Povestea noului şef al Vodafone România, Ravinder Takkar

Autor: Razvan Muresan Postat la 13 iulie 2014 9194 afişări

CU OCHII LARG DESCHIŞI

„Există un acord comercial între Vodafone şi RCS&RDS. Un wholesale agreeement este o practică extrem de comună în istoria telecomului şi ajută la dezvoltarea industriei prin această interconectare a serviciilor. Dacă cineva foloseşte serviciile unui operator şi nu îl poate apela pe cel din altă reţea, atunci toată industria suferă. S-a scris mult în presă despre cum dintr-o dată clienţii Digi au acces la reţeaua Vodafone. Nu este cazul. Trebuie să fim foarte atenţi cu aceste cuvinte“, spune Ravinder Takkar. Despre ipoteza cumpărării RCS&RDS de către britanici, şeful Vodafone spune că este doar „o speculaţie“. Cât despre o posibilă achiziţie pe piaţa locală, Vodafone este „deschisă la consolidare pe piaţă, dar o să ne concentrăm pe planurile noastre.

Dacă apar oportunităţi, fireşte că suntem deschişi“. Vodafone oferă în prezent servicii de telefonie fixă şi mobilă, însă nu are în portofoliu servicii de cablu TV şi internet fix pentru clienţi persoane fizice. Achiziţionarea unui competitor sau dezvoltarea unui produs propriu ar putea completa pachetul de servicii din prezent. Indianul aminteşte parteneriatele cu Zonga şi Seenow menite să îmbunătăţească experienţa clienţilor şi spune că va fi deschis spre astfel de asocieri şi în viitor. Filiala locală a Vodafone a raportat în martie 2014 un număr de 8,18 milioane clienţi, în uşoară creştere faţă de anul precedent.

Deşi ocupă locul doi pe piaţa locală, după francezii de la Orange, britanicii sunt lideri de piaţă la capitolul contracte corporate. Pe segmentul B2B, Ravinder Takkar vrea să îşi concentreze de asemenea atenţia, mai ales prin aducerea de noi produse în piaţă – „îmi îndrum în mod constant echipa să grăbim ciclul inovaţiei şi să avem cât mai rapid tehnologii de ultimă generaţie destinate IMM-urilor şi clienţilor enterprise; «internetul lucrurilor» va fi unul dintre motoarele dezvoltării acestui segment“.

PARIUL M-PESA

Vodafone lansa în ultima zi a lunii martie serviciul de plăţi de pe telefonul mobil M-Pesa, care permite transferul de bani şi plata facturilor şi pe care compania îl vede devenind un serviciu de masă în condiţiile în care 43% din românii în vârstă de peste 15 ani nu folosesc în prezent servicii financiare. România este prima ţară din Europa în care e testat modelul M-Pesa, după ce acesta a funcţionat cu succes în state din Africa şi în India. Serviciul este activat gratuit şi nu prespune plata unei taxe lunare, comisioane fiind plătite însă pentru operaţiuni. Spre exemplu, transferarea unei sume de 100 de lei costă 1 leu, iar retragerea a 50 de lei din contul M-Pesa costă 2,5 lei. „M-Pesa este una dintre direcţiile strategice pe care vom marşa în lunile şi anii următori. Aş vrea să văd cum putem creşte gradul de penetrare a serviciului de transfer de bani în toată ţara. Cred cu tărie va fi un produs de succes care va aduce valoare adăugată pentru mulţi cetăţeni.“ M-Pesa este disponibil şi de pe telefoane mobile simple, şi de pe smartphone-uri, iar pentru utilizarea acestuia nu este nevoie de o conexiune la internet. Serviciul poate fi utilizat şi în roaming, în cea mai mare parte a reţelelor cu care Vodafone are acorduri de parteneriat. Momentan serviciul este disponibil doar pentru clienţi din România, însă compania are în vedere o extindere a acestuia pe plan internaţional astfel încât clienţi din ţări diferite să îşi poată trimite unul altuia bani.

