Povestea noului şef al Vodafone România, Ravinder Takkar

Autor: Razvan Muresan Postat la 13 iulie 2014 9194 afişări

CĂSĂTORIA PERFECTĂ ŞI FACTURA RECORD

„Sunt multe decizii greşite pe care le-am luat. Cât timp avem să vă răspund?“ În cei 20 de ani, Takkar a văzut multe. Dar cel mai tare s-a înşelat când a crezut în ceea ce el numeşte „căsătoria perfectă pe hârtie“. A primit în 2000 poziţia de director de tehnologie într-un joint venture 50%-50% al Vodafone cu grupul francez Vivendi, o companie numită Vizzavi. Practic, cel mai mare jucător din telefonia mobilă, cu peste 300 de milioane de clienţi, intra în parteneriat cu unul dintre cei mai mari proprietari de conţinut din Europa. „Am crezut că îi punem laolaltă şi că vom schimba lumea, dar nu a fost aşa.“ A fost una dintre deciziile pe care le regretă şi spune că proiectul nu a funcţionat pentru că nu a fost cel mai bun moment al lansării, pe seama faptului că echipamentele şi ecosistemul necesar nu erau încă suficient de dezvoltate, dar admite că nici efortul depus de cele două părţi nu a fost similar.

Îşi aminteşte şi de primul său telefon mobil, marca Motorola, şi de un episod petrecut în zilele când lucra la Air Touch şi asculta radioul în maşină în timp ce conducea pe coasta de vest. A sunat de 30 de ori la numărul de telefon al unei staţii radio de lângă LA, fără să reuşească însă să intre în direct, şi după o săptămână i-a venit factura la mobil. „Companiile taxau atunci şi apelurile la care telefonul suna ocupat, aşa că m-am trezit cu 300 de dolari fără ca măcar să reuşesc să vorbesc un minut“, povesteşte amuzat Takkar prima sa experienţă cu telefonul mobil.

TELEFONULDE LA ŞEF

Povesteşte că CEO-ul Vodafone i-a oferit personal poziţia din România, la fel cum s-a întamplat şi cu jobul anterior deţinut la Londra. „Discuţiile se poartă cu multe luni înainte în funcţie de opţiunile fiecăruia şi de planul de carieră. Nu e tocmai genul de veste pe care o auzi prima dată la telefon şi trebuie să o execuţi. M-a sunat să mă felicite, dar discutasem de multe ori în prealabil despre această oportunitate.“

De ce a ales să vină în România? „De ce nu?“, răspunde Takkar, care enumeră argumentele care i-au validat decizia: „Este o ţară fabuloasă.

Este o piaţă interesantă şi competitivă. Este unul dintre puţinele businessuri din Europa care cresc, ceea ce este o oportunitate. România este printre cele mai importante zece pieţe ca mărime din grup“. Takkar spune că nu se poate asocia unui anumit tipar de management pentru că, fiind responsabil de cifra de afaceri şi de contul de profit şi pierderi, trebuie să îndeplinească toate rolurile - „depinde de ziua în care mă prinzi“. Şi-a format deja un obicei din a se întâlni cu doi-trei clienţi companii în fiecare săptămână ca să fie mereu aproape de realităţile din piaţă. „Un CEO de grup cum e Chris Gent (fost şef al Vodafone timp de două decenii – n.r.) este vizionar şi trebuie să gândească pe termen lung, dar ca CEO într-o ţară în care eşti direct responsabil de business şi trebuie să livrezi rezultate ai de îndeplinit şi alte roluri.“

UN SMARTPHONE PENTRU FIECARE ROMÂN

„Piaţa românească se află într-o fază de dezvoltare. Este în mod sigur o piaţă în care vedem mult potenţial, în mare parte pentru că îmi place să văd totul ca pe o călătorie. Când am pornit drumul meu în companie puţini îşi permiteau să plătească pentru telefonie mobilă. De-a lungul timpului a ajuns la toată lumea, indiferent de locul în care trăiesc sau care este starea lor socio-economică. Am transformat lumea şi modul în care oamenii funcţionează, indiferent că e vorba de oameni de afaceri sau tineri la liceu. Am făcut mai întâi asta cu servicii de voce, iar acum o vom face cu internetul.“ Takkar vrea să aducă mai mulţi români în lumea conectată, potenţialul fiind fundamentat pe cei 58% dintre cetăţeni care nu au în prezent acces la smartphone. Transformarea produsă de explozia datelor pe mobil va fi una şi mai mare decât cea a serviciilor de voce, anticipează indianul, care vede România undeva la mijlocul călătoriei. „Smartphone-urile şi internetul mobil trebuie să ajungă la cât mai multă lume, iar noi suntem în cea mai bună poziţie pentru a schimba asta.

Va fi o cursă lungă.“ Una dintre strategiile cheie este aceea că simpla conectare a oamenilor nu este suficientă. Şeful Vodafone spune că operatorul trebuie şi vrea să-i ghideze pe clienţi înspre ce ar putea să facă după ce se conectează. El face trimitere către conţinut, reţele sociale şi aplicaţii mobile: „Prioritatea numărul unu este aspiraţia noastră de a-i aduce pe români pe internet, iar asta aduce multe provocări la nivel operaţional – cum aduci cele mai bune servicii, cum pot avea beneficii palpabile, care sunt canalele de distribuţie“. Şeful Vodafone spune că va continua să ofere noilor clienţi şi branduri proprii de telefoane – „sunt fericit indiferent de alegerea pe care o face clientul, dar dacă eşti nou în lumea datelor e posibil să nu vrei să investeşti într-un smartphone foarte scump şi pe care poate nu ştii să îl foloseşti“.

Takkar nu crede că deciziile concurenţilor din piaţă de a oferi la pachet televiziune, internet şi telefonie sunt neapărat un răspuns la o nevoie a clienţilor, ci reprezintă mai ales un mecanism de discount: „Adevărata poveste este aceea că dacă găsim propuneri interesante care ne permit să punem aceste lucruri împreună, să le facem mai bune şi să corespundă nevoilor clienţilor vom fi foarte fericiţi să facem asta. Am făcut investiţii şi în alte ţări în mari reţele fixe, aşa că strategia Vodafone e clară. Nu e vorba doar de a pune laolaltă lucruri şi de a le vinde, fie că vrea clientul sau nu“.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
ravinder takkar,
vodafone romania
/cover-story/povestea-noului-sef-al-vodafone-romania-ravinder-takkar-12932052
12932052
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.