Noul pol industrial al României - cum a atras un oraş de provincie atenţia giganţilor mondiali

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 11 noiembrie 2013 35743 afişări

Investiţii de peste 260 de milioane de euro au fost inaugurate anul acesta în fabrici la Ploieşti. Peste zece fabrici au început sau şi-au sporit producţia în ultimul an iar oraşul este deopotrivă bază de export dar şi hub regional pentru coordonarea activităţilor. PIB-ul judeţului Prahova în 2012 a urcat pe locul trei la nivelul întregii ţări, după Bucureşti şi Timiş. Ce şanse are însă Ploieştiul să-şi menţină statutul de star în atragerea de investiţii dedicate producţiei?

PIATRĂ PESTE PIATRĂ

Un alt exemplu concret, în afară de fabrica de la Ploieşti a Coca-Cola, este bugetul alocat de producătorul de ţigarete British American Tobacco pentru extinderea fabricii. „Este o adevărată piatră de hotar pentru noi„, spune Mike Edwards, directorul fabricii British American Tobacco de la Ploieşti. El se referă la faptul că se află la final un proiect de investiţii de 40 de milioane de euro pentru extinderea fabricii, iar volumele exportate vor creşte de la 46%, cât erau la începutul lui 2013, la circa 60%.

Din cele circa 50 de fabrici pe care le are BAT în întreaga lume, doar 17 exportă mai mult decât se consumă pe plan local, explică Edwards contextul. Pentru cei 40 de milioane de euro investiţi, pe lista scurtă s-au aflat mai multe oraşe, dar a câştigat Ploieştiul, graţie aşezării geografice, care aduce costuri logistice bune, infrastructurii („străzile nu sunt neapărat bune, dar proiectele se vor încheia la un moment dat„), apropierii de portul Constanţa („importăm materii prime, deci e important„), calificării personalului (pentru că în oraş au investit deja zeci de multinaţionale) şi, nu în ultimul rând, costurilor cu salariile (care, în mod evident, sunt mai mici decât în alte ţări din Uniunea Europeană).

Pentru că „rutele logistice sunt bune, ţigaretele ajung pe piaţa din Marea Britanie în numai câteva zile,„ spune directorul fabricii de la Ploieşti. În jur de 600 de oameni lucrează în fabrică, iar pentru creşterea capacităţii de producţie a fost nevoie de ridicarea din temelii a unei noi construcţii pe terenul aflat deja în proprietatea companiei; depozitul a fost relocat în parcul logistic West Park. Şeful fabricii BAT vede şi un dezavantaj al Ploieştiului în comparaţie cu alte oraşe europene: costul energiei electrice, care ar putea creşte în perioada următoare, pentru că volumul de energie consumat de utilajele din fabrică este uriaş. Producătorul de ţigarete a investit de-a lungul anilor în jur de 200 de milioane de euro în fabrica de la Ploieşti.

Dar nu este singurul. Alte companii din domeniul bunurilor de larg consum şi-au stabilit în acest oraş baze de producţie de unde alimentează piaţa locală, ca Bergenbier, dar şi altele de peste hotare, ca Procter&Gamble sau Unilever. Procter&Gamble a investit 100 de milioane de dolari în fabrica de la Urlaţi, lângă Ploieşti, de unde pleacă produse către 20 de ţări; 90% din producţie se exportă, ţintind peste 300 de milioane de consumatori. Investiţia de la Urlaţi, finalizată în urmă cu trei ani, a revigorat orăşelul de 12.000 de locuitori. În perioada comunistă, cea mai mare parte a acestora lucrau fie pentru industria textilă - care a intrat în declin -, fie aveau activităţi legate de extragerea petrolului. Dar sondele sunt acum părăsite.

La rândul său, Unilever, una dintre cele mai importante companii de pe piaţa bunurilor de larg consum din România, este prezentă pe plan local din 1995. De atunci, compania care are în portofoliu mărci ca Dero, Cif, Domestos, Delikat, Knorr şi Becel a investit aproape 125 milioane euro. În 2006 producţia locală a fost concentrată pe platforma industrială de la Ploieşti, unde se afla deja fabrica de detergenţi. Cu o investiţie de 4 milioane de euro a fost deschisă şi fabrica de alimente.

Nu doar segmentul producţiei de bunuri de larg consum a găsit în Prahova un teren primitor pentru investiţii, ci şi alte domenii. Antreprenorul Marcel Bărbuţ a ridicat din temelii o platformă industrială pe care sunt aşezate acum patru fabrici, cu o investiţie totală de peste 21 de milioane de euro. În 2008 a început activitatea fabricii de mortare uscate, în 2009 a fost deschisă unitatea de producţie de polistiren expandat iar în 2012 a fost inaugurată linia pentru producţia polistirenului grafitat. Iar anul acesta a fost finalizată investiţia de 5 milioane de euro în fabrica de vopsele de pe aceeaşi platformă industrială. 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/noul-pol-industrial-al-romaniei-cum-a-atras-un-oras-de-provincie-atentia-gigantilor-mondiali-11658304
11658304
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.