Romania, tara de test

Autor: Ioana Mihai, Razvan Muresan Postat la 19 iunie 2011 535 afişări

Toate datele oficiale arata ca exportul inclina balanta economica in directia buna. In afara de masini, telefoane si produse metalice, exporturile de pe piata romaneasca au Si o fateta mai rafinata: idei si modele care sunt inventate, testate si extinse mai intai aici. Apoi, aceleasi retete sunt aplicate si in alte tari. Romania nu mai este doar un loc in care sunt replicate sabloanele de pe alte meleaguri, ci si unul unde inovatiile isi sapa o matca tot mai vizibila.

Gustarea de seara a trezit, la fel ca si alte inovatii autohtone, si interesul colegilor din alte filiale Danone. "Mai multe tari din Europa au decis sa lanseze produsul", spune Sophia Petrova, brand marketing manager in cadrul Danone Romania. Astfel, Gustarea de seara lansata deja in Romania se afla acum in diferite faze de dezvoltare in alte tari, de la teste cu consumatorii locali si pana la teste de productie locala a retetei. Petrova spune ca in cadrul Danone, "ideile si abordarile locale sunt incurajate constant si, mai mult decat atat, ideile cu potential sunt sustinute de intreaga companie".

De altfel, inovatia nu este neaparat apanajul vreunei natii, spune Remus Laes. Conteaza mai degraba contextul care ii determina pe manageri sa performeze in stil antreprenorial in companiile multinationale. In general, exista idei preconcepute privind libertatea de actiune in companiile multinationale, care sunt considerate mult prea restrictive pentru angajati, puncteaza Laes. Exista insa si companii in care tocmai acest ingredient reprezinta un element cheie pentru succesul angajatului pe termen lung. In aceste companii, angajatii au ca obiective de performanta lansarea de initiative proprii pentru optimizarea proceselor sau activitatilor, iar succesul este recompensat pe masura. "Cu siguranta ca managerii romani pot fi antreprenoriali, insa ei trebuie incurajati si sustinuti in acest sens", spune reprezentantul Contrast Management-Consulting Romania.

In aceeasi tendinta a exporturilor rafinate se inscrie si agentia de publicitate Publicis Romania, care, de la sfarsitul lui 2008 si pana in 2011, a produs si a trimis peste hotare 17 campanii. Ceea ce inseamna "o crestere fara precedent, de la una - maximum doua campanii pe an", spune Alex Badila, managing director la Publicis Romania, parte a grupului Publicis Bucuresti. In toamna lui 2009, Bosnia a cumparat campania pentru OMV si PetromV, <Fa-ti plinul cu o masina>, iar Armenia si Republica Moldova au ales doua campanii romanesti dezvoltate de Publicis pentru Orange. In 2009 agentia a trimis peste granite cele mai multe campanii din istoria sa.

"Pana acum, de cele mai multe ori, campaniile facute de noi erau confundate cu adaptari dupa campanii internationale datorita calitatii lor. A fost insa si mai placut sa vedem ca multe dintre ele chiar au devenit campanii internationale, dar le adapteaza altii", completeaza Badila.La capitolul exporturilor, Publicis puncteaza si unul dintre spoturile realizate in vara 2010 pentru Garnier Color Naturals, care a rulat nu doar in Romania, ci in intreaga Europa de Est. La sfarsitul anului trecut, agentia a dezvoltat o campanie cu o consistenta componenta online pentru seria limitata Renault Twingo Miss Sixty, care a fost exportata la inceput in Olanda. In 2011 campania a fost exportata si in Guadalupe, Martinica, Guyana Franceza si Germania. Un alt spot, realizat recent pentru Renault, "The Hitchhiker", a fost exportat pe mai multe piete din America de Sud si din Europa.

Mai mult, subliniaza Badila, toate campaniile Orange din ultimii doi ani sunt dezvoltate de Publicis Romania si pe plan local. Zece dintre aceste campanii au fost exportate in 2010 in Franta, Luxemburg, Spania, Polonia, Slovacia, Armenia si Republica Moldova. Si lista continua si in 2011 cu trei exporturi catre Luxemburg si Armenia.Abia in ultimii ani agentiile de publicitate din Romania au inceput sa creeze local campanii de imagine care sa fie apoi exportate. Inainte, mult mai des intalnit era fenomenul importului de reclame pentru produsele companiilor multinationale. O alegere preferata pentru ca era mult mai ieftina decat crearea unei campanii diferite pentru fiecare tara. Exportul de reclame produse pe plan local a fost, in plus, si un vot de incredere pe care publicitarii romani il asteptau de mult timp.

Chiar si asa, nivelul de inovatie de pe meleagurile romanesti nu este, cel putin deocamdata, la cote inalte. Studiile Comunitatii Europene arata ca Romania ocupa o pozitie defavorabila la acest capitol, spune Bogdan Belciu, partener in cadrul PricewaterhouseCoopers (PwC). "Cheltuielile de cercetare si dezvoltare din Romania sunt semnificativ sub media comunitatii europene si chiar sub media tarilor din sud-estul Europei", puncteaza Belciu. Lipsa de apetit pentru inovatie prezinta un risc important pentru Romania, in special pe termen mediu si lung. Pe masura ce avantajele de cost vor continua sa se diminueze, pentru a ramane competitiva intr-o economie globala, Romania va trebui sa compenseze prin cresterea productivitatii si prin inovatie. Inovatia are multiple dimensiuni, de la stiinte si tehnologii avansate si pana la cele ce tin de modele de business, produse si servicii, spune reprezentantul PwC. Evident, inovatia trebuie sustinuta atat de un invatamant performant, cat si de o preocupare constanta catre imbunatatirea activitatii. "Din pacate, crizele nu creeaza mediul propice inovatiei; eforturile se orienteaza mai mult catre reduceri de costuri, de cele mai multe ori in detrimentul investitiilor", declara Belciu.

Un domeniu in care Romania se inscrie pe aceeasi linie cu alte tari europene este cel farmaceutic, in ce priveste testele de pe plan local, folosite in dezvoltarea medicamentelor inovative. "Companiile farmaceutice americane testeaza medicamente in tari sarace si lasa oamenii sa creada ca sunt tratati gratis pentru afectiunile de care sufera." Textul publicat la finele anului trecut intr-o ancheta marca Vanity Fair a fost cel care a tulburat apele in Romania intr-un domeniu care avea oricum nevoie de mai multa lumina.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
romania,
teste,
economie
/cover-story/romania-tara-de-test-8353921
8353921
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.