Ultra Pro, aproape de faliment?

Postat la 12 mai 2009 778 afişări

In urma cu zece ani, Ultra Pro Computers era un nume important in comertul IT din Romania. Soarta companiei detinute de Alina si Cristian Fughina pare sa atarne insa acum de un fir de ata: toate semnele duc cu gandul la o restructurare dura sau chiar la disparitia de pe piata.

 

Paduraru a mizat insa pe o nisa slab reprezentata, jocurile, fiind la vremea respectiva cel mai mare comerciant de jocuri si console, produse ce aveau sa devina unul dintre cele mai mari motoare de crestere ale vanzarilor de computere. In 2005, Teo Paduraru a decis sa-si vanda afacerea catre grupul RTC, pe de-o parte din cauza concurentei hipermarketurilor, pe de alta parte pentru ca magazinele specializate pe IT nu mai puteau fi la fel de competitive. “Am vandut in cel mai bun moment. Mai departe nu as fi putut dezvolta compania singur, iar RTC avea nevoie de componenta IT pentru Diverta”, spune antreprenorul. Lantul de librarii a inceput sa se preocupe de IT odata cu achizitia Best Computers, care a fost integrat in Diverta sub conceptul de magazin in magazin. Acum, putine din magazinele retelei detinute de Octavian Radu mai amintesc de existenta brandul Best, insa vanzarea de IT ramane in continuare o componenta importanta, reprezentand 15% din afacerile RTC.

In aceste conditii, K Tech Electronics si Depozitul de Calculatoare au ramas singurele retele independente.

 

“Modelul traditional de retail specializat de IT nu s-a adaptat conditiilor actuale ale pietei. Pe masura ce computerul a devenit un produs ca oricare altul, a disparut avantajul competitiv al magazinelor de suprafata mica specializate pe IT”, observa Ghenea, in opinia caruia, mai ales in perspectiva crizei, solutia cea mai buna ar fi fost desfiintarea retelei de magazine limitate la produsele IT. In restul Europei, retelele specializate au fost deja scoase din circuit, in cea mai mare parte, de magazinele generaliste de suprafata mare. Insa din felia comerciantilor specializati pe IT au muscat si magazinele online, de genul eMag sau PCFun, iar urmatoarea perioada se anunta tot mai favorabila. Magazinele virtuale sunt in acest moment cel mai putin afectate de diminuarea consumului si continua sa se mentina pe crestere, piata comertului online din Romania inregistrand in primul trimestru al anului 2009 o crestere de 50% fata de perioada similara a anului precedent. “Dinamica magazinelor online, mai ales acum, in conditii de criza, sugereaza ca solutia corecta pentru retailul IT este comertul pe internet”, mai spune omul de afaceri.

 

Nici Depozitul de Calculatoare nu se afla acum intr-o pozitie prea buna. Cifra de afaceri inregistrata anul trecut, de aproximativ 40-42 de milioane de euro, a fost sub obiectivele initiale si in scadere fata de nivelul de 48 de milioane de euro atins in 2007. Pentru a compensa diminuarea vanzarilor, compania a traversat o restructurare destul de agresiva, pornind cu inchiderea a 12 magazine si cu relocarea mai multor unitati din cauza chiriilor foarte mari, asa incat reteaua numara acum 71 de magazine, fata de 105 anul trecut. Totodata, costurile cu chiriile au fost diminuate cu 30%, iar Depozitul de Calculatoare a renuntat la 40% din forta de munca, ajungand de la 710 angajati anul trecut la aproximativ 420. “Prioritatea este acum supravegherea atenta a cheltuielilor, asa incat firma sa se mentina sanatoasa din punct de vedere financiar”, declara Adrian Furnica, directorul executiv al Romsoft, compania care opereaza lantul de magazine.

 

Din perspectiva problemelor K Tech Electronics, Depozitul de Calculatoare se afla acum in avantaj. “Competitia a ramas acum intre noi si jucatorii locali, care s-ar putea retrage foarte repede din piata, iar afacerile se vor redistribui catre companiile sanatoase”, spune Furnica.

 

Din punctul de vedere al lui Teo Paduraru, magazinele specializate in IT, asa cum sunt acum, nu mai au un viitor solid. “Solutiile ar fi sa vanda, sa se reorienteze sau sa devina din nou mici si sa o ia de la capat, de asta data orientandu-se pe nise”, este de parere Paduraru. Pe magazinele de mica suprafata pariaza acum si Marius Ghenea cand priveste spre retailul specializat de IT, conchizand ca singurele care mai pot rezista sunt afacerile de familie cu magazine de proximitate.

 

Probleme sunt insa si in ograda comerciantilor independenti care au unul-doua magazine. Terra Soft, de exemplu, companie din judetul Dambovita detinuta de doi oameni de afaceri, Ovidiu Brezan si Liviu Stoica, care vinde produse IT inca din 1998 intr-un singur magazin, dar si GSM in 40 de spatii comerciale, a inregistrat o scadere de peste 50% a vanzarilor de IT in prima parte a acestui an, conform estimarilor lui Costel Cruceru, directorul diviziei de profil. “Anul trecut, afacerile s-au ridicat la aproape 500.000 de euro, dar speram sa avem de castigat anul acesta chiar si in conditii de criza, mai ales pe fondul inchiderii Ultra Pro Computers si Flamingo”, sustine Cruceru, care mizeaza in 2009 pe serviciile de consultanta, mentenanta si service.

 

Nici One IT, companie cu doua magazine IT, unul stradal in Baia Mare si unul in Polus Center din Cluj-Napoca, nu a mers prea bine in acest inceput de an, desi 2008 a fost incheiat cu afaceri de un milion de euro, in crestere usoara fata de anul precedent. “Fata de inceputul anului trecut, scaderea vanzarilor este de aproximativ 60%, insa la distributie diminuarea este mai temperata, de cel mult 20%”, spune Nicolae Ontiu, directorul companiei. Intr-o situatie mai buna se afla si Beta N Computers, firma care a inceput sa comercializeze echipamente IT in 1996 in Bucuresti. Aici, scaderea vanzarilor a fost de numai 10%, Nicolae Nedelcu, directorul companiei, justificand prin faptul ca Beta N Computers nu se mai concentreaza inca de anul trecut pe IT, ci s-a orientat catre servicii integrate.

Romeo Cosma, avocat: “Cele mai frecvente cauze pentru care o companie ajunge in insolventa sunt previzionarea gresita a afacerii, greselile de management sau activitatea frauduloasa a administratorilor”

Teo Paduraru, fondatorul Best Computers: “Cred ca retailerii platesc acum si nesabuinta cu care deschideau pana in 2005 magazin dupa magazin”

Bogdan Socol, SigmaNET: “Am mentinut o pozitie ferma in raport cu cele mai mici preturi”

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/ultra-pro-aproape-de-faliment-4351656
4351656
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.