Reţetă de tânăr milionar

Autor: Ioana Mihai Postat la 24 iunie 2012 911 afişări

Fondurile europene, investiţiile cu credite bancare şi formula „de la furcă la furculiţă" au fost catalizatorii CarmOlimp, care a ajuns, în 20 de ani, de la un magazin generalist la o afacere de zeci de milioane de euro. Doar divizia de prelucrare a mezelurilor a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 25 de milioane de euro, iar previziunile pentru anul în curs indică o creştere de peste 30%. Grupul mai are 110 magazine, ferme de vaci, porci şi păsări, o fabrică de lactate, 4.500 de hectare de teren şi „mărunţişuri", cum sunt laboratorul de prăjituri şi linia de producţie a mâncărurilor gata preparate. Valentin Şoneriu, fiul fondatorilor, este, la 30 de ani, directorul general al afacerii şi vede clar direcţiile de dezvoltare: export, investiţii cu fonduri nerambursabile şi produse mai sofisticate, cu valoare adăugată mare.

Talerul exportului

În rândul proiectelor pe care le are în pregătire, tânărul antreprenor povesteşte despre instalarea unei linii de producţie, ce ar trebui să intre în funcţiune cât de curând, pentru mâncăruri preparate, cum sunt pastele sau lasagna. "Am întârziat faţă de termenul pe care ni l-am propus pentru că suntem în căutarea celei mai bune soluţii de pasteurizare, astfel încât să putem scoate conservanţii din producţie", declară Şoneriu.

Compania produce deja salate de toate tipurile, pe care le vinde în propriile magazine şi la Cora. Braşoveanul se aşteaptă ca divizia de mâncăruri gata preparate să fie "următorul boom pentru noi; cred că în câţiva ani va fi un segment foarte important din activitatea noastră".

Sub umbrela aceleiaşi companii sunt produse şi prăjituri ("avem laborator propriu de câţiva ani şi le vindem în magazinele CarmOlimp"), iar pe termen mediu ţinteşte două segmente distincte: clienţii Horeca şi exporturile. "Nu cred că azi piaţa românească este pregătită pentru deserturi congelate, de pildă un tort pe care îl dezgheţi şi este gata pentru a fi mâncat", afirmă antreprenorul. Doar în restaurante vede un potenţial uriaş, şi asta pentru că majoritatea spaţiilor "au o mare problemă cu deserturile, având o ofertă restrânsă": felurile care pot fi comandate se numără pe degetele de la o singură mână, iar unele cafenele cu ştaif importă prăjiturile sofisticate pe care le au în frigidere.

Braşoveanul punctează că la nivel de strategie de ţară nu au fost luate măsuri semnificative pentru sprijinul exporturilor, fiecare producător luptând după propriile puteri şi idei pentru a-şi lărgi pieţele de desfacere. "Din păcate, brandul de ţară nu vinde nici peste hotare şi nici măcar în ţară." Firma comercializează peste hotare produse, adresându-se comunităţilor de români din Spania şi Italia. "Nu este, propriu-zis, export, pentru că e ca şi cum am vinde în două judeţe mai îndepărtate", spune tânărul CEO, care nu minimalizează importanţa acestor rulaje în cifra de afaceri, ci punctează că nu este vorba, în esenţă, despre o nouă piaţă. În schimb, pentru exportul de mezeluri gândeşte şi croieşte acum o veritabilă tactică. De aceea a şi angajat un german, pe care Şoneriu îl cunoaşte de mai multă vreme, specializat în negocierea contractelor cu reţelele de magazine, care va începe efectiv să lucreze pentru CarmOlimp la finalul acestui an. Obiectivul stabilit este ca până la sfârşitul anului viitor să bată în cuie un contract cu un comerciant internaţional pentru furnizarea de mezeluri sub marcă proprie. Or, un astfel de contract ar asigura vânzarea în mai multe ţări a mezelurilor produse la Victoria, în condiţiile în care capacitatea fabricii este folosită în mică proporţie. "Cred că exporturile sunt singura variantă pentru a merge mai departe, iar în 5-10 ani va fi unul dintre principalele motoare ale firmei. Dar nu mă grăbesc."

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/reteta-de-tanar-milionar-9773039
9773039
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.