Mobila de la Campina in toata tara. Cum cresti de zece ori in mai putin de un deceniu

Autor: Ioana Mihai Postat la 01 mai 2011 759 afişări

De la cateva piese de mobilier lucrate de mana in 1991, afacerea Lemet a ajuns la dimensiuni la care familia Rizea, cu ani in urma, nu s-ar fi gandit niciodata. Nivelul de afaceri generat este de 34 de milioane de euro, are 1.250 de angajati, si vinde zilnic 1.500 de module. Cat de abrupt a fost drumul pana aici povesteste in exclusivitate pentru BUSINESS Magazin Adrian Rizea, fiul fondatorului afacerii Lemet.

Costurile pentru amenajarea unui singur magazin se plaseaza in jur de 100.000 de euro, daca este inclusa si noua gama de bucatarii, cu tot cu echipamente.

Pentru anul in curs compania are un buget de investitii estimat la 17 milioane de lei (circa 4 milioane de euro), de peste doua ori mai mult decat anul trecut, cand au fost cheltuiti 8 milioane de lei. Sumele insa tintesc atat cresterea capacitatilor de productie, cat si deschiderea de magazine. Banii bugetati pentru anul acesta sunt atat din surse proprii, cat si din linii de creditare. In plus, compania asteapta aprobarea unui dosar de investitii din fonduri europene. Conform reprezentantilor companiei, nivelul total al investitiilor in fabrica a ajuns la 77 de milioane de lei (peste 18 milioane de euro).

Bucatariile din gama Gazelle sunt varful de lance pe partea de productie, zona pe care Lemet a pus accentul de ani buni. Daca in urma cu cativa ani gama de bucatarii Xtend era suficienta pentru a sustine productia fabricii, "in ultimii ani am diversificat enorm gamele de produse", spune Rizea. Compania are acum in oferta patru paliere de pret, iar "punctul nostru forte raman bucatariile: avem cele mai bune preturi de pe piata raportate la calitate si cel mai scurt timp de livrare a comenzilor", sustine Rizea. Adica maximum doua saptamani pentru comenzile cele mai complicate, cu produse personalizate.

LUPII TINERI

Cu oarecare fereala si marturisind ca nu vrea sa dea toate detaliile despre felul cum croieste reteaua de magazine, Adrian Rizea spune ca a schimbat profilul partenerilor in ciuda faptului ca tatal sau era neincrezator in aceasta reteta. "Prefer oamenii care sunt dispusi sa se tureze la maxim, eu ii numesc lupii tineri progresisti", explica el. Un exemplu este Dragos, de 36 de ani, care nu a vandut niciodata mobila, dar pe care Lemet a mizat pentru deschiderea, la 1 aprilie, a unui magazin in Bacau. Principalul atu pe care il are Dragos este predispozitia la munca grea. Un ingredient esential, mai cu seama in aceasta perioada, cand vanzarile industriei scad, iar producatorii, pentru a stimula apetitul de consum, mizeaza pe campanii mai mult ca niciodata. Preturile produselor Lemet au scazut anul trecut, dar mai mult pe seama campaniilor promotionale, spune Rizea. Zilnic, 30-40 de vizitatori trec pragul magazinelor Lem's, iar de anul trecut firma si-a largit oferta prin campania de rate cu dobanda zero. Doar 10% dintre clienti sunt insa cei care cumpara pe credit.

Anul trecut au fost inchise cateva spatii, pe motiv de eficienta, dar cele mai multe au fost relocate. Diferente de apetit nu exista deloc intre regiunile tarii: "cand nu se vinde nimic la Constanta, nu se vinde nici la Iasi", spune artizanul retelei Lem's, ale carei spatii functioneaza intr-un sistem similar francizei.

In afara de pofta de munca, partenerii trebuie sa fie dispusi la o stransa colaborare cu producatorul. Angajatii magazinelor, de exemplu, sunt alesi de oamenii de la Lemet, iar la sediul de la Campina sunt antrenati sa vanda mobila. "Avem un program foarte agresiv de specializare a consilierilor de vanzari in fabrica", pentru ca interactiunea cu cumparatorul are un rol cheie acum. In fiecare saptamana, departamentul pe care il conduce Adrian Rizea desfasoara programe de formare profesionala pentru 15 consilieri de vanzari din toata tara, costurile fiind suportate in parteneriat cu magazinele.

In plus, amenajarea spatiilor si expunerea produselor se face dupa o reteta stabilita de Lemet. Chiar in cadrul firmei exista un departament special care se ocupa de gospodarirea magazinelor - de la bugete de investitii si angajari pana la recrutarea partenerilor si cursurile de vanzari.

In afara de scaderea vanzarilor, ultimii ani au mai adus o seama de schimbari in reteta de extindere. "M-am ferit de contracte incheiate cu mall-uri sau complexe comerciale", marturiseste Adrian Rizea. Ce l-a facut adesea sa ezite a fost perioada lunga de timp pe care se incheie contractele - de regula cel putin cinci ani. In ultima perioada insa, el si-a axat mai mult decat in trecut atentia pe pozitiile cu trafic cat mai mare, pentru ca "am constatat ca atunci cand clientul intalneste produsele noastre e usor de convins sa le ia acasa". Motiv pentru care anul acesta, pentru prima data, sigla Lem's a intrat in spatii comerciale: unul in complexul Promenada din Braila si altul in galeria Real de la Craiova.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
lemet,
mobila,
lemn,
afaceri,
Adrian Rizea
/cover-story/mobila-de-la-campina-in-toata-tara-cum-cresti-de-zece-ori-in-mai-putin-de-un-deceniu-8204708
8204708
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.