestor dispozitive susţin că acestea îi motivează să îşi respecte programul de exerciţii şi să nu renunţe la sport“, continuă Arsene.

Acesta menţionează că cea mai mare problemă legată de securitatea acestor device-uri este legată de fragmentarea sistemelor de operare. Nu există un singur sistem de operare adoptat în unanimitate de către producători şi „crearea unei soluţii de securitate care să fie perfect compatibilă cu fiecare astfel de sistem este dificilă, uneori chiar imposibilă“.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/wearables-mai-mult-decat-ceasuri-si-bratari-15530283
15530283
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.