Regele Centrului Vechi. Povestea afacerii care a cucerit inima Bucurestiului

Autor: Iuliana Roibu Postat la 21 noiembrie 2010 1395 afişări

Centrul Vechi a devenit cel mai important pol de petrecere a timpului liber pentru toti bucurestenii, generand afaceri de aproximativ 150 de milioane de euro. In acest context, primul om de afaceri care a mizat pe Centrul Vechi cu cinci ani in urma, Dragos Petrescu, defineste 2010 ca fiind un "an senzational". Cum a procedat cel care a mizat pe bere, pe mancarea ieftina si pe centrul vechi al Bucurestiului pentru a da lovitura?

La aproape 20 de ani de cand a intrat in afaceri si la doar cateva zile dupa ce a implinit 40 de ani (la inceputul lui noiembrie 2010), este prima data in viata lui cand are un birou. Dragos Petrescu se uita curios de jur imprejur. O masa de sedinta cu opt scaune, o canapea de la Mobexpert, asezate ordonat in mansarda de la restaurantul Buongiorno din Piata Victoriei. Alaturi, dupa usile de sticla, mai multe birouri puse unul langa altul, unde sta adunata echipa de middle-manageri a lui Petrescu: directorul de francize, responsabilul de marketing, "agentul imobiliar", directorul financiar si asa mai departe. "Da, am fost nevoit sa ma organizez mai bine", explica Dragos Petrescu. A avut doua motive principale pentru care a folosit mansarda cladirii din Piata Victoriei pentru birouri: in primul rand, nemtii care i-au dat masterfranciza pentru BackWerk sunt destul de rigurosi si "nu prea pot sa discut cu ei in restaurant la o cafea, trebuie sa am un birou"; in al doilea rand, acolo se va concentra sau va raporta toata echipa de management, compusa din 50 de oameni (dintr-un total de 700 de angajati), care va fi reorganizata odata cu aplicarea noii structuri interne, ce va fi finalizata la sfarsitul acestui an.

Conform acestei structuri, cele 8 branduri distincte din grup (City Grill, City Café, Buongiorno, Caru' cu bere, Hanul Berarilor, Cantina Sport Bar, Bundetot si BackWerk) vor fi grupate in 3 divizii, pentru simplificarea si ieftinirea operatiunilor. Noile divizii vor fi Convenience (care va unifica restaurantele City Grill si Buongiorno), Berarii (Caru' cu Bere si Hanul Berarilor) si Cafenele&Brutarii (City Café, BackWerk, Bundetot si Cantina Sport Bar, acestea doua din urma avand personalitate proprie), gandite astfel pentru ca, dupa cum spune Dragos Petrescu, "ne dispersam in prea multe branduri si asta incepea sa se vada in costuri si in eficienta achizitiilor". Noua formula va unifica personalul de suport (financiar, HR, achizitii) si va permite dezvoltarea fiecarei divizii ca un business independent.

La o prima vedere, planul de reorganizare al lui Petrescu seamana cu o curatenie generala si o pregatire de vanzare. "As fi fericit sa vand", admite Petrescu, "pentru ca atunci cand vinzi dai valoare businessului; dar nu am fost niciodata preocupat de vazare pentru ca stiu ca o astfel de afacere e chiar dificil de condus, iar cine ar cumpara ar trebui sa aiba exact acelasi spirit antreprenorial ca si mine". Dat fiind ca nu s-a gandit, Petrescu spune ca nici nu si-a evaluat businessul, stie doar ca nu l-ar vinde ieftin si in niciun caz inainte de a-l face mai valoros.

Valoarea actuala a afacerii lui Dragos Petrescu (in care mai sunt actionari Daniel Mischie, COO-ul grupului, si alti doi actionari minoritari) ar fi undeva la 8-9 milioane de euro, daca luam in calcul un multiplu de minim 4 al indicatorului EBITDA - care va fi la sfarsitul lui 2010 de 12-14% din cifra de afaceri de 16 milioane de euro, cu profit net de 8-10%. Szabolcs Nemes, analist in cadrul companiei de consultanta de strategie Roland Berger, spune ca multiplii de EBITDA pentru afacerile cu restaurante sunt undeva intre 5 si 7, ceva mai mari inainte de criza si posibil mai mici in perioada aceasta, mai ales in cazul Romaniei: "Pentru restaurantele/ lanturile mai putin afectate de criza - cum ar fi fast-food sau pizzerii, cred ca multiplii au rezistat mai bine in ultimul an". De fapt, analistul vorbeste despre un interval mai extins: multiplii de EBITDA pentru restaurante se situeaza intre 4 si 10%: pentru restaurante high-end intre 4 si 7%, pentru restaurante casual intre 6 si 8%, iar pentru fast-food pot ajunge intre 8 si 10%.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/regele-centrului-vechi-povestea-afacerii-care-a-cucerit-inima-bucurestiului-7731723
7731723
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.