Sapte mituri despre romani si Romania

Postat la 23 august 2010 2133 afişări

Romanii se considera destepti, frumosi, ospitalieri, poeti si, in general, cred ca se descurca. Avem o tara frumoasa si cu mult potential, insa e intotdeauna vina vecinului pentru ca acesta nu este exploatat.

CROITORUL EUROPEI

Romania a fost, la un moment dat, cel mai mare croitor al Europei. Era anul 2004, iar textilistii romani produceau haine in lohn pentru aproape toate marcile celebre din Europa. Nimeni nu era surprins atunci cand pe un costum Armani, Versace sau Hugo Boss scria "made in Romania". Din 2005 insa, exporturile de textile au inceput sa scada, iar astazi Romania este mai degraba croitorasul cel viteaz al Europei, care sa straduieste sa ramana competitiv, desi a fost de mult devansat de alte tari in care se produce mai ieftin si care nu au fost atat de lovite de criza. Eforturile pe care le fac producatorii locali pentru a recupera terenul pierdut par a fi vanare de vant, in conditiile in care supraimpozitarea si fluctuatiile cursului valutar reprezinta doua piedici uriase, din acest punct de vedere.

"A fost o perioada in care Romania a fost un croitor pentru Europa, insa acum nu mai este cazul. Dupa cum vedem, tendinta care se contureaza din ce in ce mai puternic arata ca pentru Europa si pentru tot restul lumii, croitori sunt si vor fi tarile cu foarte multi locuitori, precum China, pentru ca au forta de munca ieftina, si tarile care sunt producatoare de bumbac si care, implicit, au tesaturi mult mai ieftine", spune Gheorghe Caescu, directorul general de la Iasitex.

Acum sase ani insa situatia era cu totul alta. "Reusisem sa devansam intr-un ritm extrem de rapid alte tari europene care aveau un rol important pe aceasta piata si ajunsesem pe locul trei in lume, dupa China si India, in ceea ce priveste furnizarea de textile", isi aminteste Maria Grapini, directorul general al Pasmatex si presedintele Federatiei Patronale din Industria Usoara (FEPAIUS).

Din 2005 si pana in 2008, cand textilistii romani au fost atinsi de criza si au inceput sa inregistreze comenzi tot mai mici de afara, Romania a exportat textile in valoare de peste 10 miliarde de euro. 85% din aceste exporturi mergeau catre tari din Uniunea Europeana si, dintre acestea, Germania era tara care cumpara cele mai mari cantitati de haine lucrate in Romania. In 2008, productia industriala a scazut cu 30% si a tras dupa ea si o scadere a exporturilor, continuata in 2009, insa la un nivel mai mic - de 13%.

Tot in perioada de aur, "croitorul Europei" insemna ca exporturile de textile reprezentau 32% din total, "iar acum abia daca mai atingem pragul de 14%", spune Grapini. Singurele sectoare care nu s-au prabusit anul trecut au fost productia de incaltaminte, care a crescut cu 25%, productia de tricotaje, cu un plus de 39% si productia de covoare - plus 35%.

Textilistii nu dau vina doar pe criza si spun ca in aceasta situatie s-ar fi ajuns oricum, pentru ca au aparut operatori in industria textila care produc la costuri mult mai mici, aspect care a reprezentat, la un moment dat, si pentru Romania principalul avantaj competitiv. In acest sens, Caescu face referire la tari precum Republica Moldova, Ucraina sau Turcia, in timp ce Maria Grapini tine sa sublinieze ca inca suntem inaintea producatorilor din Bulgaria, Polonia si Cehia. In momentul de fata, China este cel mai mare producator si exportator de textile din lume, a ajuns la exporturi in valoare de 250 de miliarde de euro, in timp ce toate tarile din Uniunea Europeana, la un loc, au avut anul trecut exporturi de doar 16 miliarde de euro.

Un semn clar ca industria textila a intrat intr-o faza de uzura este cresterea numarului de someri care au iesit din acest sector. In 2009, aproximativ 58.000 de persoane au fost disponibilizate in industria textila, iar la sfarsitul anului trecut pe aceasta piata mai lucrau 230.000 de persoane.

Mitul potrivit caruia Romania este croitorul Europei este infirmat in acest moment de jucatorii de pe piata de textile. Acestia merg insa si mai departe si spun ca este putin probabil ca in urmatorii ani sa recuperam pozitia pe care o aveam in 2004 si sa redevenim unul dintre cei mai mari furnizori de textile din lume.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/sapte-mituri-despre-romani-si-romania-6982148
6982148
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.