Chiar şi românii care folosesc deja carduri preferă să lucreze şi cu cash, iar cantitatea de bani gheaţă care circulă în societate este încă mare. „Avem în prezent câteva mii de clienţi pentru M-Pesa, după trei luni de la lansare. Nu măsurăm deocamdată numărul de clienţi, ci ne focusăm pe creşterea reţelei de distribuţie a acestui serviciu şi pe crearea unui ecosistem, peste cele o mie de unităţi din prezent. Odată ce avem ecosistemul, numărul de tranzacţii va creşte rapid. Vrem să creştem gradul de informare asupra M-Pesa şi am mare încredere că va fi un produs de succes după ce totul este pus la punct.“

DEPENDENŢA DE MOBIL

„Este telefonul tău mai important astăzi decât era acum cinci ani? Poţi trăi cu telefonul tău mai uşor astăzi faţă de cum o făceai acum cinci ani? Suntem singura industrie din lume în care clienţii au nevoie de serviciile noastre. Companiile de telefonie mobilă nu sunt ca cele de asigurări de viaţă. Nu e ca şi cum clientul poate alege dacă vrea sau nu să folosească telefonul mobil. Ştim că vindem ceva pe care odată ce îl foloseşti nu poţi renunţa la el“. Ravinder Takkar spune că deşi veniturile industriei provenite din servicii de voce sunt în scădere, consumul de date creşte în fiecare zi şi toate companiile, indiferent de domeniul de activitate, iau în calcul şi tehnologia mobilă.

Asta va asigura, potrivit managerului, o perspectivă care va fi câştigătoare pentru industrie –  „Deşi există turbulenţe, viaţa digitală a oamenilor abia începe. Cine să fie în mijlocul oamenilor dacă nu noi?“. Managerul spune că îi place să observe schimbarea pe care o aduce telefonia mobilă în viaţa românilor. Ba chiar a fost într-o sesiune de mystery shopping în judeţul Călăraşi ca să vadă ce vor clienţii şi ce servicii îi interesează. „Mă simt bine în România şi avem nişte piloni strategici care ne vor asigura direcţia cea bună: echipa locală şi acţionarii care sunt dispuşi să investească pe această piaţă.“

RAVINDER TAKKAR conduce Vodafone România de la 1 mai 2014, după ce anterior a ocupat poziţia de CEO al Vodafone Partner Markets, timp de doi ani. Din acest rol, indianul a contribuit la creşterea businessului, prin extinderea prezenţei Vodafone şi adăugarea de noi parteneri, precum Zain Group (Kuweit, Bahrein, Iordania, Arabia Saudită şi Irak), Plus GSM (Polonia), Vodafone Brazilia, FarEasTone (Taiwan) şi Vinaphone (Vietnam).

Takkar s-a alăturat echipei Vodafone în 1994 şi a avut poziţii executive atât în Vodafone Group, cât şi în companiile cu capital comun (joint ventures), printre care director enterprise şi director de strategie la Vodafone India, group manager de dezvoltare pentru Vodafone Live, CTO la Vizzavi, precum şi alte roluri operaţionale la Vodafone Spania şi Vodafone Portugalia. A fost membru al boardului Vodafone India şi al Indus Towers, un joint venture între Vodafone India, Airtel şi Idea. Înainte de a lucra pentru Vodafone, a fost consultant de management la DMR Group.

Takkar are 46 de ani, este licenţiat în informatică al Universităţii Loyola Marymount din Los Angeles şi are dublă cetăţenie - indiană şi americană.

Ravinder Takkar îi succede în funcţie lui Iñaki Berroeta, în prezent CEO al Vodafone Australia, şi Lilianei Solomon, numită recent director financiar al furnizorului de software şi servicii de comunicaţii Unify, companie mixtă a Siemens şi a fondului de investiţii The Gores Group. Ambii executivi de top au împărtăşit experienţa de management la cel mai înalt nivel în cadrul evenimentului Meet the CEO.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
ravinder takkar,
vodafone romania
/cover-story/povestea-noului-sef-al-vodafone-romania-ravinder-takkar-12932052
12932052
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.