Regele Centrului Vechi. Povestea afacerii care a cucerit inima Bucurestiului

Autor: Iuliana Roibu Postat la 21 noiembrie 2010 1395 afişări

Centrul Vechi a devenit cel mai important pol de petrecere a timpului liber pentru toti bucurestenii, generand afaceri de aproximativ 150 de milioane de euro. In acest context, primul om de afaceri care a mizat pe Centrul Vechi cu cinci ani in urma, Dragos Petrescu, defineste 2010 ca fiind un "an senzational". Cum a procedat cel care a mizat pe bere, pe mancarea ieftina si pe centrul vechi al Bucurestiului pentru a da lovitura?

De exemplu, actiunile McDonald's se tranzactioneaza la multipli de aproximativ 10%, in timp ce actiunile lantului de restaurante Benihana - care la nivel international intra in categoria de casual, unitatea din Romania fiind pozitionata high-end - sunt evaluate undeva in jur de 3% (cu un discount fata de media obisnuita de 6-8%, intrucat au probleme de ceva timp). In orice caz, explica analistul Roland Berger, multiplii acestia se refera la lanturi de restaurante, cu un mix de operatiuni proprii si francizate, categorie in care se incadreaza si afacerea lui Dragos Petrescu: "Daca e sa ne referim la City Grill (sau orice alt jucator cu model de afacere bazat si pe unitati proprii, si pe sistemul de franciza), cuantumul mai limitat al investitiilor necesare este un aspect favorizant pentru o evaluare bazata pe multipli ceva mai mari". Luand asta in calcul, businessul lui Petrescu ar putea fi evaluat la un multiplu care ar duce valoarea lantului pana aproape de cifra de afaceri.

Doar profitul nu a fost punctul forte al acestui an. Strategia de marketing a lui Petrescu a fost "vinovata" de acest aspect. Dragos Petrescu a realizat la timp ca in criza oamenii vor sa vada oferte speciale sau, mai precis, "vor sa vada ca iti pasa de ei". "Am facut la toate restaurantele oferte speciale cu reduceri de 35% ale preturilor, iar asta ne-a scazut profitul cu 20%", spune Petrescu. Dar, per total, e multumit. Promotiile si mai ales mancarea tip fast-food (shaorma) de la Bundetot i-au generat un cash mai mult decat necesar, chiar daca nu de lunga durata: "Clientul de promotie si clientul de saorma este un client fals; dar cu acest client fals am generat in 2010 cash-ul pentru a ma dezvolta in 2011. Da, eu m-am dezvoltat cel mai bine in criza".

La sfarsitul interviului cu BUSINESS Magazin, Dragos Petrescu si-a verificat telefonul si, printre apelurile pierdute, a gasit si unul de la angajatii Hanul Berarilor, care voiau sa il anunte ca in chiar acel moment luau masa la Han presedintele Traian Basescu si presedintele Siriei, impreuna cu sotiile domniilor lor. Dragos Petrescu a zambit multumit. E obisnuit ca orice personalitate care ajunge in Bucuresti sa manance la Caru' cu Bere - au fost deja Nicolas Cage, membrii trupei Rolling Stones, Demi Moore sau printul mostenitor al Japoniei. De ce a preferat Traian Basescu sa mearga la Hanul Berarilor? Petrescu raspunde natural: "Poate voia sa incerce ceva nou. Sau poate ca nu a mai gasit locuri la Car, la pranz e intotdeauna plin".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/regele-centrului-vechi-povestea-afacerii-care-a-cucerit-inima-bucurestiului-7731723
7731723
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.