Studiul de caz Mega Image

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 08 februarie 2016 6584 afişări

Mega Image s-a răspândit atât de tare în Bucureşti, încât între magazinele sale sunt numai câteva minute de mers pe jos. Cu cele 472 de spaţii pe care le operează, Mega Image are cea mai mare reţea de supermarketuri din România, testează mai multe variante de concept store şi postura de dezvoltator.

Pe tineri îi sfătuieşte să fie răbdători, pentru că toţi vor să se întâmple totul foarte rapid, iar situaţia nu se regăseşte doar în România, ci în toată lumea. „La începutul carierei lor cea mai mare oportunitate este să înveţe foarte mult, să absoarbă informaţiile. Foarte important este să fie autentici, să nu încerce să copieze pe cineva. Dacă eşti autentic ai şanse mult mai mari să ai succes“, afirmă Vassilis Stavrou.

Îi admiră mult pe gânditorii antici, „ca Platon şi Aristotel, nu pentru că sunt grec, ci pentru că în urmă cu peste 2000 de ani au gândit lucruri care sunt relevante şi azi, iar asta este impresionant“. Din registrul de business, cartea de afaceri preferată este Good to Great, de Jim Collins, iar acum citeşte Cum să te laşi de fumat. „Vom vedea ce efect va avea când o termin de citit, cineva mi-a recomandat să o citesc, afirmând că toţi cei care au terminat-o s-au lăsat de fumat“, spune el râzând. Demersul ar completa de minune şi latura sportivă; spune că încearcă să alerge de două ori pe săptămână, între 5 şi 10 km. Una peste alta, este convins că între sport şi management sunt o mulţime de corespondenţe: „Un manager trebuie să gândească la fel ca un antrenor: să aibă oamenii potriviţi, la locul potrivit, la momentul potrivit. Exact la fel este şi în fotbal, şi în afaceri“.

Un mandat greu

Vassilis Stavrou a preluat funcţia de conducere a filialei locale a Mega Image în vara anului trecut, de la Xavier Piesvaux, artizanul celei mai spectaculoase evoluţii a unei reţele de pe piaţa locală. Piesvaux a preluat şefia lanţului deţinut de Delhaize în toamna lui 2008, când l-a înlocuit pe John Kyritsis, iar pe parcursul a şase ani numărul de magazine a crescut de la mai puţin de 40 la 420. Sub conducerea lui Xavier Piesvaux, reţeaua de supermarketuri a trecut de la statutul de retailer de dimensiune medie la reţeaua cu cel mai mare număr de magazine. În acelaşi ritm însă, din peisaj au dispărut şi comercianţii independenţi, sufocaţi de presiunea pusă de reţeaua de supermarketuri.

Pe parcursul ultimilor zece ani peisajul pieţei de retail din Bucureşti, dar nu numai, s-a schimbat dramatic, dispărând nume ca La Fourmi (preluat de belgieni), Ethos (intrat în faliment), G’Market, Interex, Univers’All, Albinuţa (preluat de Profi), Spar (cunoscut mai cu seamă în vestul României, intrat în faliment), Mic.ro (reţeaua cu cea mai scurtă istorie de pe piaţa locală). Aşadar, de-a lungul anilor numărul competitorilor s-a redus, afacerile s-au consolidat, iar Mega Image este, cel puţin în Bucureşti, marele câştigător al acestei schimbări. În ultima perioadă, numărul retailerilor independenţi, care operau unul-două chioşcuri, s-a redus dramatic. În primă fază aceştia au fost afectaţi de deschiderea hipermarketurilor, apoi de dezvoltarea agresivă a supermarketurilor, iar în ultimii 2-3 ani Mega Image i-a bătut pe terenul proximităţii, ultimul capitol la care deţineau un avantaj în faţa super şi hipermarketurilor. Reţeaua are acum în zonele cu vad comercial cel puţin un magazin la o distanţă de numai câteva minute de mers pe jos, fie în formatul spaţiilor de tip franciză (Shop & Go), fie supermarketuri, adică suprafeţe de vânzare mai mari.

Pe parcursul a aproape 20 de ani, numărul de spaţii operate de retailerii tradiţionali s-a înjumătăţit, ajungând la circa 80.000. În 2002 ponderea comerţului modern era de 15%, dar în numai trei ani aceasta aproape s-a dublat, ajungând în 2005 la 29%. Acum, piaţa retailului alimentar este clar dominată de reţelele internaţionale, mii de magazine moderne ajungând să ruleze în prima jumătate anului trecut circa 55% din consumul casnic, conform informaţiilor GfK. Cele 13 reţele internaţionale de magazine prezente în România au raportat vânzări de peste 38 de miliarde de lei (8,6 miliarde de euro) pe 2014, în creştere cu 4% faţă de anul anterior.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/studiul-de-caz-mega-image-15049087
15049087
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.