Mobila de la Campina in toata tara. Cum cresti de zece ori in mai putin de un deceniu

Autor: Ioana Mihai Postat la 01 mai 2011 759 afişări

De la cateva piese de mobilier lucrate de mana in 1991, afacerea Lemet a ajuns la dimensiuni la care familia Rizea, cu ani in urma, nu s-ar fi gandit niciodata. Nivelul de afaceri generat este de 34 de milioane de euro, are 1.250 de angajati, si vinde zilnic 1.500 de module. Cat de abrupt a fost drumul pana aici povesteste in exclusivitate pentru BUSINESS Magazin Adrian Rizea, fiul fondatorului afacerii Lemet.

UNDE VAND?

Proprietarii Lemet si-au dorit sa-si desfaca produsele doar prin magazine specializate si n-au facut niciodata parteneriate, cum are, de pilda, producatorul roman Rus Savitar (care are si reteaua de magazine Casa Rusu) cu lantul de magazine Dedeman.

Tot anii 2004-2005 au fost perioada in care si-au dat seama ca toata productia trebuia scoasa la vanzare in spatii care sa le asigure vizibilitatea. "A fost momentul in care m-am lovit de problema practicilor foarte variate de expunere si vanzare in spatiile colaboratorilor cu care lucram", povesteste Adrian Rizea, care a intuit ca ar fi fost de mare folos un mesaj unitar si ca imaginea de magazin de fabrica poate fi un avantaj fata de competitori. Asa ca toate spatiile au fost amenajate dupa aceeasi reteta, sub o umbrela comuna. Numele Lem's a fost ales, recunoaste acum usor amuzat Adrian Rizea, "din teribilism tineresc, fiind <infectat> de denumirile magazinelor cu care lucram atunci". Sigla, scrisa caligrafic si cat se poate de asemanator cu cele ale magazinelor de haine, a fost facuta in asa fel incat sa se adreseze femeilor. "Imi amintesc si acum de ziua in care am montat prima sigla, la un magazin din Giurgiu. Am stat pe trotuarul alaturat sa urmaresc ce zice lumea, daca vede sigla."

La acea vreme, Lemet lucra cu cateva zeci de clienti ("in jur de 30"), iar "o mare parte dintre ei au imbratisat ideea schimbarii". O schimbare care era imperios necesara, mai cu seama ca mobila era expusa intr-un "stil nefericit, sarman, in timp ce noi am facut o asezare civilizata". Modificarile n-ar fi suras mai nimanui, mai cu seama ca aduceau cu ele efort si costuri de reamenajare, dar de partea cealalta a balantei era un argument cat se poate de convingator. "Le-am pus la dispozitie stocuri nelimitate cu investitie zero. Practic am investit in ei foarte multa incredere." Acesta a fost, spune Rizea acum, un alt moment de cotitura. Incurajati de cresterea vanzarilor, antreprenorii prahoveni au pompat bani in fabrica. "Mereu am contractat credite, dar am avut o mare chibzuinta a banilor." Practic, trei au fost factorii care au imprimat afacerii o viteza de crestere accelerata: lansarea mobilierului modular ("practic fabrica se sustinea printr-un singur produs - gama Xtend"), focusul pe reteaua de magazine si investitiile in cresterea capacitatilor de productie. Rezultatele nu s-au lasat asteptate: trei ani la rand (2005-2007), ritmul de crestere a vanzarilor a fost de peste 30%.

Dintre toate, poate cea mai usor vizibila a fost extinderea numarului de magazine. La fel de adevarat este ca ritmul sustinut al deschiderilor de anul trecut a fost factorul principal care a ridicat cifra de afaceri a companiei, spune Rizea, care calatoreste saptamanal in tara ("scandalos de mult") pentru a deschide noi magazine. Reteaua Lem's numara acum peste 100 de spatii, dintre care o treime au fost deschise pe parcursul ultimului an. Mai precis, 24 de spatii in 2010 si inca 14 in primele trei luni din acest an. Pedala de acceleratie va fi apasata la fel de tare si in 2011, mai cu seama ca Lemet iese la rampa cu un sac de noutati. Si cheltuieli pe masura.

Din fabrica ies acum game de mobilier modern pentru bucatarii (gama Gazelle), pe cel mai ridicat palier de pret din oferta firmei, cu un pret estimat de 3.800 de lei. Spre comparatie, costul unei bucatarii din gama Xtend este de circa 2.000 de lei. O alta noutate este vanzarea electrocasnicelor - hote, plite si cuptoare incorporabile, chiuvete - "la pachet" cu mobilierul. "Am investit masiv in stocurile de electrocasnice si le putem livra cumparatorilor odata cu mobilierul", sustine Adrian Rizea. Si pana la aceasta investitie, erau clienti care cumparau electrocasnicele incorporabile odata cu corpurile destinate bucatariei, mai cu seama in Bucuresti, unde una din trei comenzi era <la pachet>. Acum in magazinele Lem's sunt expuse in jur de zece produse electrocasnice, disponibile in stocuri fiind 30. "A fost o veritabila aventura sa alegem aceste produse dintr-o oferta mult mai larga. A durat zile in sir", povesteste tanarul.

Compania are incheiate parteneriate cu furnizori de electrocasnice, iar ratiunea acestei decizii este ca Lemet poate personaliza foarte mult comenzile. "Bucataria este un mobilier foarte complex, in strainatate exista showroom-uri specializate pentru aceste produse", spune Rizea.

Asa se face ca numai pentru instalarea la punctele de vanzare a noutatilor - gamele noi de mobilier si electrocasnice - bugetele de investitii cresc abrupt.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
lemet,
mobila,
lemn,
afaceri,
Adrian Rizea
/cover-story/mobila-de-la-campina-in-toata-tara-cum-cresti-de-zece-ori-in-mai-putin-de-un-deceniu-8204708
8204708
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.