Liderii din provincie. Ce afaceri uriase s-au dezvoltat in afara Bucurestiului

Autor: Ana Raduta Postat la 13 iunie 2011 529 afişări

Se spune ca ora exacta in business si in economie, in general, se da de la Bucuresti. Aceasta idee, de mult inradacinata in mintile romanilor, este insa doar pe jumatate adevarata. Altfel spus, daca minutarul ceasului este la Bucuresti, provincia este cu siguranta secundarul. Acolo s-au dezvoltat in ultimii 20 de ani afaceri uriase, care au devenit lideri nationali pe pietele lor si care in multe cazuri au dat lectii importante de management si strategie marilor multinationale. Cumulat, liderii din provincie fac afaceri anuale de peste un miliard de euro si, mai important, nu s-au simtit nici macar o data fratii mai mici si mai saraci ai greilor din Capitala.

Revenim in cealalta parte a tarii, respectiv Ardealul si Transilvania, unde se disting doua orase care exceleaza in "productia" de lideri nationali pe cap de locuitor. La Cluj- Napoca se afla sediul Farmec, prima si cea mai importanta companie producatoare de cosmetice din Romania. Povestea Farmec incepe in 1889, sub numele initial de Molnar Moser, cu laboratoare care, initial, functionau la Budapesta. Produsele capata o notorietate treptata, iar, in timp, compania isi extinde portofoliul si se modernizeaza, in special dupa anul 2000, cand incepe sa simta amenintarea din partea multinationalelor, care veneau cu produse noi si o imagine foarte puternica. Una dintre cele mai importante strategii din istoria companiei a avut loc in 2008, cand Farmec a preluat integral drepturile de utilizare a marcii Gerovital, creata de Ana Aslan. De asemenea, compania si-a consolidat propria retea de distributie, dezvoltata la nivel national si coordonata prin intermediul reprezentantelor si punctelor de lucru din principalele orase ale tarii.

"Chiar daca ne-am infiintat si am ramas la Cluj, inca de la inceput ne-am propus ca Farmec sa fie un business national, iar in momentul de fata avem acoperire atat nationala, cat si internationala", spune Mircea Turdean, directorul general al companiei. Ceea ce este foarte important este ca volumul exporturilor creste de la an la an.

Astazi, produsele Farmec ajung in peste 30 de tari din Europa, Asia si America de Nord, principalele piete externe fiind Japonia, Liban, Emiratele Arabe Unite si tarile din Europa.

Clujul ar putea fi considerata capitala nationala a afacerilor dedicate femeilor, de vreme ce tot acolo si-a inceput si dezvoltat businessul si Gabriel Carlig, fondatorul Jolidon, liderul pietei romanesti de lenjerie si costume de baie. Chiar daca in acest moment situatia companiei este oarecum incerta, destul de afectata de criza si cu datorii mari, Carlig a dezvoltat un model de business foarte interesant si a atacat o piata pe care a putut sa se dezvolte din plin, pe fondul unei competitii scazute.

Dupa ce a cucerit intreaga Romanie, Carlig a facut singurul lucru logic - s-a extins in fara granitelor, iar acum, pe langa cele peste 100 de magazine din tara, mai are alte cateva zeci de puncte de vanzare in tari precum Italia, Ungaria sau Franta.

Coboram putin, pana la Sibiu, care in ultimii ani a devenit un adevarat nucleu de business. Trei nume sunt suficiente sa sustina afirmatia - Polisano, Scandia Food si Ambient, primele doua fiind chiar lideri de piata la nivel national. "Dezvoltarea unei afaceri in provincie, mai ales a uneia de dimensiunea grupului de firme Polisano, a fost o provocare cu atat mai mult cu cat am ales sa jucam cu cei mai mari competitori de pe piata in care activam, din provincie, de acasa. Nu poate fi comod pentru nimeni din provincie care doreste o extindere nationala, insa pe de alta parte acest lucru te obliga sa pastrezi un anumit trend care sa nu-ti dea voie sa devii un simplu competitor de provincie", spune doctorul Ilie Vonica, fondatorul Polisano.

Compania a fost infiintata in anul 1993, iar intentia de dezvoltare la nivel national a aparut in momentul in care s-au pus bazele distributiei de medicamente, care astazi insumeaza, ca venituri, circa trei sferturi din businessul Polisano. "Existau in acel moment cativa jucatori cu acoperire nationala, pe piata de distributie farmaceutica si pentru a fi competitivi am inceput sa punem la punct strategia de extindere pe intreg teritoriul tarii", povesteste Ilie Vonica. Ulterior, a demarat procesul de extinere nationala si pe segmentul de servicii medicale si retail farmaceutic.

In esenta, expansiunea nationala a avut ca scop eliminarea unor dezavantaje care apar inevitabil atunci cand te despart cateva sute de kilometri de orasul in care se iau toate deciziile si se ruleaza cei mai multi bani. "Exista mici inconveniente legate de dezvoltarea unei afaceri in provincie si aici ne referim in principal la concentrarea masiva a partenerilor de afaceri in Capitala, mai ales pentru distributia de medicamente. Expansiunea la nivel national a diminuat in mare masura acest gen de dezavantaje", explica Vonica. Pe de alta parte, pozitionarea strategica a Sibiului in centrul tarii este un avantaj, din punctul de vedere logistic.

In mod evident, au fost momente in toti acesti ani, in care, cu siguranta ar fi fost mai usor sa urmareasca intreaga afacere din Bucuresti. "Am preferat insa sa dezvoltam afacerea la Sibiu si sa fac ceva pentru oamenii de aici si pentru economia locala. Acum, cu atat mai putin as apela la o astfel de mutare, cu cat majoritatea firmelor din grup au acoperire nationala si prezenta in Capitala, iar legaturile cu partenerii de afaceri si autoritatile se fac mult mai usor", precizeaza fondatorul Polisano.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
provincie,
afaceri,
lideri,
business
/cover-story/liderii-din-provincie-ce-afaceri-uriase-s-au-dezvoltat-in-afara-bucurestiului-8331438
8331438
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.