Noile reguli din afaceri

Postat la 21 august 2011 319 afişări

Criza economică a modificat atât comportamentul consumatorilor, cât şi al companiilor. Executivii se văd în postura de a abandona idei şi moduri de acţiune sedimentate de două decenii de capitalism emergent şi trebuie să înveţe să joace după reguli noi, impuse de noua configuraţie a pieţelor. Care sunt aceste noi reguli? Care sunt mutaţiile pe care le antrenează? Ce primează: banii, echipa, vânzările, lichidităţile sau adaptabilitatea?

Felia mai mică este mai gustoasă!

Flanco nu mai pune accentul pe suprafaţa magazinelor, ci pe eficienţă-trafic, pe vânzările pe metru pătrat. Marile companii de retail descoperă binefacerile spaţiilor reduse, iar un investitor cum este Dinu Patriciu mizează din start pe magazinele mici şi dese. Este vorba aici pe de o parte de redescoperirea unor modele vechi de business, încă funcţionale, dar care au fost uitate în anii anteriori crizei, când totul era gândit pentru volume cât mai mari, creştere cât mai rapidă, dimensiuni maxime. Pe de altă parte, multe companii, mai ales în domeniul retail, dar şi în alte zone de activitate, au fost nevoite să redimensioneze atât activitatea în ansamblu, cât şi formatele specifice de business - dimensiunile magazinelor, numărul de produse, numărul de furnizori, sortimentele - aşa că schimbările de model au fost implicite.

Şi în domeniul IT, spune Liviu Drăgan de la TotalSoft, marile companii multinaţionale şi-au îndreptat atenţia şi către IMM-uri, lansând aşa-numitele produse "light". Se încearcă astfel o compensare a pierderilor datorate sistării sau amânării investiţiilor mari.

Eugen Voicu, şeful Certinvest, crede că schimbările în manageriat sau în modul de a face afaceri urmează să apară şi că vor fi majore. "Sistemul financiar va avea de înfruntat o schimbare de model de business care, pe lângă modificările legislative, va veni din setarea obiectivelor pe termen mai lung şi preocuparea pentru stabilitate, transparenţă şi o înţelegere mai aprofundată a clienţilor şi a industriilor pe care le finanţează. Lichiditatea va fi foarte importantă, iar abordarea antreprenorială va trebui încurajată, pentru că pune un accent mai mare pe calitatea managerilor şi pe independenţa şi responsabilitatea lor. Sunt binevenite aceste schimbări pentru că profesionalizează mediul de business."

Executivii va trebui să stea pe picioarele lor insistând pe lângă guvernanţi să rezolve blocajul financiar, evaziunea fiscală, munca la negru. Ei trebuie să caute să evolueze regional, acolo unde consumul creşte şi să nu le fie frică nici măcar în a exporta în superemergentele BRIC şi Turcia. Oamenii va trebui să combată pseudo-consumerismul clădit pe stereotipuri şi să ţină cont că preţul este cel mai important diferenţiator în afaceri; să înveţe competiţia pentru clienţi care, deşi se plâng că a crescut TVA şi că le-au scăzut veniturile, rămân statornici clişeelor ridicole "sunt prea sărac ca să cumpăr lucruri ieftine" sau "lucrul românesc este prost făcut" şi acţionează în consecinţă.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/noile-reguli-din-afaceri-8633321
8633321
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.